A mikromobilitás makroproblémái

Egész nap rolleroznék

Belpol

Nem a legszimpatikusabb közúti figura az e-rolleres. Sokszor ön- és közveszélyes, vagy csak szanaszét hagyja a rollerét. Az e-rollerezés nincs normálisan szabályozva, a kölcsönzőcégek pedig kihasználják a kiskapukat. De hogyan kellene szabályozni? Lehet-e egyáltalán?

Néhány héttel ezelőtt este egy kerthelyiségben ültem a belvárosban. Elsuhant mellettem egy rolleres. Mögötte irdatlan csattanás. Elsőre azt hittem, felborított valamit, aztán kiderült, hogy a mögötte haladó barátnője rollerét megdobta a fekvőrendőr, a lány pedig arccal, állal, orral landolt a viacoloron. Tört minden, ami törhetett, fogak, állkapocs, mentőt kellett hívni. Fogyasztott-e alkoholt? Nem tudom. De ez nem is mindig számít.

A Bethesda kórház július közepén tett ki a közösségimédia-oldalára egy friss esetet, s mellé egy ad hoc, de megdöbbentő statisztikát: a 17 éves tinédzser a vállát, a térdét és a könyökét ütötte be, a roller kormánya belenyomódott a hasába, aminek következtében sérült a veséje és a lépe. Több hetet töltött a kórházban, elmondása szerint az idő alatt napi öt-hat gyerek érkezett az osztályra hasonló ok, vagyis rollerbaleset miatt.

Számszerűen sok

Hogy ez mennyire valós statisztika, nem egyértelmű, a KSH adatai szerint mindenesetre folyamatosan emelkedik a rollerbalesetek száma. 2024-ig ezeket nem is tartották nyilván, a múlt évre és az ideire azonban már nevesítve vannak az elektromos rollerrel elszenvedett balesetek. Az idén az első négy hónapban 115 esetet jegyzett fel a hivatal, tavaly április végéig 84-et, egész évre pedig 367-et. Mivel a főszezon csak tavasszal indult, nem lenne meglepő, ha az idén meghaladná az ötszázat a bejelentett rollerbalesetek száma.

Közülük sokan gyerekek, de emelik a balesetek számát a bulinegyedben cirkáló turisták, a fülhallgatóval száguldozók és a párban rollerező romantikázók. Mivel sehova se tartoznak igazán ezek a járművek, mindenkit idegesítenek, akár a piaci legyek. A gyalogost, mert a járdán kiszámíthatatlanul szaggatnak el mellette, akár fel is boríthatják az embert. A kerékpárost, mert adott esetben a kerékpárnál is sokkal gyorsabban haladnak, cikáznak, amire nem számít a bringás. Az autóst, mert sok esetben a KRESZ szabályait figyelmen kívül hagyva vágnak ki és át, szlalomoznak a kocsisor mellett vagy előtt.

A hagyományos roller a kétezres években kezdett a hipszterkultúrában elterjedni mint alternatív közlekedési eszköz. Kisebb, mint a kerékpár, állítólag menő is, főleg, ha pörge bajusz és valamilyen Apple-termék is kapcsolódik hozzá.

Ez a kicsiny csapat nem sok vizet zavart, lassabbak voltak a bringásoknál, így a járdán és a kerékpárúton is kikerülhető forgalmi akadályokként funkcionáltak. Később azonban megjelentek az elektromos hajtású rollerek – és azok leágazásai, mint a Segway, az elektromos monocikli és a hasonlók –, amelyek igazi hibrid jószágokként komoly népszerűségre tettek szert. És ezekkel adódtak a problémák. (Érdekes, hogy az e-bringa nem hozott ekkora változást, a kerékpár ma is az, ami száz éve volt.)

Kerékpárral esni nagyon kellemetlen, de a becsapódás rendre oldalirányú. Ehhez képest egy elektromos rollerrel teljesítménytől függően akár 30–40-nel is lehet haladni és esni. És miközben a kerékpáros a rizikós szituációk jelentős részében tud menteni – mert erre a jármű lehetőséget ad –, addig ez az e-rollerrel alig lehetséges. A pici kerék bármiben elakadhat, kifordulhat, az egyensúly kibillenhet, onnan pedig kontrollvesztett módon repül a jármű és rajta az ember tovább.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.