Mint macska az egérrel – Ókovács játszmája a szakszervezettel

Belpol

Az operaház vezetősége pénzhiányra hivatkozva nem akarta meghosszabbítani az alkalmazottak juttatásairól szóló megállapodást. Mégse lehetett olyan üres a kassza, hiszen a sztrájkfenyegetés hatására sikerült valahonnan előteremteni a pénzt. Az alku hátteréről a szakszervezet elnökét, Bárány Balázs Pétert kérdeztük.

magyarnarancs.hu: A múlt szombatra tervezett sztrájk végül az utolsó pillanatban elmaradt. Miért csak az utolsó pillanatban tudtak megállapodni?

Bárány Balázs Péter: Azt gondolom, hogy az operaház vezetősége nem vett minket komolyan, és a végsőkig nem hitték el, hogy mi valóban sztrájkolni fogunk. Tudni kell, hogy az intézményben tíz éve nem volt illetményemelés. Ugyanakkor sikerült olyan megállapodást kötnünk a munkáltatóval, hogy az operaház művészei spilpénzt kapjanak, továbbá előadásonként a karigazgató nyolc énekest részesíthet kardicséretben, vagyis eldöntheti, hogy melyik nyolc művész kapjon az adott előadás után plusz tízezer forintot. Ez egy korrekt módon működő megállapodás volt, ami most június 30-án lejárt. Természetesen az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) egyből kezdeményezte ennek a megállapodásnak a meghosszabbítását. A vezetőség azonban azt mondta, hogy ezt nem tudják teljesíteni, hiszen még nem érkezett meg a kormány által ígért – költségvetésen felüli – 2,4 milliárd forintos támogatás, amelyet az intézményrendszer az Erkel Színház újbóli üzemeltetése kapcsán kapott volna. Szeptember elején kiderült, hogy ebből csak 1,1 milliárdot kap meg az operaház, amiből nem tudják kigazdálkodni azokat a juttatásokat, amiket előző évadban megkaptak az alkalmazottak. Az ODFSZ számára ez elfogadhatatlan, ezért tárgyalásokat kezdeményeztünk, melyek nem jártak sikerrel. Végül már tárgyalni sem akartak velünk, még a telefont sem vették fel, pedig már a megállapodás lejárta után jeleztem Ókovács Szilveszternek, hogy ha nem tudunk megegyezni, akkor sztrájkolni fogunk.

magyarnarancs.hu: De végül megállapodtak.

BBP: Utolsó pillanatban, mikor már tényleg úgy tűnt, hogy veszélybe kerül az évadnyitó előadás, az operaház belement abba, hogy december 31-ig meghosszabbítják a korábban lejárt megállapodást. Ez elegendő volt nekünk, hogy lemondjuk a sztrájkot, hiszen ez volt az egyetlen kritériuma, hogy elálljunk a munka szüneteltetésétől. De még számos pont van, amiben nem egyeztünk meg.

magyarnarancs.hu: Mik maradtak továbbra is napirenden?

BBP: Szeretnénk elérni, hogy a készenléti munkakörben dolgozókat ne érje keresetveszteség, hiszen a régi munka törvénykönyve (Mt.) kötelezővé tette, hogy a vasárnapi munkavégzést a munkáltató 50 százalékos pótlékkal jutalmazza. A jelenlegi Mt. azonban ezt nem írja elő, pusztán lehetőségként jelöli meg a pótlék fizetését. Az operaház nem él ezzel a lehetőséggel, tehát a készenléti dolgozók elesnek az eddig kapott kiegészítéstől. Továbbra is tárgyalnunk kell a foglalkoztatási stabilitásról és a december 31-ig érvényes megállapodás további sorsáról. Bízom benne, hogy sikeresek lesznek az ezzel kapcsolatos tárgyalások. Amennyiben ez nem így lesz, újból sztrájkot fogunk hirdetni.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.