Lesz-e verseny az autópálya-építésben?: Miniszter a leállósávban

  • 2002. augusztus 1.

Belpol

Az Orbán-kormány autópálya-építési "mechanizmusát" egysíkúnak tartó új gazdaságpolitikai vezetés sajátos dilemma elé került. Kívánalmai az alábbiak voltak: gyorsan építeni, jó autópályát építeni, a Vegyépszer kizárólagos szerepe nélkül építeni, plusz versenyeztetni - és ez túl sok szempont ahhoz, hogy ideális döntés szülessen. Nem is született.

Atöbbfordulós közbeszerzési eljárásban a Fidesz-kormányzat által felpumpált (1998 előtt autópálya-építéssel soha nem foglalkozó) Vegyépszer mindenkinél olcsóbb ajánlatot tett volna, hiszen a forgótőkéje jóval nagyobb, mint a konkurenseinek, amelyek négy évig hiába vártak bármilyen megrendelésre. Ha a szaktárca meghívásos versenyt ír ki, akkor a szocialista Keller László és a fideszes (ex-MDF-es) Manninger Jenő lendül támadásba. Ha pedig minden rendben ment volna, akkor nem Magyarországon, 2002-ben lennénk.

Verseny a jövőből

A Medgyessy-kormány hivatalba lépése után az új gazdasági és közlekedési miniszter, Csillag István a minisztériumi sifonérban érdekes dokumentumokra bukkant: a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. négy új pályázatra kért és kapott ajánlatot a Vegyépszertől és ebből kettőre szerződést kötött május 29-én, tehát már az új kormány beiktatása után. Kiderült azonban, hogy az előírt határidőre nem nyújtottak be bankgaranciát, így e szerződéseket az NA új vezetése semmisnek nyilváníthatta - merthogy a miniszter nyomban hivatalba lépése után leváltotta a Nemzeti Autópálya Rt. vezetőjét, és Bodnár Zoltán jogászt, a CIB Bank korábbi vezérigazgató-helyettesét nevezte ki a cég élére.

A pálya tehát megnyílt: a kérdés csak az volt, hogyan lépkedjen rajta tovább a mozgásba lendült miniszteriális gépezet. Mivel a négy útszakasz engedélyezését és tervdokumentációját az előző kormány már előkészítette, a kivitelező lecserélésével akár azonnal indulhatott volna a munka az M3-as autópálya Polgár és Görbeháza közötti, az M7-es Becsehely és Letenye, illetve Balatonszárszó és Ordacsehi közti, valamint az M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós közötti szakaszain.

Csillag István rendet és valódi versenyhelyzetet akart teremteni az addigi "udvari szállító" Vegyépszer és a többi cég között. Ehhez - úgy tűnt - minden adott: a tervek, az autópálya-építés dokumentumai "hozott anyagból" rendelkezésre álltak, a Vegyépszernek nem volt érvényes szerződése az építkezésre; még idén augusztusban elkezdődhetett volna a gyors versenyeztetést követő kivitelezés, amit jövőre a burkolatépítés követhetett volna.

Ennek érdekében Csillag az általa kinevezett Bodnár révén egy meghívásos eljárás keretében pályázat benyújtására kérte föl azt a négy céget, amely Magyarországon már rendelkezett teljes körű autópálya-építési referenciákkal. E metódus - amellett, hogy a versenyt lett volna hivatott szolgálni - kimondva-kimondatlanul a Vegyépszer ellen irányult, mert a cég ugyan két éve építi folyamatosan a sztrádákat, befejezni azonban egyetlen projektjét sem fejezte még be. A pályázatot a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) július közepén írta ki, értesüléseink szerint anélkül, hogy arról a kormány tudomással bírt volna. A GKM ekkor nem hozta nyilvánosságra a Vegyépszer bent lévő ajánlatát, nehogy a konkurens cégek csak egy kicsivel jobb ajánlattal vigyék el az üzletet. Lapunk információi szerint korábban az is felmerült, hogy gyorsított eljárással szintén meghívásos - úgynevezett tárgyalásos - közbeszerzési eljárást bonyolítanak le, amelynek eredményeként szintén elkezdődhettek volna idén augusztusban a munkálatok. E módszer egyébként akkor alkalmazható, ha egy adott ágazatban Magyarországon ötnél kevesebb cég működik. Márpedig jelenleg csak négy cég - a Betonút, a Hídépítő, a Strabag és az Egút - rendelkezik megfelelő referenciával; vagyis ez a fajta eljárás szabad utat kaphatott volna. Legalábbis elvileg. Mert a költségvetési törvény egyik módosítása értelmében a 250 millió forintnál nagyobb állami beruházásoknál kötelezővé tette a kétfordulós, előminősítéses procedúrákat. Újabb törvénymódosításra már nem volt lehetőség, a meghívásos eljárás pedig már megindult a Nemzeti Autópálya Rt.-nél.

