A régóta húzódó történet a 2000-es évek közepén vette kezdetét – amikor még Demszky Gábornak hívták a főpolgármestert, a fővárosi közlekedési vállalatot pedig Aba Botond irányította. A Welt-Stadt nevű kft. vezetői nagy lehetőségeket láttak a Stadionok metróállomás feletti területben, ami a BKV tulajdonában volt, ezért fel is vették a kapcsolatot az önkormányzati céggel.
Pár éven belül, 2008-ra – amikor már az MSZP-s Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes felelt a BKV-ért, a vállalatot pedig Antal Attila vezette (különféle ügyekért 2017-ben mindkettőjüket jogerősen elítélte a bíróság) – eljutottak oda a tárgyalások, hogy a Welt-Stadt bevásárolta magát a 8 ezer négyzetméteres ingatlanba megszerezve a terület egyhatodát.
Ezért akkor még ki is fizették a kialkudott vételárat, ami azért nem volt annyira megterhelő. Ugyanis a Heti Válasz 2017-ben azt derítette ki, hogy az értékes és nagy telekrészt mindösszesen 48 millió forintért, egy nagyobb lakás áráért passzolták le a Welt-Stadtnak.
Kedvező határidők
A cégnek nagyszabású tervei voltak: plázát, irodaházat, parkolókat, esetleg hotelt szerettek volna építeni a rendkívül jó közlekedési adottságokkal rendelkező területen.
A telek nagyon jó helyen fekszik: a közelben irodaházak vannak, amelyekben nagy multik székelnek, ott a buszpályaudvar, a Papp László Sportaréna, a Puskás Stadion, nem messze a Keleti Pályaudvar, a Kerepesi út túloldalán pedig 2007-ben adták át az azóta felkapott plázaként működő Arena Mallt.
Ám a tervek megvalósítására nem került sor, s ebben minden valószínűség szerint közrejátszott a 2008-as gazdasági válság, amely közismerten az ingatlanszektort érintette a leginkább. Ráadásul információink szerint hiába volt együttműködési megállapodásuk az ingatlanban továbbra is tulajdonos BKV-val – amelynek a telken lévő lepukkant épületben több irodája is van –, nem mindig találták a közös nevezőt.
Ezért a Welt-Stadt jelezte: magáénak szeretné a teljes ingatlant, s ennek érdekében 2017 tavaszán opciós vételi jogot biztosító szerződést kötött a BKV-val. Ennek két fontos eleme volt. Egyrészt az év végéig jelezniük kellett, hogy élnek-e a vételi jogukkal, másrészt ezt követően 30 napon belül át kellett volna utalniuk az egymilliárdos vételárat.
És itt mutatkozott meg igazán, hogy a SZDSZ-es és az MSZP-s kijáróemberekkel igen jó kapcsolatot ápoló üzleti kör időközben összebarátkozott az új fideszes elittel is. 2017. december 19-én a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek minősítette a beruházást. Egy nappal később, de a határidő lejárta előtt 10 nappal a Welt-Stadt jelezte: kell nekik az ingatlan, élni fognak az opciós jogukkal. Ám míg ezzel nem vártak az év végi határidőig, a fizetést tekintve már nem siettek ennyire, a pénzt nem utalták.
A BKV ezt csöppet sem vette rossz néven – pedig 30 nap késedelem esetén jogosult lett volna elállni az ügylettől –, inkább 2018. december 31-re tolták ki a fizetési határidőt.
Haverok, buli, biznisz
Csakhogy a cég ezt a határidőt sem tudta tartani. De ebből sem lett baj, a társaság tavaly novemberben újabb határidő módosítást kért és kapott 2019. június végéig. Információink szerint a Welt-Stadt a telekalakítási eljárás elhúzódásával indokolta kérelmét. Ez azért pikáns, mert a kiemelt beruházások lényege épphogy a bürokratikus terhek csökkentése: a közigazgatási eljárások mindegyikét egyszerűbben és gyorsabban lehet intézni, ha a kormány úgy dönt. S mint láttuk, 2017-ben az Orbán-kabinet így döntött.
A Welt-Stadt nem akárkinek az érdekeltségébe tartozik. Az ügyvezetője az az izraeli Michael Gagel, akiről 2016-ban került nyilvánosságra egy fotó, amin a miniszterelnök kommunikációs tanácsadójával, Habony Árpáddal látható egy előkelő szórakozóhelyen. De látható volt egy olyan fotón is, amin Habonnyal és Andy Vajna kormánybiztossal pózoltak együtt. Gagel a vezetője a Princess Pékségeknek is, amelyek a metróvonalak mentén üzemelnek, és amelyekről az Átlátszó írta meg, hogy milyen előnyös együttműködésük van a BKV-val még a Demszky-érából.
|
Gagelről – aki a célnyilvántartási adatbázisban rendszerint Gag El Mikhael néven szerepel – és baráti köréről az időközben bezárt Heti Válasz írta meg 2016 elején, hogy közük lehet a letelepedési kötvények árusításában utazó VolDan nevű liechtensteini tulajdonú céghez. Bár Gagel ezt a Heti Válasznak tagadta, a lap kimutatta, hogy a VolDan budapesti képviseletvezetője, Oláh Zoltán a Princess embere volt.
|
Egyébként 2018 decemberében a módosított határidő lejárta előtt az offshore hátterű (tulajdonosa Cipruson van bejegyezve – a szerk.) Welt-Stadt annak ellenére részesült az újabb, számára előnyös BKV-döntésben, hogy az elmúlt öt évben egy forint bevétele nem keletkezett, eredménye tartósan minuszos.
Ígéret szép szó...
Megkérdeztük a BKV-tól, meddig kellett volna kifizetnie a vételárat a Welt-Stadtnak, a közlekedési társaság válaszában azonban nagyvonalúan a 2019. június dátumot jelölte meg nem említve a határidő-módosításokat. „A vevő nem esett késedelembe, a határidő még nem járt le. A fizetési határidőn belül a vételáron felül, a vételár tényleges megfizetésének időpontjáig számítandó, a vételár 5 százalékának megfelelő összegű ügyleti kamatot köteles fizetni” – tudatta lapunkkal a társaság.
|
Arra vonatozóan nem tudtak információt adni, mikor fog fizetni, de arról igen, hogy a Welt-Stadt vannak kötelezettségei még a vételár-kiegyenlítésen és a kamaton felül is: az építkezés keretében 6 új mozgólépcsőt kell létesítsen, amelyeket aztán térítésmentesen BKV-tulajdonba fog adni.
A metróállomást érintő adásvételről született döntés érdekessége, hogy Tarlós István 2016-ban még úgy nyilatkozott, nem fogja hagyni, hogy offshore-lovagok, Habony haverjai kezére kerüljön a BKV-ingatlan. Szerettük volna megkérdezni a főpolgármestert, hogy meggondolta-e magát az elmúlt két évben, de Tarlós nem válaszolt levelünkre.