Nagy Blanka: "Egy ilyen rendszert, ami így kezdődött, így is lehet lerombolni"

  • - palosm -
  • 2019. január 23.

Belpol

A heves szónoklatairól ismert kiskunfélegyházi diák visszaszólt az őt sértegető Bayer Zsoltnak, „a nemzet udvari bolondjának” és az „éretlen óvodás” Bencsik Andrásnak. Szerinte Orbánék nem tőle félnek, hanem attól, hogy fellelkesülnek a fiatalok. Nagy Blankával a fiatalok közéleti aktivitásáról, a tüntetésekről, az ellenállásról beszélgettünk, a teljes interjú a friss Magyar Narancsban olvasható!

MN: Nemrég még önmagához képest is meglehetősen durván, egyszersmind szánalmasan beléd szállt a propagandamédia, és egyszer csak Bayer Zsolt sértegetésnek szánt durvaságaitól volt hangos a hazai nyilvánosság – ez azért nem lehetett kellemes tapasztalat. Milyen érzés a nyilvánosságnak ezzel a részével is szembesülni?

NB: Semmilyen. Lehet, hogy ez most gonoszul hangzik, de pont mindegy. Azért volt semmilyen érzés, hogy leminősített, mert pont ő minősített le. Ez számomra olyan volt, mintha egy gyilkos akart volna megkövezni azért, mert eldobtam egy csikket. Egyébként nem dohányzom, csak eszembe jutott ez a kép. Nem esik rosszul a negatív kritika, amit a média ezen részétől kapok. Jól sem, teljesen közömbös vagyok. Nem veszem fel, mert ezeket a cikkeket név nélkül írják, és az azért elég gáz, hogy ezek az emberek nem képesek saját magukat felvállalni. Valószínleg ők sem hisznek ebben az egészben. Én névvel és arccal állok ki 19 évesen, mondhatjuk, hogy egy ország elé. Vállalom az arcomat, a nevemet, akkor felnőtt emberként ők is megtehetnék ugyanezt.

MN: Ha Orbán Viktor azt mondaná, hogy szeretne válaszolni egy ilyen nyíltszívű és őszinte diák kérdéseire, mit kérdeznél?

NB: Először is nagyon meglepődnék, mert Orbán a szerinte nem baráti média kérdéseire sem szokott válaszolni – akkor miért akarna az enyéimre? De először azt kérdezném: hogyan tud tükörbe nézni? Hogyan tud elszámolni magával úgy, hogy olyan embereknek akarja elhitetni a fejlődő és gazdagodó ország meséjét, akik mélyszegénységben vagy annak peremén élnek? Hogy lehet az, hogy ő gazdagodik, de a „népe” egyre szegényebb?

MN: Szerinted a hatalom fél az olyan diákaktivistáktól, mint te?

NB: Igen. Nem az én személyemtől, nem kifejezetten tőlem, hanem attól, hogy a példámon felbuzdulva egyre több fiatal fogja kinyilvánítani a véleményét. És ha minél több fiatal összegyűlik, és kimondja azt, amit érez, akkor megkezdődik a változás folyamata. Azért félnek ettől, mert igazából ők is így kezdték. Egy ilyen rendszert, ami így kezdődött, így is lehet lerombolni.

Az interjúból kiderül az is, hogyan készül fel a beszédeire, hogyan látja a jövőjét Magyarországon, és mi idegesíti a legjobban. Vegye a bátorságot, és olvassa el a csütörtöki Narancsban!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.