Nem ismerte Szaniszló munkásságát a beterjesztő

  • narancs.hu
  • 2013. március 22.

Belpol

A felterjesztő államtitkár, Halász János sem nézett utána a rasszista nézeteket valló Szaniszló munkásságának.

Balog Zoltán, a Táncsics Mihály-díjakat átadó miniszter már megvallotta, hogy csak az ajánlások alapján osztotta a díjat, ő maga nem foglalkozott a díjazottak munkásságával, így történt, hogy Szaniszló Ferenc is díjat kapott (amit azóta a miniszter kérésére vissza is adott).

Mint az index.hu kiderítette, Szaniszló felterjesztője Halász János államtitkár volt. Megkérdeztük az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkárát, mi alapján terjesztette fel a rasszista nézeteket képviselő újságírót a díjra. Az alábbi választ kaptuk:

Halász János államtitkár a beérkezett 8 felterjesztés áttekintése után, a Magyar Újságírók Közössége elnöke felterjesztése alapján javasolta Szaniszló Ferenc díjazását, amely méltatás Szaniszlónak a külpolitikai újságírói munkásságát, az egykori szovjet térségből és a Balkánon készített drámai tudósításait, a nemzetközi fesztiváldíjakat nyert dokumentumfilmjeit és a székelyföldi magyarság életéről készített riportjait emelte ki az elismerés indoklásaként. A felterjesztés nem tért ki Szaniszló munkásságának kifogásolható és a médiahatóság által elmarasztalt részére, amelyről az államtitkárnak nem volt tudomása. (kiemelés tőlünk – a szerk.)

Vagyis Halász János nem csak hogy a Magyar Újságírók Közösségére keni a felelősséget, de vállalja, hogy ő a felterjesztő, nem is ismeri eléggé a Táncsics-díjra javasolt újságíró munkásságát.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.