Hat éve felújított vasút ment tönkre Veszprém és Ajka között

  • narancs.hu
  • 2024. december 15.

Belpol

A kivitelező szólt, hogy vízszivárgást talált, és ha nem orvosolják, megint baj lehet.

2018-ban felújítottak a Dunántúlon, Székesfehérvár és Szombathely között egy olyan vasúti szakaszt, amelynek már katasztrofális volt az állapota. Két és fél hónapig szünetelt a közlekedés. Most ugyanazon a 400 méteres szakaszon kell megint beavatkozni – írja a 24.hu.

A hiba oka a cikk szerint talajvízszivárgás.

A lap hivatkozik Hegyi Zsoltnak, a MÁV vezérigazgatójának december 11-i Facebook-bejegyzésére. Ő arról ír, hogy „a 20. sz. vasútvonal Ajka—Veszprém szakaszán a vártnál gyorsabban romlik a pálya állapota. Az okot már régen feltártuk: a nedvesség nem tud távozni az alépítményből, így a pálya idővel megroggyan, végül pedig eldeformálódhat”.

Hegyi Zsolt nyomatékosítja, hogy mindent előkészítettek e vonalszakasz rendbetételére, készen vannak a tervek, a pénzt is félretették rá, és a közbeszerzés is lezajlott. „Nem igaz tehát, hogy a MÁV felújítási tervéből bárki kihúzta vagy oda elfelejtette volna betervezni a 20. sz. vasútvonal felújítását. Eleve megvolt a szándék, a terv és a pénz is, hogy a Veszprém-Ajka közötti szakaszt 2025 elején felújítsuk. Az eredeti tervünk az volt, hogy a személyforgalom egy részét a pálya folyamatos, árgus szemekkel történő vizsgálata és persze ilyenkor szükséges, érdemi sebességkorlátozása mellett egészen a munkálatok megkezdéséig fenntartjuk. Azonban ember tervez, a természet végez” – írta Hegyi Zsolt.

A munka időzítését a talaj- és rétegvíz mozgása írta felül.

A 24.hu szerint a MÁV bajai közepette is feltűnő, hogy a hat éve felújított pályához megint muszáj hozzányúlni. 2018-ban nettó 1 milliárd 40 millió forintért 900 méter vasúti pályát építettek újjá, ebből 400 méter volt az említett szakasz. A Vasútvill Kft. volt a kivitelező.

A döntéshozók tudhattak arról, hogy a hat évvel ezelőtti felújítás nem hozott tökéletes eredményt, mert a kivitelező szólt, szükség lesz egy „második ütemre”,  mert van egy korábban nem észlelt szivárgás, amely alámossa a pályát. A helyzetet a forgalom leállítása nélkül is lehetne orvosolni – jelezte a cég hat éve –, de ha nem oldják meg, visszatérhetnek az eredeti problémák. Most visszatértek a jelek szerint.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a lap kérdéseit – hogyhogy hat éven belül ismét újra kell építeni azt a szakaszt, és miért nem fogadták meg az akkori kivitelező tanácsát – a MÁV-hoz irányította. Onnan pedig olyan válasz érkezett, amely részben megegyezik Hegyi Zsolt vezérigazgató korábbi közleményével. 

 

A címlapkép forrása Hegyi Zsolt Facebook-bejegyzése

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.