Magyar Narancs: Korábban ódzkodott attól, hogy névvel, arccal vállalja Tibi atyát. Először tőlünk is azt kérte, ne készítsünk önről fotót. Mi változott?
Tóth Máté: Az első megkeresést kicsit félreértettem: nem szeretnék úgy kiállni sehova, mintha én lennék a Tibi atya. Nyilván jobban mutat az a cím, hogy „lelepleztük a szeszmestert”, de az eddig sem volt titok, hogy kik állnak az üzleti tevékenységünk mögött.
MN: De akkor ki valójában „Tibi atya”?
TM: Ő egy fiktív karakter, csúnya szóval szócső, másképp fogalmazva brand. Az egész egy mémoldalként indult, ami mostanra több lett annál, hiszen összetettebb identitással rendelkezik. Értékrend, és nem mellékesen üzletpolitika. Mi nem a limonádéhumort toljuk, amit elég sokan csinálnak. Mert vannak olyanok, akik a profitmaximalizálás végett nem foglalkoznak megosztó témákkal. De az emberek hiányolják, ha nem foglalunk állást bizonyos közéleti témákban, ezért kell politikai kérdésekkel is foglalkoznunk. Ha valaki felmegy a Nyíregyházi Állatkert Facebook-oldalára, hogy megnézze a bébipandát, a kommentek között biztosan bele fog futni gyurcsányozásba, orbánozásba. Sajnos ez egy ilyen világ. Muszáj nekünk is naprakésznek lennünk, különben jön az üresjárat: az első két-három évben annyi piás poént lőttünk el, hogy arra nem lehetett volna felépíteni a brandet.
|
MN: Eddig legfeljebb azt lehetett tudni, hogy három alkotója van az oldalnak.
TM: Alapítónak mondanám inkább magunkat, mi vagyunk a Humbák Művek Kft. tulajdonosai. A brandért elsősorban mi felelünk, de vannak ezen felül az oldal szerkesztői, a kocsmákban dolgozók, a fesztiválért felelős emberek, és a partnereink is. De az igaz, hogy mi rakjuk ki az irányjelzőt.
MN: A kormányoldal felől érkező támadás ezek szerint önöknek szól.
TM: Szerencsére nem vagyunk közszereplők, ezért ránk nem irányulhatott. Volt, hogy Konok Péterbe beleálltak a Megadja Gáborék elég aljas módon. (Az előbbi a közéletben aktív baloldali történész, az utóbbi a 888 kormányközeli portál publicistája – a szerk.) Egy földön fekvő emberbe rúgtak bele, hiszen Konokot akkor tették ki a Hír Tv-ből. Ezt véleményezte Tibi atya, hiszen ez nem túl keresztényi dolog, pedig sokszor ezzel takaróznak. Elindult köztünk az üzengetés, de már nem kívánjuk kommentálni az ügyet, túl vagyunk rajta. Ekkor jött a fröccskocsmás sztori (a kormánylapok azzal támadták Tibi atyát, hogy az egyik vendéglőjében dolgozott az a férfi, aki a gyanú szerint megerőszakolt két nőt. Ezt a Humbák Művek cáfolta és jogi lépéseket tett – B. P. M.). Egy barátom szólt, hogy helyzet van. Nem hittem el, hogy ez megtörténhet, lementem az újságoshoz és megkértem az eladót, hogy mutasson egy Ripostot – mert nyilván nem akartam pénzt adni érte. Ez már politikai játszma a részükről, bár minket nem vádolhatnak azzal, hogy kizárólag kormánykritikusok lennénk. Szinte minden pártba belerúgtunk már, sosem valamelyik oldal vagy párt szemüvegén keresztül néztük a dolgokat, jelenségekre reflektáltunk. Megkaptuk egyébként, hogy csak reklámot csináltunk magunknak ezzel az adok-kapokkal, hiszen úgysem olvassa a korosztályunkból senki ezeket a sajtótermékeket. De nem erről van szó: az emberek elvárják, hogy Tibi atya ne hagyja magát. Meglepő módon egyébként a Tények korrekt módon hozta le a hírt, beidézték a nyilatkozatunkat. A Ripost viszont nem keresett meg minket, mielőtt publikálta a sztorit. A lejáratás volt a cél, illetve az is igaz, hogy Tibi atya nevével mindent el lehet adni.
