Felcsúti szellemvasút: hét napon üresen közlekedtek a vonatok

  • narancs.hu
  • 2017. július 4.

Belpol

Kilenc hónap alatt 53 olyan nap volt, hogy egyetlen egy jegyet sem adtak el.

Az Átlátszó rávette a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványt, hogy annak ellenére, hogy korábban megtagadták, válaszoljanak az utasforgalomra vonatkozó közadatigénylésre. Az Átlátszó az első adatigénylést még januárban küldte, a válasz kikényszerítéséhez az is kellett, hogy panaszt tegyenek a Nemzeti Adatvédelmi és Információs Hatóságnál.

Mindenesetre az derült ki, hogy 2016. április 30. és 2017 január 20. között átlagosan napi 113 jegyet váltottak a kisvasútra. Összesen 53 olyan nap volt, amikor 0, azaz nulla darab jegyet adtak el, ebből hét napon mégis közlekedtek vonatok.

Üresen.

Ezen a ponton eresszük el a képzeletünket és lelki szemeink előtt jelenjenek meg a felcsúti kisvasút szerelvényei — a 600 millió forintos EU-támogatással együtt —, ahogy napkeltétől napnyugtáig csont üresen zakatolnak fel és alá! A táj baljósan csendes, mint egy zombiapokalipszis után. De mit hallunk? Egy oszló-foszló arcú kalauz cserepes szája kaján vigyorra húzódik: pöfögve gázt ad, izgatottan ugrál a mozdonyában és azt kiabálja: itt jön Viktor és senki sem állíthatja meg!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.