Hat éve felújított vasút ment tönkre Veszprém és Ajka között

  • narancs.hu
  • 2024. december 15.

Belpol

A kivitelező szólt, hogy vízszivárgást talált, és ha nem orvosolják, megint baj lehet.

2018-ban felújítottak a Dunántúlon, Székesfehérvár és Szombathely között egy olyan vasúti szakaszt, amelynek már katasztrofális volt az állapota. Két és fél hónapig szünetelt a közlekedés. Most ugyanazon a 400 méteres szakaszon kell megint beavatkozni – írja a 24.hu.

A hiba oka a cikk szerint talajvízszivárgás.

A lap hivatkozik Hegyi Zsoltnak, a MÁV vezérigazgatójának december 11-i Facebook-bejegyzésére. Ő arról ír, hogy „a 20. sz. vasútvonal Ajka—Veszprém szakaszán a vártnál gyorsabban romlik a pálya állapota. Az okot már régen feltártuk: a nedvesség nem tud távozni az alépítményből, így a pálya idővel megroggyan, végül pedig eldeformálódhat”.

Hegyi Zsolt nyomatékosítja, hogy mindent előkészítettek e vonalszakasz rendbetételére, készen vannak a tervek, a pénzt is félretették rá, és a közbeszerzés is lezajlott. „Nem igaz tehát, hogy a MÁV felújítási tervéből bárki kihúzta vagy oda elfelejtette volna betervezni a 20. sz. vasútvonal felújítását. Eleve megvolt a szándék, a terv és a pénz is, hogy a Veszprém-Ajka közötti szakaszt 2025 elején felújítsuk. Az eredeti tervünk az volt, hogy a személyforgalom egy részét a pálya folyamatos, árgus szemekkel történő vizsgálata és persze ilyenkor szükséges, érdemi sebességkorlátozása mellett egészen a munkálatok megkezdéséig fenntartjuk. Azonban ember tervez, a természet végez” – írta Hegyi Zsolt.

A munka időzítését a talaj- és rétegvíz mozgása írta felül.

A 24.hu szerint a MÁV bajai közepette is feltűnő, hogy a hat éve felújított pályához megint muszáj hozzányúlni. 2018-ban nettó 1 milliárd 40 millió forintért 900 méter vasúti pályát építettek újjá, ebből 400 méter volt az említett szakasz. A Vasútvill Kft. volt a kivitelező.

A döntéshozók tudhattak arról, hogy a hat évvel ezelőtti felújítás nem hozott tökéletes eredményt, mert a kivitelező szólt, szükség lesz egy „második ütemre”,  mert van egy korábban nem észlelt szivárgás, amely alámossa a pályát. A helyzetet a forgalom leállítása nélkül is lehetne orvosolni – jelezte a cég hat éve –, de ha nem oldják meg, visszatérhetnek az eredeti problémák. Most visszatértek a jelek szerint.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a lap kérdéseit – hogyhogy hat éven belül ismét újra kell építeni azt a szakaszt, és miért nem fogadták meg az akkori kivitelező tanácsát – a MÁV-hoz irányította. Onnan pedig olyan válasz érkezett, amely részben megegyezik Hegyi Zsolt vezérigazgató korábbi közleményével. 

 

A címlapkép forrása Hegyi Zsolt Facebook-bejegyzése

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk