Orbán bulizni tart?

  • Szalai Anna
  • 2019. június 27.

Belpol

Rejtélyes előkészületek a VOLT Fesztiválon.

A soproni VOLT Fesztivál ideje alatt nehéz szállást találni a környéken, így az előrelátók idejekorán gondoskodtak erről. Így tett a Magyar Narancs egyik olvasója is, aki már januárban szobát foglalt a sopronbánfalvi Kolostor Hotelben. A magát felnőttbarátként hirdető elegáns hotelt Sopron peremén, a néhai falu, Sopronbánfalva fölé magasodó egykori Pálos Kolostorban alakították ki.

Olvasónk már többször is megszállt itt korábban, február végén azonban levelet kapott, miszerint a visszaigazolt szállást mégsem tudja biztosítani a hotel, mivel az egész szállót – mind a 19 szobát – kibérelte „egy csoport”, de felajánlottak helyette egy másik szállást. Mit tehetett, elfogadta a cserét. Tegnap azonban a fesztivál nyitónapjára megérkezve hiába jelentkezett a megajánlott szálláshelyen, ott azt mondták neki, hogy adminisztratív gond van a foglalással.

Lázas telefonálgatás kezdődött, amelynek végén a fesztivál szállás-ügyeivel megbízott úriember – legalábbis neki ezt mondták – közölte, hogy egy „kormányzati delegáció érkezése miatt kellett átirányítani a Kolostor Hotel vendégeit más szállásokra”. Végül találtak neki is egy szobát, de azóta is úgy érzi, hogy egy kisebb időutazás részese volt és visszatértek a létező szocializmus évei, amikor az elvtársak érkezése mindennél fontosabb volt.

false

 

Fotó: MTI

A Kolostor Hotel Elvonulási Központ honlapján mindenesetre valóban olvasható a figyelmeztetés,  miszerint a szálloda június 26-30 között zártkörű rendezvény miatt zárva tart és nem is látogatható. A műemlékkolostor és környéke ugyanis delegációmentes időkben látogatható, a szálloda sétákat is szervez az érdeklődőknek. Kivéve most. Kérdéseinkkel a hotelt is megkerestük, de Tóth Teodórához, a szálloda igazgatójához irányítottak át bennünket,  akit viszont hiába hívtunk. A kormánydelegáció tagjairól, a látogatás céljáról megkérdeztük a kormányszóvivőt is, de egyelőre tőle sem kaptunk választ.

A szerdán indult VOLT Fesztivál kapcsán nem ez az egyetlen meghökkentő dolog. A nagyszínpadon 10 percenként levetítik a kormány hivatalos videóját 1989-ről, amely a rendszerváltás eseményeit, illetve Orbán Viktor történelmi szerepét hivatott bemutatni. A VOLT szervezői magyarázatképpen az Indexnek azt írták,  hogy „megállapodásuk van a Terror Házával, a 30 évvel ezelőtti eseményekre”, és a különböző filmek, bejátszások „az óriáskivetítőn rotációban mennek, ugyanolyan sűrűséggel”, amiből nem lóg ki a rendszerváltás évfordulójáról szóló bejátszás sem.

A fesztiválon egyébként szintén az Index beszámolója szerint kialakítottak egy Liget nevű pihenőhelyet is, ahol kettéfűrészelt Trabantokban üldögélhetnek a fiatalok, miközben  Helmut Kohltól és Németh Miklóstól származó idézeteket, illetve kicsit nagyobb betűkkel szedve, narancssárga háttérrel, vagy kiemeléssel Orbán Viktor szavai olvashatóak.

A nagy kormánybarátság legfeljebb azokat lepheti meg, akiknek figyelmét elkerülte, hogy Orbán Ráhel szakdolgozata éppen a könnyűzenei fesztiválok szervezeti folyamatának és versenyképességének elemzéséről szólt és a miniszterelnök lánya Lobenwein Norbertnek, a soproni VOLT Fesztivál tulajdonosának is megköszönte művének végén az elkészítéséhez nyújtott segítséget. Lobenwein korábban munkakapcsolatban is volt Orbán Ráhellel a Sziget Kft.-nél. Most pedig mindketten tanácsokat adnak Guller Zoltánnak, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetőjének.

Várjuk a VOLT Fesztivál kommunikációs csapatának válaszát a Magyar Narancs kérdésére, miszerint milyen összetételű kormányzati delegáció látogatta meg a fesztivált és főként milyen célból.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.