A kormány péntek este megjelent határozatában elfogadta a Közlekedési Múzeum javaslatát, és döntött arról, hogy felgyorsítja az új múzeum beruházását, azaz egyes előrehozható munkafázisokat – így a bontásokat, a korábban szennyezett járműjavító talajának környezeti kármentesítését, néhány kisebb épület rekonstrukcióját – megkezdhetnek már azelőtt, hogy a nagy múzeumépület tervei teljesen készen állnának.
A kormányzati döntést a Gazdaság Újraindításáért felelős Operatív Törzs készítette elő, ahogy ezt az operatív törzs vezetője, Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter már szeptember elején bejelentette.
Az Északi Járműjavító, mint ipari örökségi terület 2022-től hivatalosan is a múzeum részévé, "otthonává válik", ugyanis a kormánydöntés értelmében a terület vagyonkezelését a Közlekedési Múzeum veszi át az állami vagyonkezelőtől, így a Dízelcsarnok és környéke a Közlekedési Múzeum kezelésébe kerül. Mióta a Közlekedési Múzeum bezárta kapuit a Városligetben és az akkor még álló épületet visszavette a vagyonkezelő, a Közlekedési Múzeumnak nem volt főépülete. A kormány ezen döntésével tehát hivatalosan is az Északi Járműjavító vált a Múzeum főépületévé. Az Északi Járműjavító Dízelcsarnokát a MÁV 2009-ben zárta be, azóta üresen állt.
Az új Közlekedési Múzeum tervezésére 2018-ban nemzetközi építészeti tervpályázatot írt ki a múzeum, amit a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro építésziroda nyert meg. A tervezés több mint egy éve zajlik, úgy tudni, a vázlattervek elkészültek, az építési engedélyezés még idén megindul.
Egy ilyen régi ipari csarnok rekonstrukciójának tervezése még egy vadonatúj múzeumépület tervezésénél is nagyobb kihívás, a megmaradt szerkezeti elemeket, ajtókat, ablakokat, volt darukat, különböző vasúti berendezéseket egyesével kellett felmérni és az építési engedélyek megszerzése után még további egy évnyi tervezési munka van hátra a kiviteli tervek elkészültéig, amelyek minden apró részletre kiterjedően megadják majd a kivitelezőnek, mit kell megőrizni a régi csarnokból és mit kell átépíteni. Ez alapján tehát a Dízelcsarnok átépítése múzeummá leghamarabb csak 2023-ban kezdődhet meg –közölte az intézmény. A most előrehozott projektelemek azonban felgyorsítják a beruházást azzal, hogy az aprólékos tervezést nem igénylő beruházási elemek megvalósítása már jövőre megkezdődhet.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!