2018-ban felújítottak a Dunántúlon, Székesfehérvár és Szombathely között egy olyan vasúti szakaszt, amelynek már katasztrofális volt az állapota. Két és fél hónapig szünetelt a közlekedés. Most ugyanazon a 400 méteres szakaszon kell megint beavatkozni – írja a 24.hu.
A hiba oka a cikk szerint talajvízszivárgás.
A lap hivatkozik Hegyi Zsoltnak, a MÁV vezérigazgatójának december 11-i Facebook-bejegyzésére. Ő arról ír, hogy „a 20. sz. vasútvonal Ajka—Veszprém szakaszán a vártnál gyorsabban romlik a pálya állapota. Az okot már régen feltártuk: a nedvesség nem tud távozni az alépítményből, így a pálya idővel megroggyan, végül pedig eldeformálódhat”.
Hegyi Zsolt nyomatékosítja, hogy mindent előkészítettek e vonalszakasz rendbetételére, készen vannak a tervek, a pénzt is félretették rá, és a közbeszerzés is lezajlott. „Nem igaz tehát, hogy a MÁV felújítási tervéből bárki kihúzta vagy oda elfelejtette volna betervezni a 20. sz. vasútvonal felújítását. Eleve megvolt a szándék, a terv és a pénz is, hogy a Veszprém-Ajka közötti szakaszt 2025 elején felújítsuk. Az eredeti tervünk az volt, hogy a személyforgalom egy részét a pálya folyamatos, árgus szemekkel történő vizsgálata és persze ilyenkor szükséges, érdemi sebességkorlátozása mellett egészen a munkálatok megkezdéséig fenntartjuk. Azonban ember tervez, a természet végez” – írta Hegyi Zsolt.
A munka időzítését a talaj- és rétegvíz mozgása írta felül.
A 24.hu szerint a MÁV bajai közepette is feltűnő, hogy a hat éve felújított pályához megint muszáj hozzányúlni. 2018-ban nettó 1 milliárd 40 millió forintért 900 méter vasúti pályát építettek újjá, ebből 400 méter volt az említett szakasz. A Vasútvill Kft. volt a kivitelező.
A döntéshozók tudhattak arról, hogy a hat évvel ezelőtti felújítás nem hozott tökéletes eredményt, mert a kivitelező szólt, szükség lesz egy „második ütemre”, mert van egy korábban nem észlelt szivárgás, amely alámossa a pályát. A helyzetet a forgalom leállítása nélkül is lehetne orvosolni – jelezte a cég hat éve –, de ha nem oldják meg, visszatérhetnek az eredeti problémák. Most visszatértek a jelek szerint.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a lap kérdéseit – hogyhogy hat éven belül ismét újra kell építeni azt a szakaszt, és miért nem fogadták meg az akkori kivitelező tanácsát – a MÁV-hoz irányította. Onnan pedig olyan válasz érkezett, amely részben megegyezik Hegyi Zsolt vezérigazgató korábbi közleményével.
A címlapkép forrása Hegyi Zsolt Facebook-bejegyzése