MN: Tibi atyának volt egy ominózus bejegyzése március 15-én, amikor Orbán Viktor beszédére – amiben a miniszterelnök azt mondta, a választások után elégtételt fognak venni – reagálva azt írta: több olyan határt is átlépett, ahonnan nincs visszaút. Számíthattak arra, hogy ez nem marad következmények nélkül.
TM: Felnőtt emberek vagyunk, a tetteinknek súlya van, vállaljuk értük a felelősséget. A választások előtt mindenkire lőttünk, szóval nem lehet azt mondani, hogy csakis a kormánypártokra fókuszáltunk. Csakhogy az emberek egy része nem képes elfogadni a kritikát, azt hiszik, biztos valaki zsebében vagyunk. Ha a Jobbikot bíráltuk, akkor megvett minket Habony, ha a kormányt, akkor Simicska. Mi egyébként házon belül megvitattuk, hogy ki kire szavazott a választáson, ebből kiderült, hogy színes a szerkesztőségünk.
MN: Fideszes forrásaink szerint ez a márciusi poszt volt a casus belli, most elégtételt vesznek.
TM: Így fél évvel utána? Egyébként sem szoktunk bocsánatot kérni, most sem fogunk.
MN: Mindezek fényében érdekes, hogy a Tibi atya blogja az állami hirdetésekből fenntartott Blogstaron működik.
TM: Ha a Blog.hu-n tevékenykednénk, akkor az lenne a probléma. Ha egyszer bélyeget akarnak sütni rád, megtalálják azt, amire hivatkozhatnak.
MN: Az Orbán Viktornak címzett múlt heti nyílt levelet ki írta?
TM: Annyit tudok erről elmondani, hogy nem én fogalmaztam. De ezt nem azért mondom, mintha nem vállalnám a felelősséget, hiszen Tibi atya a közös brandünk. Ahhoz képest, hogy mennyit költ a kormánymédia kampányokra vagy a nemzeti konzultációkra, annak a töredékéből ki lehetne hozni egy közbiztonsági vészjelző hálózatot. A plakátok csak hergelik a népet, ahogyan Áder János is mondta, a közbeszéd jelentősen leromlott az elmúlt években. Elképesztő harag és feszültség gyülemlett fel az emberekben, amit mérsékelni próbálnánk azzal, hogy alternatívát nyújtunk. De válaszra nem számítunk.
MN: A levélben az olvasható, hogy Tibi egyéniben a Fideszre, listán a Kétfarkú Kutya Pártra voksolt. Miután egy fiktív személyről beszélünk, ez marketingfogás vagy a függetlenség kifejezése?
TM: Ezért is megkaptuk a magunkét. Egyrészt valóban marketingfogás, viszont Orbán Viktor képviseli a hazánkat, ő a végső döntéshozó, a migrációs válságra adott válasz egybeforrt a nevével (az erőszakot elkövető, időközben elfogott férfiról kiderült, hogy menekültstátusszal rendelkezett – B. P. M.). Ő húzatta fel a kerítést, a migrációellenes küzdelmet ő képviseli az Európai Parlamentben, ezért címeztük neki és mondjuk nem a kormánynak.
MN: Számít a személyes találkozóra?
TM: Sokan írták, hogy milyen nagyképűek vagyunk, hogy ilyet kértünk az ország miniszterelnökétől. Persze nem számítok rá, hogy összejön, pedig kíváncsi lennék, mi sülne ki belőle. Nem kellett még elmennünk öltönyt szabatni, hogy kinézzünk valahogy.
MN: Mit mondana neki, ha mégis megtörténne?
TM: Megbeszélnénk az álláspontunkat szerkesztőségen belül, hogy ne átgondolatlanul találkozzunk vele. Kidolgoznánk a közbiztonsági programunkat, hogy tudjuk prezentálni. Bár valószínűleg nem ez lenne a beszélgetés központi témája, viszont mégsem illik vendégségbe üres kézzel menni.
MN: A kormánylapok által előhozott Fröccskocsmához milyen szálak fűzik Tibi atyát?
