Örök Elnökünk, nyugodj békében!

Belpol

Ma délután kísérték végső nyughelyére Göncz Árpádot az óbudai temetőben. Helyszíni tudósításunk.

Tartottunk a tumultustól, ezért az oldalbejáraton érkeztünk. Nem kellett volna félni, bő fél órával a szertartás előtt még igen szellősen vonultak a megemlékezők. Viszont háromra megtelik a színpad előtti tér, olyannyira, hogy sokan hátulra és oldalra szorultak. A szertartás pontosan kezdődik. Először Göncz Árpád végakaratának megfelelően Bródy János szerzeményét, a Ha én rózsa volnék című dalt Koncz Zsuzsa énekli, könnyeivel küszködve. A dal végén sárga rózsákat emelnek a magasba, a „Ha én zászló volnék” kezdetű versszaknál szinte mindenki énekelte.

Mécs Imre, egykori rabtársa érezhetően megindult a hangja el-elhal. A hosszú szövegben elsősorban a barátságukról beszél, arról, hogy az elhunytat mindenki Árpinak hívta, talán csak Antall József volt kivétel. De hogy ebben az Árpiban nem lekicsinylés volt, hanem a legnagyobb tisztelet. Ez a becézett alak inkább azt hivatott kifejezni, viselője mennyire közvetlen ember volt, aki mindenkivel megtalálta a közös hangot, mindenkihez tudott szólni, és ő is meghallotta mindenki szavát. Később az egykori államfő szeretetét említi, arról, hogy mind emberi, mind politikusi nagyságával magasra tette a mércét. Mécs végül egyperces csendet kér. Fogjuk meg egymás kezét, és lehunyt szemmel emlékezzünk egykori köztársasági elnökünkre. „Nem lehetett nem szeretni téged (…) Az emberek óriási többsége szeretett téged. (…) Mert te a szeretet embere voltál. (…) De ugyanakkor tudtál nagyon kemény és határozott lenni. – mondta -  Nagyon kellene a te szemléleted. Jó lenne, ha sok Göncz Árpád lenne az országban, vagy legalább akik megközelítenek téged. (…) Most is az kellene, hogy a te példádat kövessük.”

false

 

Fotó: Draskovics Ádám

 

Benedek Márton, Göncz legidősebb unokája jobbára végigtekint az egykori elnök életén, beszéde a humort sem nélkülözi. Elsőre nem is tudom, merjek-e nevetni. Aztán merek. Sokat mesél ő is nagyszüleinek kapcsolatáról. Elmeséli, hogy nagyapja 16 évesen, szúrós zakójában semmiképpen nem a tánclépéseinek tökéletességével vette le nagyanyját a lábáról. „Nyolcvan évet éltek együtt. Szerelemben” – hangsúlyozza Benedek, említve azt is, hogy milyen szeretetreméltó, szeretettel teli ember volt Göncz Árpád. Aki a hazáját is a végtelenségig szerette. Felidézi, hogy egyszer megkérdezte tőle, miért nem hagyta el az országot soha, mire Göncz ezt felelte: „Az ember nem hagyja cserben a hazáját.” Amikor az elnökről szóló régi anekdotát idézi, a többieknél is megtörik a jég: mindenki mosolyog, nevetünk. Egy feljegyzett eset szerint amikor 1990-ben Diana hercegnő és Károly herceg Magyarországra látogatott, az akkor három napja ideiglenes köztársasági elnöknek kinevezett Göncz fogadta őket a repülőtéren. Göncz elnézést kért a protokollbéli hiányosságai miatt, hozzátéve, hogy elképzelhető: hibázni fog. „Az ön családja ezer éve csinálja ezt, én három napja” – mondta Károlynak. Benedek eztán Esterházy Pétert idézi: „A szeretet veszélyes, légy jámbor, kormányzáshoz ez jobb.” Az övé talán a legpolitikusabb megszólalás, hiszen hangsúlyozza, hogy nagyapja köztársasági elnökként végig azon dolgozott, hogy nálunk is az a társadalmi igazságosságon alapuló liberális demokrácia valósuljon meg, ami Nyugaton már kialakult.

A beszédek után szintén Göncz végakarata szerint Várszegi Asztrik, a pannonhalmi főapát adja meg a végtisztességet. Az egyórás szertartás végén felcsendült a Himnusz. Áder és Schmitt a színpadon, Orbán valahol hátul, „magánemberként”. Nagyon boldog vagyok, hogy az előzetes félelmekkel szemben semmilyen rendbontás nem zavarta meg a megemlékezés méltóságát.

Örök Elnökünk, nyugodj békében!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.