Bíróságon kéri a koronavírusos adatokat a DK-s képviselő

Belpol

Katanics Sándor a veszprémi fideszes polgármestertől, a járási kormányhivataltól, a tisztifőrvostól is hiába kérte a város fertőzöttségi adatait. Bírósághoz fordult, hogy megtudja, hányan betegedtek meg a városban.

Katanics Sándor, a DK veszprémi önkormányzati frakciójának vezetője a koronavírus járvány második szakaszának felpörgése kezdetén szeretett volna fertőzöttségi adatokhoz jutni. Augusztus 6-án Porga Gyula fideszes polgármesternél érdeklődött, miután Pápa polgármestere, Áldozó Tamás bejelentette, hogy 6-ról hirtelen 17 főre emelkedett Pápán és környékén a Covid-19 vírussal fertőzöttek száma, Veszprém megyében pedig alig egy hét alatt a 64 ismert beteg száma 87 főre nőtt. A képviselő abban a meggyőződésben volt, nem titkos adatokat igényel, mivel csupán arra volt kíváncsi, Veszprémben pontosan hányan vannak hatósági házi karanténban, hány fő fertőződött meg és hányan lettek betegek Veszprém lakosai közül. Porga a konkrét választ megkerülve annyit közölt, szociális és közintézményeikben sem merült fel a fertőzöttség gyanúja, illetve, hogy "az igazolt esetszám továbbra is rendkívül alacsony".

Katanics augusztus 13-án, majd 27-én elektronikus levélben fordult a Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatalához. Azt is szerette volna megtudni, az elmúlt hetekben tapasztalható volt-e a fertőzöttek számának a növekedése, és ha igen, milyen mértékben. A képviselő nem igényelt külön bánásmódot, mindössze annyit, ha van olyan felület, ahol Veszprémre vonatkozóan az adatok változását követheti, tudassák vele.

Takács Szabolcs kormánymegbízott és Pápai Enikő megyei tisztifőorvos is elhárította az adatközlést. A Veszprémi Járási Hivatal válaszlevelében felhívták a figyelmét arra, hogy a betegek beazonosítását lehetővé adatok közlése nem lehetséges, azok különleges személyes adatoknak minősülnek. A kormányhivatal mindössze az elutasító határozat elleni fellebbezés lehetőségét adta meg - ha panasza van, az adatkiadás miatt forduljon a járásbírósághoz.

Katanics Sándor ezt meg is tette. A járásbíróságon panaszolta be az elutasítást, aláhúzva azt, hogy nem kért és nem is akar személyek beazonosításához kapcsolatos adatokat megismerni, csupán egy információt arról, hogy hol lehet a fertőzöttek számának változását nyomon követni. Megjegyezte, a hivatalvezető által megadott, a kormányzat koronavírus honlapján a kért számadatok továbbra sem ismerhetők meg. Arra kérte a járásbíróságot, kötelezze a Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatalát a közérdekű adatok kiadására.

A fordulat nem az adatok kiadásával történt meg, hanem a kormányhivatal ellenkérelmével. Katanics beadványát ugyanis azzal támadták viszont, hogy az önkormányzatot jelölték meg az adatok kezelőjeként, ahová minden járványügyi határozatot továbbítanak. Ez az érv az elutasító határozatban nem szerepelt, az adatok különös minősítésével indokolták kiadásuk megtagadását. A képviselőt visszairányítanák az adatokat nem biztosító önkormányzathoz, köteleznék a perköltség és a 12 ezer forintos ügyvédi munkadíj megfizetésére.

Katanics Sándor lapunk megkeresésére úgy nyilatkozott, megdöbbentette ez a reakció. Elfogadhatatlannak tartja, hogy a hivatalok nem arra törekednek, hogy a közérdekű információk megadásával segítsék az embereket, hanem nyilvánvalóan húzzák az időt. Sejthették, ha tárgyalás lesz, az hónapokkal nyújtja majd meg a válasz megadásának a kötelezettségét, amennyiben ilyen tartalmú döntést hoz a bíróság. "A veszprémi emberek például éppen a pápai emberekhez hasonlóan elvárnák, hogy a polgármester naprakészen tájékoztassa őket, vagy ha ő nem hajlandó erre, akkor valaki más. Igaz, hogy most nem hirdettek veszélyhelyzetet, így a védekezést nem a polgármester irányítja, de ettől még a meghallhatná a városban élők szavát és válaszolhatna is a kérdésekre" – mondta a Narancs.hu-nak Katanics. A képviselő szerint éppen ez a magatartás vezet oda, hogy sokan még mindig nem veszik kellően komolyan a járványveszélyt. "Nem veszik komolyan, hiszen a polgármester sem tartja ezek szerint komolynak a helyzetet. Kevés azt mondani, hogy vigyázzunk magunkra és egymásra! Eleget kellene tenni a tájékoztatási kötelezettségnek is és felhívni a konkrét veszélyekre a figyelmet" – állapította meg.

Katanics szeptemberben a városi képviselő-testület ülésén ismét hiába kérte az adatokat a fideszes polgármestertől. Az adatkiadási per első tárgyalására novemberben kerül sor.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.