„Hány arab gyilkolt, meg erőszakolt, meg…” – kiabálta a néző

  • narancs.hu
  • 2024. december 15.

Belpol

A Loupe Színházi Társulás pilisvörösvári előadása végén, a tapsrend alatt valaki felállt és beszélt. Úgy tűnhetett, ez is a darab része.

Az Árvák című darabot adta elő a napokban Pilisvörösváron a Loupe Színházi Társulás. Az előadásban Lengyel Tamás, Lovas Rozi és Molnár Áron szerepel. A hvg.hu írása szerint ez Dennis Kelly kamaradrámája, krimi, benne előítéletek, gyűlöletkeltés, félelem és bizonytalanság, olyan érzések és társadalmi jelenségek, amelyek meghatározzák a mindennapokat.

Ezért lehetett akár azt is hinni, amikor az egyik néző az előadás tapsrendjénél felállt és magyarázni kezdett, hogy ez még a produkció része. 

A néző azonban nem beépített színész volt.

A társulat Facebook-posztban osztotta meg a felvételt, amelyen hallani lehet az ingerült néző szavait és Molnár Áronnak, az előadás egyik szereplőjének válaszait. 

„Hány arab gyilkolt, meg erőszakolt, meg…”, magyarázza a néző. Később azt is mondja, hogy a darab aljas hazugság. 

A társulat a történteket úgy értelmezi, hogy bár a nézőnek „a saját igazának jószándékú bebizonyítása lehetett a célja, mégis faji előítéletekkel teli, erőszakos megszólalásokat intézett a közönség és a színészek felé”.

A bejegyzésből kiderül, a színészeknek nem a véleménynyilvánítással volt gondja, csak a stílusával: „mi hiszünk abban, hogy a Szabad Színház az első lépés lehet a Szabad Párbeszéd felé, amiben meghallgatjuk egymást és a különböző nézőpontok megértésére törekszünk, mi, a Loupe alkotói továbbra is ezért fogunk dolgozni.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.