Száguldás a simlibe

A meghívásos pályázat tényének nyilvánosságra kerülése után Csillagot nemcsak a Fidesz kívánta kardélre hányni, de az MSZP is kötözködni kezdett. Miután a miniszter egy nyilatkozatában elismerte: nem "formális" közbeszerzésről van szó, hiába bizonygatta, hogy a tárca szigorúbb feltételeket szabott, mint a "mitikus" közbeszerzés esetében szabhatott volna. (A feltételek valóban szigorúak voltak: a pályázat résztvevőinek feltétlenül maguk mellé kellett venniük konzorciális társnak egy magyar középvállalkozást, továbbá az összes alvállalkozójukat meg kellett nevezniük; az alvállalkozók további alvállalkozókat csak speciális munkára vehettek volna igénybe az NA Rt. jóváhagyásával.) Keller László, a Miniszterelnöki Hivatal közpénzekért felelős politikai államtitkára hevesen lőni kezdett Csillagra, és épp a "közbeszerzést" kérte rajta számon: és az is figyelemre méltó, hogy Csillag visszavonulását Gál J. Zoltán kormányszóvivő és a kitűnően értesült Népszabadság jelentette be, egy nappal azelőtt, hogy az érintettnek alkalma nyílott volna erre.

Csillag mindenesetre egy látványos akció keretében a múlt hét elején még felbontotta a pályázatokat, és büszkén jelenthette, hogy az állam 29 milliárdot fogott a bolton: ennyivel volt (lett volna) alacsonyabb a négy nyertes cég ajánlata a Vegyépszer erdeti ajánlatánál. Ha Csillag a meghívásos tenderrel azt akarta bebizonyítani, hogy létezik a Vegyépszer eddigi árainál olcsóbb megoldás is, és azt, hogy a korábbi szerződések összege magában foglalt egy olyan részt is, amely nem feltétlenül volt indokolt, úgy sikerrel járt. Rá pár napra, csütörtökön viszont már arról tartott sajtótájékoztatót, hogy a meghívásos pályázat eredménytelen, és a tárca mégis közbeszerzést ír ki a négy útszakaszra. Csillag István - utólag visszatekintve - a Magyar Narancsnak nyilatkozva elmondta: rosszul mérte fel a közhangulatot, amikor úgy hitte, a meghívásos eljárás megfelelő módszer az építkezés lebonyolítására. Ha az emberek a korrupció és simliskedés megakadályozását a közbeszerzési eljárásban látják, ám legyen közbeszerzés.

Járvány a sztrádán

A közbeszerzés érdekes helyzetet teremthet: a jóllakott Vegyépszer ugyanis a kormányváltás óta jelentősen "alulkínálja" a megbízásokra kiéhezett konkurenseit, így egy nyílt eljárás után az anyagi erőforrásokkal bőven ellátott egykori "udvari szállító" immár versenyhelyzetben is esélyes lehet; ezt bizonyítja egy nemrég lebonyolított tatabányai tender is. A Vegyépszer annál is könnyebb helyzetben lehet, mert - mivel a pályáztató NA Rt. az eredményhirdetéskor nyilvánosságra hozta az ajánlatokat - ismeri vetélytársai számait. A cégek persze nem örültek annak, hogy a meghívásos eljárás nyomán nyilvánosságra kerültek árajánlataik, s hogy a Vegyépszer immár mindenkiről tudja, körülbelül "hol a határ". Igaz ugyan, hogy a Vegyépszer korábbi ajánlatai szintén nyilvánosságra kerültek, ám azok nem versenyhelyzetben kialkudott árak voltak; következtetéseket azokból csak a politikusok vonhattak le.

