Sztrájk lesz az Operaházban?

Belpol

Harmincszázalékos béremelést, a kollektív szerződés megkötését és a társulati tagokkal való tisztességes bánásmódot kérnek az operaházi dolgozók a szakmai zsűri véleménye ellenére kinevezett főigazgatótól. Az Ókovács Szilveszter vezette intézmény munkáltatói bánásmódjának minőségét jelzi az eddigi tíz bírósági ítélet, amely a munkavállalói jogok sorozatos megsértése miatt marasztalta el a dalszínházat.

Kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett a múlt héten az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (OFDSZ) és a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete, aminek sztrájk lehet a vége, ha nem sikerül megállapodni az Operaház vezetésével. A szakszervezetek a keresetek nagy mértékű értékcsökkenése, a Központi Statisztikai Hivatal által kimutatott 24 százalékos infláció miatt 30 százalékos alapbérrendezést kérnek az Opera főigazgatójától. A béremelésre idén január 1-től visszamenőleges hatállyal tartanak igényt.

Az ODFSZ csütörtökön 10 órára kérte az egyeztetést, amire érdemileg értékelhető választ sem egy nappal a javasolt időpont előtt, szerda 10 óráig, sem 13 óráig nem kaptak a főigazgatótól.

A Narancs.hu kereste Ókovács Szilvesztert, elfogadják-e a béremelési igényt és a javasolt csütörtöki időpontot, de cikkünk megjelenéséig nem reagált.

A Munka törvénykönyve szerint ha a munkaügyi vitában megtartott egyeztető eljárás hét napon belül nem vezet eredményre, vagy az egyeztető eljárás a sztrájkot kezdeményezőnek fel nem róható ok miatt nem jön létre, sztrájk szervezhető.

Ókovács Szilveszter néhány hete ülhetett vissza az Operaház főigazgatói foteljébe, annak ellenére, hogy mint megírtuk, Csák János kulturális és innovációs miniszterhelyettes államtitkára írásba adta, hogy a régi-új főigazgató által vezetett Magyar Állami Operaház folyamatosan törvényt sértett munkavállalóival szemben. Tavaly októberig tíz bírósági ítélet marasztalta el az Ókovács irányítása alatt álló Magyar Állami Operaházat. „A bíróságok eljárások folytán hozott végzéseiből látható, hogy a Magyar Állami Operaház mint munkáltató, folyamatosan megszegte a hatályos Munka torvénykönyvben meghatározott konzultációra vonatkozó rendelkezéseket, azaz a torvény szabályait megszegve járt el a szakszervezettel, illetve az általa képviselt dolgozókkal szemben” – ismerte el Szentmártoni János helyettes-államtitkár.

Ezután néhány nappal, a tárca vezetője úgy döntött, ettől és a főigazgatói pályázatokat értékelő szakmai zsűri döntésétől függetlenül Ókovács marad az intézmény élén. A vonatkozó kormányrendelet szerint azonnal nyilvánosságra kellett volna hoznia döntése okait és pályázati anyagát is – de nem így történt. Erről szóló cikkünk után jelent meg a hír, hogy elérhető Ókovács nyertes pályázata, és a bírálóbizottság figyelmen kívül hagyott értékelése is.

FRISSÍTÉS

Cikkünk megjelenése előtt 6 perccel az Operaház vezetősége elfogadta a kollektív egyeztetés időpontjául a csütörtök 10 órát.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.