Vizsgálatot indít a Belváros egy pedagógiai előadás miatt

  • narancs.hu
  • 2012. január 12.

Belpol

Az ötödik kerület alpolgármestere elfogadhatatlannak tartja, amit tőlünk tudott meg: "disznóból versenylovat" hasonlattal hirdetett meg egy sajátos nevelési igényű gyerekekről szóló előadást a kerület által finanszírozott intézmény. Reagál a kommentelők által megszólított szerző, az előadó, sőt, mi is.

Résztvevő pedagógus által írt beszámolót jelentettünk meg egy, az ötödik kerületi pedagógiai szakszolgálat által szervezett előadásról a minap "Lehet-e a disznóból versenylovat csinálni" címmel. Az írás apropóját az adta, hogy ez a mondat volt a sajátos nevelési igényű gyerekről szóló előadás mottója. Az írás pedagógus-körökben heves vitát kavart, tükrözi ezt a cikk facebook-os utóélete, valamint a hozzá fűzött kommentek. Alább három levelet közlünk. Az elsőt Belváros alpolgármesterétől kaptuk, a másodikat pedig az írást jegyző pedagógustól, ő ily módon reagál a kommentekre. Természetesen szót adtunk az előadónak, Locsmándi Alajosnak is, bár ő már fűzött kommentet az íráshoz. Végül mi is megszólalunk.

 

Az alpolgármester levele:

 

Tisztelt Főszerkesztő Asszony!Tisztelt Szerkesztőség!
Megdöbbenve értesültünk a kerületünkben működő Nevelési Tanácsadó által szervezett előadásról, amelyről a Magyar Narancs is beszámolt. Bár az eseményről szóló cikk, amihez később a szervezők és az előadó is hozzászóltak, a szerző szubjektív nézőpontját jeleníti meg, az egészen biztos, hogy a rendezvénynek adott cím elfogadhatatlan. Mint ahogyan az kiderült, az ominózus „Lehet-e egy disznóból versenylovat csinálni?” címért a szervezőket, azaz a Nevelési Tanácsadót terheli a felelősség. Belváros-Lipótváros Önkormányzata évente több tízmillió forintból működteti az intézményt. Fenntartóként semmilyen formában nem tudunk azonosulni azzal a programmal, ami a sajátos nevelési igényű gyerekeket lényegében „disznóknak” nevezi, legyen bármi is erre a magyarázat.
A fentiek miatt belső vizsgálatot indítunk, és ezt követően levonjuk a konzekvenciákat.
Puskás András
alpolgármester  

(narancs.hu: Az inkriminált mondat a két állatról nem az előadás címében szerepelt, hanem - mint az az írásból kiderül - a mottója volt.)


A beszámoló szerzőjének válasza a kommentekre:

Olvasva a cikkemhez írt kommenteket, szeretnék reagálni néhány észrevételre, mert az igazságérzetem így diktálja.

A beszámolóm a rendezvényről természetesen a véleményemet tükrözte, így a véleményműfajok közé sorolható. A szubjektivitás azonban nem jelent szakmaiatlanságot. Középiskolai tanárként dolgozom. Korábban egyetemi keretek között oktatási integrációval foglalkoztam. Most utolsó éves Ph.D-hallgató vagyok egy nyelvtudományi doktori iskolában.  
Mivel azzal kapcsolatban is tett megjegyzést egy olvasó, hogy nem a teljes nevemmel jelent meg a cikk, úgy érzem, meg kell mondanom: nem gyávaságból, hanem a munkahelyem iránt érzett lojalitásból jegyeztem monogramommal az írást. Az általam bírált és az engem bíráló Locsmándi Alajos egyik megjegyzésére külön szeretnék reagálni. Ő azt írta, hogy a december 5-i előadáson bemutatott 44 diakocka között nem szerepelt a cikkemben illusztrációként feltüntetett kép. Így igaz. És mégsem: ugyanis a konferencia résztvevőinek mégiscsak be lett mutatva az előadást követően, amikor Locsmándi egy korábbi prezentációjára hivatkozott. Steinbeckről viszont nem esett szó a konferencián. Kár, mert valamennyire tompította volna az alcím mellbevágó mivoltát, bár azon nem változtatott volna semmit, hogy gyerekekről méltatlanság így nyilatkozni.

 

(narancs.hu: Hogy az írást a szerző ne teljes névvel jegyezze, ebben a döntésében magunk is támogattuk őt, ismerve a bosszúhadjáratot, ami manapság dívik. A diaképet mi csatoltuk az íráshoz, az interneten találtuk az előadó korábbi prezentációjában.)

 

Locsmándi Alajos írása:

 

A Szerkesztőség kérésére 3 gondolatban!

A gyógypedagógusi diplomám megszerzése (1988) óta foglalkozom sajátos nevelési igényű gyerekekkel. 17 éve vagyok vezetője a XIII. kerültben működő gyógypedagógiai intézménynek és ezzel egy időben vállaltam szerepet az integrált nevelés-oktatás helyi szintű előkészítésében, kialakításában, annak utazó gyógypedagógusi hálózattal való működtetésében. 2005-től projektvezetőként vettem részt annak a hazai projektnek a megvalósításában, amely az integrált oktatás know-how-jának kifejlesztését végezte. Ez a munkacsoport hozta létre, az interneten is megtalálható sérülés-specifikus módszertani útmutatókat, a kompetencia alapú oktatási programcsomagokhoz kapcsolódó ajánlásokat, valamint a sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai és iskolai integrációjához gyakorlati segítséget nyújtó adaptációs és implementációs kézikönyveket.
Fontosnak tartom az esélyegyenlőség biztosítását mindenki számára: „…az iskolák minden gyermeket befogadjanak, függetlenül a testi, értelmi, szociális, érzelmi, nyelvi vagy egyéb állapotuktól…”1 Vallom, hogy (1) „Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják” (2) „Az eredményes tanulás elképzelhetetlen jó tanítás nélkül” (3) „A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges”2 .
A szakmai fórumra szóló meghívó szövege valóban méltatlan, bántó. A külön, nem az előadásban bemutatott diakocka provokatív, önmagában minősítő üzenet hordozhat. A képhez, a steinbecki idézet és magyarázat mellé még egy gondolat. Terhességi toxémia miatt, a 36. hétre császárral született meg a gyerekem. Hossza 40 cm, súlya 1600 gramm. 22 hónaposan tanult meg önállóan, biztonsággal járni. Amilyen korán csak lehetett, úszni taníttattuk. Tökéletesen elsajátította mindegyik úszásnemet. A jól összerakott technika köszönhető oktatójának és a gyerekem kitartásának is. Nem szeret versenyezni a medencében, még soha nem ért elsőként célba. Mindig őt kérték meg, hogy mutassa meg, hogyan követik egymást a mozdulatok. Szépen, lassan a saját tempójában tette ezt. Egyszer azt kérdezte tőlem: Apa! Miért csak azt a gyereket dicsérik meg, aki elsőként ússza le a távot, aki szépen és pontosan úszik, azt miért nem?
Köszönöm
Locsmándi Alajos

 

1Salamancai ajánlás, 1994.

2McKinsey jelentés – Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.