A négy útszakaszra beadott árajánlatok egyébként érdekesen alakultak: éppen úgy, hogy a négy szereplő mindegyike egy konkrét szakaszon volt a legjobb. Holtverseny nem alakult ki, és olyan cég sem akadt, amelyik mondjuk két esetben jobb lett volna a többinél; így aztán egyetlen cég sem maradt hoppon. Annak a valószínűsége, hogy a véletlen mind a négy cégre rámosolyogjon, matematikailag természetesen nem teljesen lehetetlen, de feltétlenül érdekes következtetésekre ad okot. Például arra, hogy a négy cég értékelte ugyan a GKM gesztusát, és a Vegyépszerénél lényegesen alacsonyabb árajánlatot tett: de arra már nem vitte őket rá a lélek, hogy egymással is versenyezzenek. (Mivel a pályázat elbírálásánál objektív pontrendszert alkalmaznak, mindegyik cég megteheti, hogy három tuti bukó és egy nyerő pályázatot adjon be - különösen, ha mind a négy vállalat tudja, ki melyik szakaszt szeretné nagyon elvinni.) Csillag István e felvetésünket nem kommentálta, de megjegyezte: "Lehet persze furcsállani, de egy ilyen szűk piacon eddig sem volt meglepő, hogy az egyik konzorciumban a Hídépítő volt a vezető, a társ pedig a Strabag, a másikban meg éppen fordítva." Appelshoffer József, a Strabag Hungária ügyvezetője a Napi Gazdaságnak adott nyilatkozatában megkérdőjelezte, hogy a meghívásos tender lefújása után kialakult helyzet megfelelne a versenytörvénynek. Az ügyvezető szerint az, hogy nyilvánosságra kerültek ajánlataik, a későbbiekben ronthatja a cég, illetve a velük társuló több kis- és középvállalkozás versenypozícióját. Az sem szerencsés szerinte, hogy a meghíváson részt vevők minden ajánlatát nyilvánosságra hozta az NA, ám a Vegyépszernek csak az összesített és nem a részletes ajánlata vált ismertté.

A Strabaggal két útszakaszon is nyerőnek tűnő pályázatot beadó, de végül a megbízásokról - akárcsak az Orbán-kormány idején - lecsúszó Hídépítő Rt. vezérigazgatója, Apáthy Endre a Magyar Narancsnak elmondta: szerinte nem ütközik a versenytörvénybe, hogy lefújták a meghívásos pályázatot, és mégis nyilvánosságra kerültek az adataik. Ugyanakkor éppen amiatt sajnálkozott a cégvezető, hogy Magyarországon olyan a jogi helyzet, hogy minden kormánynak kiszolgáltatottak a vállalatok. Most például hiába tenne jogi lépéseket a Hídépítő, nem fordulhat bírósághoz a GKM döntéseivel szemben, mert erre nincs törvényben garantált lehetőségük. Apáthy hozzátette azt is, hogy ha előre tudják, hogy csak összehasonlítgatásra van szüksége a minisztériumnak, és nem komoly árajánlatokra, akkor megtiltották volna az adataik közzétételét. Arra a felvetésre, hogy a négy cég a négy pályázaton együttműködött volna, Apáthy elmondta: ők teljesen nyíltan fogtak össze a Strabaggal: az egyik pályázaton ők, vagyis a Hídépítő voltak az irányító pozícióban, a másikban pedig a Strabag. Ennek egyébként technikai okai voltak: az egyik pályázaton ugyanis összesen negyven hidat kell megépíteni, s erre természetesen a Hídépítő vállalkozott volna.

