Timmermans: Van okunk különösen óvatosnak lenni Magyarországgal a klímavédelmi EU-s pénzek kiosztásakor

  • narancs.hu
  • 2020. október 12.

Belpol

Csak meg kell nézni az OLAF jelentéseit, és egyértelmű, miért. A holland politikus szerint az ambiciózusnak tűnő brüsszeli klímatervek végrehajthatók.

A hvg.hu-nak adott interjút Frans Timmermans, az Európai Bizottság zöld átmenetért felelős alelnöke. Szerinte a klímaváltozás esetében a céllal mindenki egyetért, csak a megvalósítás módjairól folyik vita. Ám úgy látja, a jogállamiság alapvető kérdéseket vet fel, amire az EU még nem kész választ adni. Ezért is tartja a korábban a jogállamiságért felelős EB-biztos korábbi feladatát nehezebbnek, mint a jelenlegit.

A holland politikus szerint az ambiciózusnak tűnő brüsszeli tervek végrehajthatók, és ha valaki túlzott áldozatvállalásnak tartja a vállalásokat, annak arra kell gondolnia, milyen áldozatokat vagyunk már most kénytelenek elviselni például az extrém időjárástól az erdőtüzekig. Hangsúlyozta, van egy előnye is a gyorsaságnak: minél később lépünk, annál nehezebb lesz a feladat.

Elismeri Timmermans, nehéz, de végrehajtható feladat az EB új terve, ami 55 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását az EU-ban 2030-ig. Mint ismert, több ország, köztük például Magyarország is nehezményezte az átalakítások miatt a tagországokra háruló áldozatokat. Timmermans viszont úgy látja, "a semmittevés ára sokkal magasabb, mint a cselekvésé". Példaként említette, hogy már most 1 százalékos átlaghőmérséklet-növekedés mellett szélsőséges időjárással, kiszámíthatatlan évszakokkal, szárazsággal, viharokkal, erdőtüzekkel szembesülünk.

Mint az elmondásából kiderült, az EB-alelnök Karácsony Gergellyel is egyeztetett arról, hogy hogyan lehet karbonsemlegessé tenni a budapesti tömegközlekedést. Szerinte a háztartások energiafogyasztásának fenntarthatóvá alakítása mellett a legfontosabb következő cél ugyanis a közlekedés karbonkibocsájtásának a csökkentése.

Mivel az Európai Bizottság semleges abban, nem foglal állást, milyen technológiát válaszanak a tagországok a dekarbonizációhoz. Timmermans így nem foglalt állást Magyarország atomenergiai beruházásairól. De szerinte fenntarthatósági és költséghatékonysági szempontból is vannak jobb technológiák az atomenergia használatánál, például a szélenergia használata.

Közlése szerint a klímacélok eléréséhez 1800 milliárd eurós keret áll rendelkezésre az EU-ban a következő hét évre. A támogatásokat az országok fejlesztési tervei alapján osztják szét. Amennyiben valamelyik ország nem megfelelően költi el azt, az OLAF és a Bizottság is felléphet ellene. Úgy fogalmazott, ha valaki megnézi az OLAF jelentéseit, látja, van ok arra, hogy óvatosak legyünk – különösen Magyarország esetében.

(hvg.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Hollandia újra unalmassá tenné a politikát

Geert Wilders egyszemélyes pártjának 2023-as győzelme földindulást is jelenthetett volna, de csak egy bénázó és széteső kormánykoalíciót szült. A szerdai előre hozott választás után a legtöbb esélye egy gyenge kormánynak van, aminek a vezetője nem szerepelni, hanem dolgozni szeretne.

„Az őrbottyániaknak kellemetlen Nagy Feró”

Egy helyi képviselő szorgalmazta, hogy vonják vissza Nagy Feró díszpolgári címét a zenész Szőlő utcai ügyben tett kijelentése miatt, aztán lemondott a mandátumáról. A kisváros korábbi alpolgármestere közölte, elkészíti a díszpolgári cím visszavonásáról szóló előterjesztést.

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.