„Hány arab gyilkolt, meg erőszakolt, meg…” – kiabálta a néző

  • narancs.hu
  • 2024. december 15.

Belpol

A Loupe Színházi Társulás pilisvörösvári előadása végén, a tapsrend alatt valaki felállt és beszélt. Úgy tűnhetett, ez is a darab része.

Az Árvák című darabot adta elő a napokban Pilisvörösváron a Loupe Színházi Társulás. Az előadásban Lengyel Tamás, Lovas Rozi és Molnár Áron szerepel. A hvg.hu írása szerint ez Dennis Kelly kamaradrámája, krimi, benne előítéletek, gyűlöletkeltés, félelem és bizonytalanság, olyan érzések és társadalmi jelenségek, amelyek meghatározzák a mindennapokat.

Ezért lehetett akár azt is hinni, amikor az egyik néző az előadás tapsrendjénél felállt és magyarázni kezdett, hogy ez még a produkció része. 

A néző azonban nem beépített színész volt.

A társulat Facebook-posztban osztotta meg a felvételt, amelyen hallani lehet az ingerült néző szavait és Molnár Áronnak, az előadás egyik szereplőjének válaszait. 

„Hány arab gyilkolt, meg erőszakolt, meg…”, magyarázza a néző. Később azt is mondja, hogy a darab aljas hazugság. 

A társulat a történteket úgy értelmezi, hogy bár a nézőnek „a saját igazának jószándékú bebizonyítása lehetett a célja, mégis faji előítéletekkel teli, erőszakos megszólalásokat intézett a közönség és a színészek felé”.

A bejegyzésből kiderül, a színészeknek nem a véleménynyilvánítással volt gondja, csak a stílusával: „mi hiszünk abban, hogy a Szabad Színház az első lépés lehet a Szabad Párbeszéd felé, amiben meghallgatjuk egymást és a különböző nézőpontok megértésére törekszünk, mi, a Loupe alkotói továbbra is ezért fogunk dolgozni.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.