H

Magyarországon tehát egyelőre csak közbeszerzéssel épülhet autópálya - de hogy mikor, azt senki sem tudja. A közbeszerzési eljárás az említett négy útszakaszra idén őszre hozhat eredményt, a tényleges kivitelezés jövő tavasszal kezdődhet. Nem elképzelhetetlen, hogy az ajánlatok nyilvánossága még lejjebb viszi majd az árakat: és ha kis szerencsénk van, a különbség talán még a féléves késés elmaradt hasznát is fedezni fogja.

Pataky-Tauszig Miklós

Mennyi épülhet?

Csillag Istvántól megkérdeztük: mi lesz a továbbiakban? Nem tartja-e például soknak a Magyarországon lévő négy-öt céget, amely fővállalkozóként építene autópályát? A miniszter szerint megmaradhatnak ezek a vállalkozások, ám nyilvánvaló: az ország gazdasági teljesítőképessége nem teszi lehetővé mindegyikük teljes kapacitásának a kihasználását. Úgy véli: egy ilyen kevés szereplős piacot a legnehezebb koordinálni, hiszen sokszor átláthatatlan a kapcsolat a cégek között. (E szempontból az abszolút monopolhelyzet akár kedvezőnek is tekinthető; igaz, annak a szituációnak meg egészen más hátrányai vannak.) A következő négy évben annyi a megépítendő autópálya, amenynyi az összes érintett céget életben tartja - fejtegette Csillag. Autópályát persze nem a cégek kedvéért építenek, és nem is csak sztrádákra kell költeni a pénzt. A miniszter megjegyezte: az európai uniós infrastrukturális támogatásoknak is valószínűleg csak a felét tudjuk erre fordítani, a másik felét a vasútra kell szánni, elsősorban a pályarekonstrukcióra.Csillag szerint a nyugati országok közül Dániában, Hollandiában 50-60 kilométernyi autópálya készülhet el jó esetben egy év alatt; e mennyiséget csak a német újraegyesítés utáni ex-NDK-s területeken múlták felül: a szövetségi kormány akkoriban évi 160 kilométert is építtetett, de az átlag ott is évi száz kilométer körül alakul.

Magyarországon az eddigi tapasztalatok szerint átlagosan évi 30-35 kilométer autópálya vagy elkerülő gyorsforgalmi út létesülhet. Ezt azonban nagy ingadozással valósítják meg a beruházók: a Fidesz-kormány idején két évig például semmi sem történt. A hasonló "teljesítmény" megismétlődését elkerülendő a gazdasági tárcánál most háromféle megoldást készítenek elő. Az egyik az EU-támogatással építendő projekteké, ahol a költségek 50-70 százalékát uniós segítségből teremtenék elő; így viszont csak 2003-2004 körül épülhetne - mintegy 45 milliárd forintból - valamivel több mint harminc kilométer. (Egy kilométer költségei 1,2-1,3 milliárd forint körül állnak jelenleg.) A 45 milliárdból a magyar önrész 15-25 milliárd forint körül alakulna.

Ennél gyorsabb az igen kedvező feltételekkel - 30 évre, 6-8 éves türelmi időre - folyósított EIB-hitellel történő építkezés. (A türelmi idő alatt csak kamatot kell fizetni.) Az Európai Unió beruházási bankjától felvett kölcsönből ugyancsak valamivel több mint harminc kilométer valósulhatna meg. A kölcsön összege a tervek és a készülő költségvetés szerint a 30-40 milliárd forintot is elérhetné, azaz a magyar önrész itt is 10-20 milliárd körül mozogna (a saját forrás itt 30-50 százalék).

A harmadik, leggyorsabb építési mód a magyar állami költségvetési finanszírozás - erre azonban, figyelemmel az előző csomagok pénzigényére is, igen kevés lehetőség nyílik. Csillag szerint az e célra fordítható összegek az 50-60 milliárd forintot nemigen léphetik túl, ami negyven kilométernyi pályának felel meg. E lehetőségek együttes kiaknázásával érhető el az a több száz kilométernyi új pályaszakasz, amely a miniszter szerint a sztrádaépítések során biztosíthatja a magyar, sőt a magyarországi magyar cégek továbbélését.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.