Színészekről alig ír az új színházrendelet

  • narancs.hu
  • 2021. április 26.

Belpol

Ha 4 millió embert beoltottak, nem kell mindenkinek maszkot viselnie a nézőtéren.

Miután négymillióan megkapják a koronavírus elleni védőoltást Magyarországon, újra kinyithatnak a színházak, és más, jeggyel látogatható kulturális intézmények – jelentette be nemrég Orbán Viktor miniszterelnök. Most megjelent az erről szóló rendelet, amely a hvg.hu értelmezése szerint nem igazán ad választ a színházak működését érintő fontos kérdésekre. A portál feltételezi, hogy talán később, egy másik rendelet tisztázza mindazt, amiben az érintettek még bizonytalanok.

A jogszabály alig rendelkezik arról, milyen szabályok érvényesek az előadókra, így a színészekre annyiban tér ki, hogy rájuk nem vonatkoznak a maszkviselés szabályai. Az intézmények dolgozói számára viszont előírja a rendelet, hogy ha még nem kapták meg az oltást, akkor maszkot kell hordaniuk. 

A szöveg nagyobbrészt azt részletezi, hogy a nézők milyen feltételekkel mehetnek majd be ezekbe az intézményekbe. Mivel az áll a jogszabályban, hogy „a jegy megváltásával látogatható kulturális eseményen nézőként a koronavírus ellen védett személy, valamint a felügyelete alatt lévő tizennyolcadik életévét be nem töltött személy vehet részt”, ebből arra lehet következtetni, hogy

a középiskolások önállóan egy ideig még nem mehetnek színházba, hiszen a 16 és 18 év közöttiek oltási regisztrációja nemrég kezdődött el.  

Azt is rögzíti a rendelet, hogy miután 4 millió fölé emelkedik a beoltottak száma,  a már védett nézőknek nem kell maszkot viselniük, ami a hvg.hu szerint azért aggályos, mert a védettség az oltás után nem rögtön alakul ki.

A védettségi és a személyi igazolványt a kulturális intézmények dolgozói elkérhetik, és ha valaki nem tudja igazolni, hogy már védett, és betöltötte a 18. életévét, nem léphet be. 

Bár a kijárási korlátozás a rendelet hatályba lépése után éjfélre módosul, a színházi előadásoknak legkésőbb 11 órára véget kell érniük.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.