Harmincéves a Blinken OSA Archivum

A szabadság levéltára

Belpol

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

Az intézmény, amely a kedden, augusztus 12-én 95. születésnapját ünneplő Soros György támogatásával indult el, Budapest öntudatának és szabadságának is fontos letéteményesévé vált.

„A Szabad Európa Rádiót és a Szabadság Rádiót működtető amerikai kormányhivatal jóváhagyta azt a javaslatot, hogy Soros György, magyar származású amerikai üzletember kezébe kerüljön a két rádióállomás kutatóintézete és archívuma” – közölte 1994. június 2-án a Világgazdaság a The Wall Street Journalra hivatkozva. Mint írták, a kormányhivatal Sorossal egy „új Közép- és Kelet-Európával foglalkozó kutatóintézet felállításáról egyezett meg”, az archívum „megőrzését és számítógépesítését” Soros Nyílt Társadalom Alapítványa finanszírozza. „A közép-európai szerepvállalásáról ismert üzletember legalább 15 millió dollárt költ majd az elkövetkezendő négy évben a terv megvalósítására” – írták a cikkben, hozzátéve, hogy a Szabad Európa müncheni rádióállomásait és stúdióit bezárják, az intézmény Prágába költözik és „takaréklángon” folytatja; az új kutatóintézetet és archívumot az 1991-ben alapított, és ekkor már Budapesten működő Közép-európai Egyetemre (CEU) bízzák. „Nem vitás, hogy a hírt nem fogadják majd nagy örömmel azokban az országokban, ahol alapítványaim működését és kiállását a sajtószabadság mellett összeesküvésként fogják fel” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Soros, aki arról is beszélt, hogy tapasztalatai nyomán fel kellett adnia a korábbi „romantikus” stratégiáját.

A rendszerváltás csalódása

Az 1984-ben életre hívott budapesti Soros Alapítvány a rendszerváltásig a demokratikus átalakulásnak, a kommunizmus ellenzékének a legnagyobb támogatója volt. Ám az alapítónak a rendszerváltás után csalódottan kellett tudomásul vennie, hogy a szabadság rövid eufóriájában nem az általa támogatott nyílt társadalom ideája erősödött meg. (Amelyben – Kis János egykori definíciója szerint – „egyetlen vallás, egyetlen világnézet, életfelfogás, egyetlen kultúra sem törekedhet kizárólagosságra”, és alapvető emberi jog, hogy „magunk döntsük el, milyen meggyőződésekkel, milyen kulturális mintákkal azonosulunk, és milyen célok jegyében vezetjük életünket”.) A kommunizmus éveiben a szőnyeg alá söpört szélsőséges nacionalista, antiszemita eszmék és ideológiák meglepően rövid idő alatt éledtek újjá, s teljesedtek ki először a délszláv háborúban.

„Azt reméltem, hogy nemzetközi intézmények és nyugati államok is csatlakoznak hozzám. Meg is tették, csak nem olyan mértékben, mint ahogy reméltem. És emiatt, a forradalmi lehetőségeket elmulasztó helyzetben megerősödtek a nacionalista és többé-kevésbé megint csak zárt társadalom irányába mutató tendenciák. Amiről úgy hittem, hogy pár év alatt megvalósítható, arról kiderült, hogy hosszú folyamat lesz, és végső eredménye teljesen bizonytalan” – nyilatkozta az üzletember a Magyar Hírlap 1995. június 24-i számában, hangsúlyozva, hogy legfőképp a „nyugati demokráciákban” csalódott.

De Soros számára tanulságos lehetett az 1994-es magyar választások eredménye is.

A szocialisták („az utódpárt”) győzelme után bizonyossá vált, hogy a lakosság többségének a rendszerváltás előtt valójában nem a sajtószabadság vagy például a betiltott könyvek megjelenése hiányzott, hanem a jólét és az árubőség. Ennek tükrében a Szabad Európa Rádió hatalmas archívumára – amely végül Budapestre került – úgy is lehetett tekinteni, mint a szocializmus ellen felhozott többtonnányi vádiratra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.