Török Gábor: a Fidesz-fölény ellenére van esély a hatalomváltásra
torok_top_story_lead.jpg

Török Gábor: a Fidesz-fölény ellenére van esély a hatalomváltásra

  • narancs.hu
  • 2019. május 30.

Belpol

Megbomlott a centrális erőtér a politikai elemző szerint.

A Magyar Hangnak adott interjút Török Gábor, amiben az Európa Parlamenti választások utáni helyzetet elemzi.

Török szerint megszűnőben van a Fidesznek kedvező centrális erőtér, helyette a kétezres éveket idéző kétosztatú tér van kialakulóban. Noha most nagyobb a Fidesz fölénye, de mintha az MSZP helyét a DK, az Szdsz-ét pedig a Momentum vette volna át: hasonlónak látja a törésvonalakat és a beszédmódokat is az elemző. E két párt megerősödése miatt egyelőre nem kell komolyan aggódnia a Fidesznek, ám a budapesti és a megyei jogú városok választási eredményei azt mutatják: ezeken a helyeken legyőzhető a Fidesz.

A kormány erejét mutatja, hogy 2015 óta egyetlen téma köré tudja szervezni kommunikációját, méghozzá olyan sikeresen, hogy a 2,5-3 milliós szavzótáborát egyben tudja tartani. Mindezt annak ellenére, hogy ez a téma a bevándorlás okozta végveszély - pedig nincsenek is bevándorlók az országban, de még a határainknál sem. A Fidesz legnagyobb fegyvere maga Orbán Viktor, véli Török, minden más csak segédeszköz a politikai küzdelemben.

A jogállam lebontása, a teljesen hadrendbe állított médiagépezet vagy éppen az anyagi erőforrásokban meglévő fölény ellenére Török Gábor szerint „nem élünk olyan diktatúrában, ahol nincs esélye a hatalomváltásnak“.

Az európai porondon viszont elszámította magát Orbán: a migráció kérdése nem hozta el a szélsőjobb áttörését. Sok országban fontos téma tudott lenni a klímapolitika vagy a politikai szabadságjogok kérdése, ez pedig a zöldek és a liberálisok megerősödését hozta el.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.