Hat éve felújított vasút ment tönkre Veszprém és Ajka között

  • narancs.hu
  • 2024. december 15.

Belpol

A kivitelező szólt, hogy vízszivárgást talált, és ha nem orvosolják, megint baj lehet.

2018-ban felújítottak a Dunántúlon, Székesfehérvár és Szombathely között egy olyan vasúti szakaszt, amelynek már katasztrofális volt az állapota. Két és fél hónapig szünetelt a közlekedés. Most ugyanazon a 400 méteres szakaszon kell megint beavatkozni – írja a 24.hu.

A hiba oka a cikk szerint talajvízszivárgás.

A lap hivatkozik Hegyi Zsoltnak, a MÁV vezérigazgatójának december 11-i Facebook-bejegyzésére. Ő arról ír, hogy „a 20. sz. vasútvonal Ajka—Veszprém szakaszán a vártnál gyorsabban romlik a pálya állapota. Az okot már régen feltártuk: a nedvesség nem tud távozni az alépítményből, így a pálya idővel megroggyan, végül pedig eldeformálódhat”.

Hegyi Zsolt nyomatékosítja, hogy mindent előkészítettek e vonalszakasz rendbetételére, készen vannak a tervek, a pénzt is félretették rá, és a közbeszerzés is lezajlott. „Nem igaz tehát, hogy a MÁV felújítási tervéből bárki kihúzta vagy oda elfelejtette volna betervezni a 20. sz. vasútvonal felújítását. Eleve megvolt a szándék, a terv és a pénz is, hogy a Veszprém-Ajka közötti szakaszt 2025 elején felújítsuk. Az eredeti tervünk az volt, hogy a személyforgalom egy részét a pálya folyamatos, árgus szemekkel történő vizsgálata és persze ilyenkor szükséges, érdemi sebességkorlátozása mellett egészen a munkálatok megkezdéséig fenntartjuk. Azonban ember tervez, a természet végez” – írta Hegyi Zsolt.

A munka időzítését a talaj- és rétegvíz mozgása írta felül.

A 24.hu szerint a MÁV bajai közepette is feltűnő, hogy a hat éve felújított pályához megint muszáj hozzányúlni. 2018-ban nettó 1 milliárd 40 millió forintért 900 méter vasúti pályát építettek újjá, ebből 400 méter volt az említett szakasz. A Vasútvill Kft. volt a kivitelező.

A döntéshozók tudhattak arról, hogy a hat évvel ezelőtti felújítás nem hozott tökéletes eredményt, mert a kivitelező szólt, szükség lesz egy „második ütemre”,  mert van egy korábban nem észlelt szivárgás, amely alámossa a pályát. A helyzetet a forgalom leállítása nélkül is lehetne orvosolni – jelezte a cég hat éve –, de ha nem oldják meg, visszatérhetnek az eredeti problémák. Most visszatértek a jelek szerint.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a lap kérdéseit – hogyhogy hat éven belül ismét újra kell építeni azt a szakaszt, és miért nem fogadták meg az akkori kivitelező tanácsát – a MÁV-hoz irányította. Onnan pedig olyan válasz érkezett, amely részben megegyezik Hegyi Zsolt vezérigazgató korábbi közleményével. 

 

A címlapkép forrása Hegyi Zsolt Facebook-bejegyzése

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.