„Hány arab gyilkolt, meg erőszakolt, meg…” – kiabálta a néző

  • narancs.hu
  • 2024. december 15.

Belpol

A Loupe Színházi Társulás pilisvörösvári előadása végén, a tapsrend alatt valaki felállt és beszélt. Úgy tűnhetett, ez is a darab része.

Az Árvák című darabot adta elő a napokban Pilisvörösváron a Loupe Színházi Társulás. Az előadásban Lengyel Tamás, Lovas Rozi és Molnár Áron szerepel. A hvg.hu írása szerint ez Dennis Kelly kamaradrámája, krimi, benne előítéletek, gyűlöletkeltés, félelem és bizonytalanság, olyan érzések és társadalmi jelenségek, amelyek meghatározzák a mindennapokat.

Ezért lehetett akár azt is hinni, amikor az egyik néző az előadás tapsrendjénél felállt és magyarázni kezdett, hogy ez még a produkció része. 

A néző azonban nem beépített színész volt.

A társulat Facebook-posztban osztotta meg a felvételt, amelyen hallani lehet az ingerült néző szavait és Molnár Áronnak, az előadás egyik szereplőjének válaszait. 

„Hány arab gyilkolt, meg erőszakolt, meg…”, magyarázza a néző. Később azt is mondja, hogy a darab aljas hazugság. 

A társulat a történteket úgy értelmezi, hogy bár a nézőnek „a saját igazának jószándékú bebizonyítása lehetett a célja, mégis faji előítéletekkel teli, erőszakos megszólalásokat intézett a közönség és a színészek felé”.

A bejegyzésből kiderül, a színészeknek nem a véleménynyilvánítással volt gondja, csak a stílusával: „mi hiszünk abban, hogy a Szabad Színház az első lépés lehet a Szabad Párbeszéd felé, amiben meghallgatjuk egymást és a különböző nézőpontok megértésére törekszünk, mi, a Loupe alkotói továbbra is ezért fogunk dolgozni.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.