TM: Marketingesként dolgoztunk velük, de szembementek az üzletpolitikánkkal. Megjelentek a kevert likőrök, citromos sörök, illetve a vörösboros kóla is. Ez gyengítette a brandünket. Szóban és írásban is megkértük őket, hogy távolítsák el a Tibi atya védjegyeket, aminek nem tettek eleget, ezért bírósághoz fordultunk. Másodfokon is nyertünk, végül végrehajtóval kellett eltávolítatnunk a matricákat és a logót. A Ripost ennek utána nézhetett volna, mert akkor kiderül, hogy a Fröccskocsma nem Tibi atya biznisze.
MN: Ingerültebb a történtek óta?
TM: A kommentekben muszáj néha rendet rakni. Az emberek elképesztő módon tudnak reagálni. Vannak puzséros, bayeres hozzászólók, akikkel nem lehet bírni. Mindenki azt mondja, hogy ezek csak bértrollok. Van köztük ilyen is, de nem mindenki az, ezért aztán reagálni kell. Ha valaki tudatosan ilyen hangvételű üzeneteket ír, akkor mi megadjuk neki, ami jár.
MN: Nem tartanak attól, hogy a politikai tartalmak megosztják a követői tábort? Az Orbánnak címzett kritikák és a nyílt levél után volt, aki jelezte, dislike-olja Tibi atyát.
TM: Ez régi jelenség, akkor is előfordul, ha kiteszünk egy reklámot. Ha az ember elmegy a Dumaszínházba és meghall egy poént, ami nem tetszik neki, akkor beüvölti, hogy „ez szar volt, én léptem”? Nem, legfeljebb csendben feláll és elmegy. Nálunk ez úgy néz ki, hogy megnyomja a leiratkozás gombot. Nem szoktuk egyébként dagadó erekkel, ingerülten csapkodni a billentyűzetet, ha valaki leiratkozással fenyegetőzik.
MN: Több mostanában a leiratkozás?
TM: Azért jó minden irányba lőni, mert ha az egyik politikai oldal hívei elhagynak minket, a másik támogatói bekövetnek. Egy éve egyébként stagnál az oldal, nagyjából elértük a plafont, hiszen közel 5 millióan facebookoznak Magyarországon.
MN: Kasza Tibi Facebook-oldalának 2017 májusában 915 ezer követője volt, ekkor egymilliárd forintra becsülték az értékét. Tibi atya a maga 1,3 millió feliratkozójával mennyit ér?
TM: Volt, hogy megkerestek azzal, mennyiért adnánk el, mondjunk egy összeget. Megtettük. Megkérdezték tőlünk, hogyan jött ki ez a szám? „Úgy, hogy nem akarjuk eladni” – mondtuk.
MN: Hány darab nulla szerepelt az ajánlaton?
TM: Régen volt már, talán 8 nulla volt benne.
MN: Most hány nullát írnának a cetlire, ha jönne egy érdeklődő?
TM: Ha valaki idehozna nekem holnap egy 9 milliárd forintról szóló szerződést, akkor elképzelhető, hogy eladnánk Tibi atyát. Tegye a szívére mindenki a kezét: ki az, aki ennyi pénzért ne válna meg egy Facebook-oldaltól?
MN: A közéleti nyilvánosság tolódik a közösségi tér felé, köszönhetően annak is, hogy a klasszikus médiafelületek körül elfogyott a levegő. Ön szerint mi fog történni 2030-ig e téren?
TM: Az influencerek szerepe túl van értékelve, előbb-utóbb rájuk fognak unni az emberek. A fogyasztók a karaktereket szeretik. Sebestyén Balázs a Viva TV-n kezdte, azóta követik őt a hallgatók és nézők. A közönség ugyanis embereket szeret követni. Az, hogy az adott kedvence éppen melyik médiumnál van, csupán mellékes, mert személyt és az adott értékrendet kedvelik. Vona Gábort is azok fogják, akik egyetértenek vele. Valószínűleg vannak olyan tanácsadói, akik javasolták neki ezt a pályát. Ha a következő választásokra tervez, akkor így tud nyitni a fiatalok felé.
MN: Vona meg is üzente a vlogjában, hogy „önök következnek”, mármint Tibi atya, illetve két influencer, Dancsó Péter és Radics Peti.
