Itt a gyereknap: parádésat migránsozott a kormány

  • narancs.hu
  • 2016. május 29.

Belpol

Az ünnepi közlemény először az oktatás megújításával dicsekszik el. Aztán elszabadul a pokol.

„A polgári kormány számára első a gyermek, mert egész Magyarország jövője azon múlik, hogy lesznek-e magyar gyermekek és hogyan fognak saját hazájukról gondolkodni” – ezzel a kissé suta fogalmazású mondattal vág bele gyermeknapi felszólamlásába a kormány.

Ezek után előhozakodnak a csok-kal, a gyermekéhezés elleni harccal és még ahhoz is van képük, hogy a pedagógusok megmentőjeként tetszelegjenek. Érthetetlen, miért nem látják a tanárok is, hogy ilyen jól megy a soruk!

Az utolsó bekezdés azonban kiemelkedik még a fideszes/kormányzati sajtóközlemények erős mezőnyéből is, és megmutatja, hogy ezek tényleg bárhol, bármikor tudnak migránsozni:

„A gyermekeket tartjuk szem előtt akkor is, amikor minden eszközzel igyekszünk megvédeni Magyarországot az illegális bevándorlástól és a kényszerbetelepítéstől, mert szeretnénk, ha a gyermekek magyar országnak ismernék meg Magyarországot.”

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.