Népszava: 30 rendezetlen jogállású, sorsára hagyott csecsemőt gondoznak a miskolci kórházban

  • narancs.hu
  • 2024. május 3.

Belpol

Megtelt a kórház területén tavaly kialakított különleges gyermekotthon.

Mintegy 30 rendezetlen jogállású, sorsára hagyott csecsemőt gondoznak a miskolci Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Központi Kórház és Egyetemi Oktatókórházban, illetve egy ott létrehozott otthonba. A Népszava információi szerint ennek az az oka, hogy a gyermekvédelemben nincs elég férőhely, gondozási hely és nevelőszülő.

A rendezetlen jogállás azt jelenti, hogy ezeknek a gyerekeknek nincs gyámjuk, és nincsenek nevelésbe véve sem. Bár a kórház nem kívánt nyilatkozni, a Gyermekvédelmi Központ Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Intézet vezetője, Farkas László közölte: a megyei kórház területén tavaly kialakítottak egy 21 férőhelyes, kifejezetten a kórházból haza nem adható újszülöttek elhelyezési problémáira létrehozott különleges gyermekotthont, amely jelenleg már teljes kapacitással működik. Úgy tűnik azonban, a kihasználtság még ennél is nagyobb,

a lap azon információját ugyanis nem cáfolták, hogy mintegy 30 kisbaba vár elhelyezésre, miközben az otthon 21 férőhelyes.

Farkas László mindenesetre hangsúlyozta: egy új, 40 férőhelyes gyermekotthon előkészítése is megkezdődött, kifejezetten a 0-3 éves korú gyermekek számára. Az Országos Gyermekvédelmi Szakszolgálat tájékoztatása szerint a kórházban „kora miatt különleges szükségletű gyermekek számára ellátást nyújtó gyermekotthon működik”, ezzel „tehermentesítik a kórházi csecsemőosztály működését.” A gyermekvédelmi szakszolgálat arra a kérdésre már nem adott érdemi választ, hogy miért nem nevelőszülőknél vannak az otthonban gondozott csecsemők, holott a gyermekek védelméről szóló hatályos törvény vonatkozó fejezete úgy szól: a 12. életévét be nem töltött gyermeknek minden esetben nevelőszülőt, vagy – ha ez nem lehetséges, illetve a gyermek egészségi vagy személyiségállapota indokolja – gyermekotthont, vagy fogyatékosok vagy pszichiátriai betegek otthonát, támogatott lakhatást jelöl ki a gyámhatóság.

A Belügyminisztérium a lap megkeresésére azt közölte, a kórházban hagyott gyerekek több mint 90 százaléka nem örökbe adható, ezért az örökbefogadási folyamatot az esetükben nem is lehet elindítani. A várhatóan családon kívüli elhelyezést igénylő csecsemők száma jelenleg Borsod-Abaúj-Zemplén megye mellett Szabolcs-Szatmár-Bereg és Bács-Kiskun megyékben haladja meg a 10 főt, a fővárosban, valamint Jász-Nagykun-Szolnok és Pest megyékben pedig az 5 főt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.