Rendőrök cipelik el a Parlamentet blokád alá vonni próbáló momentumosokat

  • narancs.hu
  • 2025. április 14.

Belpol

Az épület rakpart felőli autós bejáratát és a Balassi Bálint utcát zárták el az ellenzéki párt politikusai, de a helyszínen sokkal több az egyenruhás.

A Momentum a múlt héten hirdette meg a Parlament blokádját, így tiltakozva a hétfői ülésnapon elfogadni tervezett 15. alaptörvény-módosítás és a gyülekezési jog korlátozása ellen. Az Országgyűlés ülése 13 órakor kezdődött, s mint egy korábbi cikkünkben megírtuk, az ellenzéki párt 15 órától kezdett akcióba, ám a fideszes képviselők már az üléskezdéskor az épületben voltak. A határozathozatalok 17 órától kezdődnek; ezzel kapcsolatban a Demokratikus Koalíció közölte, szolidárisak a Momentummal, és nem vesznek részt a szavazáson.

Helyszíni tudósítónk szerint óriási a rendőri készültség a Kossuth Lajos téren: több sorban, csoportban felsorakozva állnak.

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

A tér északi, Balassi Bálint utca felőli oldalán van felállítva egy kis színpad (a Momentum a blokád utánra, 17 órára tüntetést hirdetett), ahol ellenzéki képviselőket látni. Mellár Tamás, Tordai Bence és momentumosok ácsorognak ott.

A Momentum politikusai és aktivistái negyed 4 tájban állták el az Országház rakpart felőli autós behajtóját, de oda is készenlétisek sorakoztak fel.

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

Ezalatt egy másik csoport a Balassi Bálint utcában ült le a villamossínekre.

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

Az utcát lezárták a rendőrök, majd elkezdték a járdára cipelni a földön ülőket. Tudósítónk azt írta, nagyjából 200 rendőr intézkedett egy tucatnyi momentumossal szemben. Meg is indult a villamosforgalom aztán.

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

A Kossuth téri mélygarázs bejáratát is megpróbálták elállni a tiltakozók, de a rendőrök elterelték őket. Egy autó behajtását ugyan sikerült megakadályozni, de aztán több kocsi bejutott.

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

A rendőrök a Duna felőli oldalon a földre ülőket ugyanúgy egyenként kezdik elcipelni, mint előtte a Balassi Bálint utcában az úttestre telepedetteket. A rakparti bejáratnál igazoltatásba kezdtek a készenlétisek.

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

 
Fotó: Fazekas Zsuzsanna
 

A blokád ezzel nagyjából véget is ért. A tiltakozás 17 órától, az alaptörvény-módosítás elfogadása után a Kossuth Lajos téri színpadnál folytatódik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.