„Orbán átlépett egy küszöböt” – Francis Fukuyama a Narancsnak

  • narancs.hu
  • 2014. augusztus 19.

Belpol

Mit szól Orbán Viktor Tusnádfürdőn meghirdetett, illiberális demokráciájához? Mit tehet az EU, ha süllyedünk még mélyebbre is? Milyen eszközökkel lehet megfékezni egy diktátort? Mit vétett az USA az elmúlt években? Csütörtökön megjelenő lapszámunkban megszólal a világhírű politológus. Részlet az interjúból.
false

Magyar Narancs: Tegyük fel, hogy nem állunk meg az illiberális demokráciánál, hanem még mélyebbre süllyedünk. Tud ilyen esetekben tenni valamit az EU?

Francis Fukuyama: Az EU működésének egyik legnagyobb gyengéje, hogy nincs módja azok kitessékelésére, akik nem felelnek meg a követelményeknek. Ez volt a baj Görögországgal is. Csakhogy az egy tisztán gazdasági jellegű probléma volt, Magyarország viszont politikai kihívás az uniónak. Az Angela Merkel vezette jobbközép hasznosnak vélte, hogy Orbánt és pártját a szövetségesüknek tudják az Európai Parlamentben, és ezért cserébe hajlamosak elbagatellizálni a demokráciát veszélyeztető orbáni fenyegetéseket. Az EU ezért nem lép fel határozottabban Magyarországgal szemben. De ez a beszéd talán ráébresztette, hogy a rövid távú taktikázáson túllépve ideje újragondolni a Magyarországgal szembeni politikát.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.