A mikromobilitás makroproblémái

Egész nap rolleroznék

Belpol

Nem a legszimpatikusabb közúti figura az e-rolleres. Sokszor ön- és közveszélyes, vagy csak szanaszét hagyja a rollerét. Az e-rollerezés nincs normálisan szabályozva, a kölcsönzőcégek pedig kihasználják a kiskapukat. De hogyan kellene szabályozni? Lehet-e egyáltalán?

Néhány héttel ezelőtt este egy kerthelyiségben ültem a belvárosban. Elsuhant mellettem egy rolleres. Mögötte irdatlan csattanás. Elsőre azt hittem, felborított valamit, aztán kiderült, hogy a mögötte haladó barátnője rollerét megdobta a fekvőrendőr, a lány pedig arccal, állal, orral landolt a viacoloron. Tört minden, ami törhetett, fogak, állkapocs, mentőt kellett hívni. Fogyasztott-e alkoholt? Nem tudom. De ez nem is mindig számít.

A Bethesda kórház július közepén tett ki a közösségimédia-oldalára egy friss esetet, s mellé egy ad hoc, de megdöbbentő statisztikát: a 17 éves tinédzser a vállát, a térdét és a könyökét ütötte be, a roller kormánya belenyomódott a hasába, aminek következtében sérült a veséje és a lépe. Több hetet töltött a kórházban, elmondása szerint az idő alatt napi öt-hat gyerek érkezett az osztályra hasonló ok, vagyis rollerbaleset miatt.

Számszerűen sok

Hogy ez mennyire valós statisztika, nem egyértelmű, a KSH adatai szerint mindenesetre folyamatosan emelkedik a rollerbalesetek száma. 2024-ig ezeket nem is tartották nyilván, a múlt évre és az ideire azonban már nevesítve vannak az elektromos rollerrel elszenvedett balesetek. Az idén az első négy hónapban 115 esetet jegyzett fel a hivatal, tavaly április végéig 84-et, egész évre pedig 367-et. Mivel a főszezon csak tavasszal indult, nem lenne meglepő, ha az idén meghaladná az ötszázat a bejelentett rollerbalesetek száma.

Közülük sokan gyerekek, de emelik a balesetek számát a bulinegyedben cirkáló turisták, a fülhallgatóval száguldozók és a párban rollerező romantikázók. Mivel sehova se tartoznak igazán ezek a járművek, mindenkit idegesítenek, akár a piaci legyek. A gyalogost, mert a járdán kiszámíthatatlanul szaggatnak el mellette, akár fel is boríthatják az embert. A kerékpárost, mert adott esetben a kerékpárnál is sokkal gyorsabban haladnak, cikáznak, amire nem számít a bringás. Az autóst, mert sok esetben a KRESZ szabályait figyelmen kívül hagyva vágnak ki és át, szlalomoznak a kocsisor mellett vagy előtt.

A hagyományos roller a kétezres években kezdett a hipszterkultúrában elterjedni mint alternatív közlekedési eszköz. Kisebb, mint a kerékpár, állítólag menő is, főleg, ha pörge bajusz és valamilyen Apple-termék is kapcsolódik hozzá.

Ez a kicsiny csapat nem sok vizet zavart, lassabbak voltak a bringásoknál, így a járdán és a kerékpárúton is kikerülhető forgalmi akadályokként funkcionáltak. Később azonban megjelentek az elektromos hajtású rollerek – és azok leágazásai, mint a Segway, az elektromos monocikli és a hasonlók –, amelyek igazi hibrid jószágokként komoly népszerűségre tettek szert. És ezekkel adódtak a problémák. (Érdekes, hogy az e-bringa nem hozott ekkora változást, a kerékpár ma is az, ami száz éve volt.)

Kerékpárral esni nagyon kellemetlen, de a becsapódás rendre oldalirányú. Ehhez képest egy elektromos rollerrel teljesítménytől függően akár 30–40-nel is lehet haladni és esni. És miközben a kerékpáros a rizikós szituációk jelentős részében tud menteni – mert erre a jármű lehetőséget ad –, addig ez az e-rollerrel alig lehetséges. A pici kerék bármiben elakadhat, kifordulhat, az egyensúly kibillenhet, onnan pedig kontrollvesztett módon repül a jármű és rajta az ember tovább.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.