Vajon ki akarhatja tönkretenni Bige Lászlót?

Belpol

Bige László szerint egy ember magánérdeke vezérli az ellene irányuló támadásokat, neveket azonban nem mond. A piacot és meghatározó szereplőit ismerőkkel tekintettük át a lehetséges forgatókönyveket és azt, mire számíthatnak a gazdák.

A magyarországi műtrágyapiacot jelenleg három nagy cégcsoport uralja. Az egyik a Bige Holding, amelynek a legfontosabb tagja a pétfürdői Nitrogénművek Zrt. Ennek tulajdonosát, Bige Lászlót hosszú hónapok óta megtalálják a különféle hatóságok és ellenőrzések: a katasztrófavédelem, a rendőrség, a készenléti rendőrség vizsgálódik szolnoki gyárában és nyíregyházi otthonában.

Magyarország ötödik leggazdagabb embere szerint „oligarchikus maffiatámadás” zajlik ellene, állítása szerint tudja, ki áll a dolgok mögött, ám neveket nem mondhat.

Ki állhat a dolog mögött?

Ennek járt utána a Magyar Narancs újságírója, Fülöp Zsófia. Ízelítő a cikkből:

A műtrágyapiacot ismerők három lehetséges verziót vázoltak fel. A barátból nagy riválissá, majd ellenséggé vált Csányi Sándor, aki a KITE Zrt.-vel piacvezető az agráriumban, kivéve a műtrágyaszegmenst, ahol még mindig Bige a nyerő.

false

 

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A jelenlegi módszer azonban inkább a NER-közeli vállalkozók stílusa. Mészáros Lőrinc 2018 végén szervezte holdingba agrárérdekeltségeit, Nyerges Zsolttól pedig megvásárolta Simicska Lajos volt cégeit, így hirtelen 38 ezer hektárnyi földre tett szert. Mészáros a műtrágya­piacon eddig ugyan nem volt jelen, de mivel igen jó üzletről van szó, nem biztos, hogy ez így is marad.

Harmadik lehetőségként felmerült a cseh miniszterelnök, Andrej Babiš, aki érdekeltségei révén a régió egyik legnagyobb agrárpiaci tényezője. A szlovákiai Duslo műtrágyagyár az Agroferten keresztül az övé, a bábolnai IKR Agrár Kft.-vel pedig agrárintegrátorra is szert tett, így az előállított műtárgyát értékesíteni is tudja a magyar piacon. Babiš miniszterelnökként fontos szereplője a mostani uniós alkudozásoknak, a szélsőjobb előretörésre számító, de magát jelentős mértékben elszámító Orbán Viktornak pedig most nagy szüksége van szövetségesekre. De vajon ez áll a háttérben?

A lehetséges versenytársakról és a műtrágyapiac alakulásáról, illetve arról, hogy miért lenne tragédia a magyar gazdák számára, ha Bige cége NER-közeli vállalkozóhoz kerülne, a csütörtökön megjelenő Narancsban olvashatnak bővebben.

Ne feledje megvásárolni a Magyar Narancsot e héten is, vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.