A Magyar Nemzet az állítja, hogy a Budapest Airport akadályozza a reptéri vasút megépítését

  • narancs.hu
  • 2020. október 12.

Belpol

Milyen jó, hogy állítólag újra magyar kézbe kerülhet Ferihegy.

"Újra magyar kézbe kerülhet Ferihegy" címmel közölt cikket hétfőn a Magyar Nemzet arról, hogy mint ismert, múlt héten a Bloomberg megszellőztette, hogy egy magyar cégekből álló konzorcium ajánlatot tett a Budapest Airportra. A Budapest Airportnak jelenleg három külföldi tulajdonosa van: egy szingapúri állami befektetési alap, egy kanadai nyugdíjalap és egy reptereket működtető, szintén kanadai cég. Az ingatlanbefektetésekkel foglalkozó Indotek-csoport vezérigazgatója, Jellinek Dániel megerősítette, hogy üzleti tárgyalásokat folytat a Budapest Airport megvásárlásáról, ám a bizalmas jellegű egyeztetésekről további tájékoztatást nem adott.

A kormányközeli napilap mintegy igazolásul elmaradó reptéri fejlesztésekről ír, valamint például arról, hogy a tulajdonos akadályozza a reptéri vasút megvalósítását. A Magyar Nemzet azt állítja, hogy a Budapest Airport tulajdonosai nem járulnak hozzá, hogy a vasútvonalat a repülőtér területén építsék meg, illetve bérleti díjat szednének a terület használatáért.

A Budapest Airport vezérigazgatója, Rolf Schnitzler februárban a régi Indexnek arról beszélt, hogy a kettes terminálhoz tervezett új vasúti megálló onnan gyalogosan mindössze 2-300 méterre lesz. Közelebb, vagyis a tervezett parkolóház helyére azért nem lehet helyezni, mert ahhoz a repülőteret is arrébb kellene tenni. A vezérigazgató akkor úgy látta, hogy elméletileg négy-öt év múlva már működhet az új vasútállomás.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára, ugyanekkor, februárban egy parlamenti írásbeli kérdésre válaszolta, hogy a reptéri vasút terve már elkészült, és a megvalósításhoz szükséges engedélyek is megvannak. A jelentős költségigényű beruházás a kormány későbbi döntésének függvényében a 2021 és 2027 között rendelkezésre álló európai uniós közlekedésfejlesztési forrásokból valósulhat meg – közölte az államtitkár.

Az eredeti terv szerint, mely már 2016 óta készen áll, a MÁV üzemeltetné a vasutat, amelyet uniós forrásból építenénk meg. E verzió szerint a vonatok a Nyugati pályaudvarról indulnának, és a már meglévő vasútvonalon haladnának Kőbánya-Kispestig, utána pedig épülne egy kiágazás.

A hvg.hu tavaly januárban megírta, hogy a kínai állami tulajdonú CRRC is bejelentkezett, hogy vasutat építsen a Liszt Ferenc repülőtér és a budapesti belváros között. Ezt a terv szerint saját pályán haladó vonalat a kínaiak egy 2017-es terv szerint saját finanszírozásból építenék meg, és 30 évig maguk is üzemeltetnék. A vonatok a Keletiből indulnának, és csak Kőbánya-Kispesten állnának meg, egyharmad részben magaslaton haladnának. A jegyár a tervek szerint egy útra több mint 3000 forint lenne.

(Magyar Nemzet, hvg.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.