TM: Gondolom, arra utalt, hogy minket akarnak majd legközelebb eltüntetni. Ezt egyébként már hallom egy ideje. Nehéz elképzelni, hogy Dancsót egyik napról a másikra megvegyék vagy letiltsák a csatornáját. Mi nem számolunk ezzel, szerintem ennek Európa-szerte komoly visszhangja lenne.
MN: Attól nem tartanak, hogy a Blogstar kivágja Tibi atyát?
TM: Korrekteknek ismertem meg őket. Népszabadságos puccshelyzetre nem számítok, ha elválnának az útjaink, szépen lementenénk mindent. Utána csinálnánk egy saját honlapot vagy megkeresnénk mondjuk a Blog.hu-t.
MN: A kormány közeléből kaptak már vételi ajánlatot?
TM: Nem tudom elképzelni, hogy Habony Árpád a privát Facebook-oldaláról küldene egy üzenetet Tibi atyának. Viccet félretéve: nem kaptunk.
MN: Eljöhet az a pont, hogy a Tibi atya mögött lévő személyek névvel, arccal vállalják a tevékenységüket, ahogy most ön is?
TM: Nem tartom ezt valószínűnek, mert az oldal identitásához nem ad hozzá, hogy kik a szerkesztők. Nincsenek Kasza Tibik, Sebestyén Balázsok közöttünk. A brand, a szellemisége miatt értékes az oldal.
MN: A félelem mennyiben járul ehhez hozzá?
TM: Kevésbé, de karektergyilkosságokhoz, démonizáláshoz nem akarunk asszisztálni.
Máriakálnoktól az Erzsébet körútig
Az egyik legnagyobb hazai Facebook-oldal alkotói korábban az Exszakasz humorportált működtették, majd egy durvább bejegyzés után azzal próbálták a kialakult helyzetet menteni, hogy egy bizonyos Tibi atya nevében közöltek bocsánatkérő bejegyzést. Tibi atya korábban is vállalt közéleti, társadalmi szerepet, az interjúban említett Konok-eset mellett kultúrharcot vívott Oravecz Nórával, baráti hangvételű levelet írt Bayernek, megvédte Puzsér Róbertet, és idén tavasszal élesen bírálta a Comedy Centrál által sugárzott emőkés kampányvideót. Bár fiktív figura, az influencerek közé lehet sorolni. A Youtube, a Facebook, az Instagram legnagyobb véleményvezérei – például Dancsó Péter, Radics Peti, vagy Szirmai Gergely, Viszkok Fruzsi, Maris – ma már többmilliós rajongótáborral rendelkeznek, s olyan társadalmi rétegeket, generációkat érnek el, akiket a főáramú média már nem képes. Közéleti megszólalásaik okkal foglalkoztatják a mindenre figyelő fideszes kommunikációt. Információink szerint Tibi atya kormánykritikus posztjaival a miniszterelnök mellett működő, Habony Árpád által irányított stáb is foglalkozott: ennek biztos jele, hogy Tibi atya és a kormánypárti média hónapok óta háborúban állnak egymással. A konfliktus gyökerei a kampányig nyúlnak vissza. A fiktív figura élesen bírálta Orbán Viktort a március 15-i beszéde miatt. A miniszterelnök akkor azt mondta, elégtételt vesznek a választások után azokon, akik támadták a Fidesz politikusait. Tibi atya szerint ezzel Orbán olyan határt lépett át, ahonnan nincs már visszaút, és durván fogalmazva – „időről időre el kell takarítani a politikai hízókat, miközben tudjuk, hogy az ellenzék sem lesz jobb vagy erkölcsösebb” – hitet tett a kormányváltás mellett. Tibi atyát legutóbb a Ripost azzal találta meg, hogy a nők megerőszakolásával vádolt, menekültstátuszú afgán férfi az ő vendéglőjében dolgozott, sőt ott is erőszakoskodott. „Tibi atya” a kommunikációs tevékenység mellett két kocsmát üzemeltet, egyet az Erzsébet körúton Humbák Művek, egyet pedig a Király utcában Humbák Klub néven. A nevéhez fűződik egy füveskönyv, egy regény, egy kisebb ruhawebshop és egy fesztivál, és forgalmaznak borokat is. A társaság a beszámolója szerint tavaly 18 millió forint adózás előtti nyereséget termelt. |