Vizsgálatot indít a Belváros egy pedagógiai előadás miatt

  • narancs.hu
  • 2012. január 12.

Belpol

Az ötödik kerület alpolgármestere elfogadhatatlannak tartja, amit tőlünk tudott meg: "disznóból versenylovat" hasonlattal hirdetett meg egy sajátos nevelési igényű gyerekekről szóló előadást a kerület által finanszírozott intézmény. Reagál a kommentelők által megszólított szerző, az előadó, sőt, mi is.

Résztvevő pedagógus által írt beszámolót jelentettünk meg egy, az ötödik kerületi pedagógiai szakszolgálat által szervezett előadásról a minap "Lehet-e a disznóból versenylovat csinálni" címmel. Az írás apropóját az adta, hogy ez a mondat volt a sajátos nevelési igényű gyerekről szóló előadás mottója. Az írás pedagógus-körökben heves vitát kavart, tükrözi ezt a cikk facebook-os utóélete, valamint a hozzá fűzött kommentek. Alább három levelet közlünk. Az elsőt Belváros alpolgármesterétől kaptuk, a másodikat pedig az írást jegyző pedagógustól, ő ily módon reagál a kommentekre. Természetesen szót adtunk az előadónak, Locsmándi Alajosnak is, bár ő már fűzött kommentet az íráshoz. Végül mi is megszólalunk.

 

Az alpolgármester levele:

 

Tisztelt Főszerkesztő Asszony!Tisztelt Szerkesztőség!
Megdöbbenve értesültünk a kerületünkben működő Nevelési Tanácsadó által szervezett előadásról, amelyről a Magyar Narancs is beszámolt. Bár az eseményről szóló cikk, amihez később a szervezők és az előadó is hozzászóltak, a szerző szubjektív nézőpontját jeleníti meg, az egészen biztos, hogy a rendezvénynek adott cím elfogadhatatlan. Mint ahogyan az kiderült, az ominózus „Lehet-e egy disznóból versenylovat csinálni?” címért a szervezőket, azaz a Nevelési Tanácsadót terheli a felelősség. Belváros-Lipótváros Önkormányzata évente több tízmillió forintból működteti az intézményt. Fenntartóként semmilyen formában nem tudunk azonosulni azzal a programmal, ami a sajátos nevelési igényű gyerekeket lényegében „disznóknak” nevezi, legyen bármi is erre a magyarázat.
A fentiek miatt belső vizsgálatot indítunk, és ezt követően levonjuk a konzekvenciákat.
Puskás András
alpolgármester  

(narancs.hu: Az inkriminált mondat a két állatról nem az előadás címében szerepelt, hanem - mint az az írásból kiderül - a mottója volt.)


A beszámoló szerzőjének válasza a kommentekre:

Olvasva a cikkemhez írt kommenteket, szeretnék reagálni néhány észrevételre, mert az igazságérzetem így diktálja.

A beszámolóm a rendezvényről természetesen a véleményemet tükrözte, így a véleményműfajok közé sorolható. A szubjektivitás azonban nem jelent szakmaiatlanságot. Középiskolai tanárként dolgozom. Korábban egyetemi keretek között oktatási integrációval foglalkoztam. Most utolsó éves Ph.D-hallgató vagyok egy nyelvtudományi doktori iskolában.  
Mivel azzal kapcsolatban is tett megjegyzést egy olvasó, hogy nem a teljes nevemmel jelent meg a cikk, úgy érzem, meg kell mondanom: nem gyávaságból, hanem a munkahelyem iránt érzett lojalitásból jegyeztem monogramommal az írást. Az általam bírált és az engem bíráló Locsmándi Alajos egyik megjegyzésére külön szeretnék reagálni. Ő azt írta, hogy a december 5-i előadáson bemutatott 44 diakocka között nem szerepelt a cikkemben illusztrációként feltüntetett kép. Így igaz. És mégsem: ugyanis a konferencia résztvevőinek mégiscsak be lett mutatva az előadást követően, amikor Locsmándi egy korábbi prezentációjára hivatkozott. Steinbeckről viszont nem esett szó a konferencián. Kár, mert valamennyire tompította volna az alcím mellbevágó mivoltát, bár azon nem változtatott volna semmit, hogy gyerekekről méltatlanság így nyilatkozni.

 

(narancs.hu: Hogy az írást a szerző ne teljes névvel jegyezze, ebben a döntésében magunk is támogattuk őt, ismerve a bosszúhadjáratot, ami manapság dívik. A diaképet mi csatoltuk az íráshoz, az interneten találtuk az előadó korábbi prezentációjában.)

 

Locsmándi Alajos írása:

 

A Szerkesztőség kérésére 3 gondolatban!

A gyógypedagógusi diplomám megszerzése (1988) óta foglalkozom sajátos nevelési igényű gyerekekkel. 17 éve vagyok vezetője a XIII. kerültben működő gyógypedagógiai intézménynek és ezzel egy időben vállaltam szerepet az integrált nevelés-oktatás helyi szintű előkészítésében, kialakításában, annak utazó gyógypedagógusi hálózattal való működtetésében. 2005-től projektvezetőként vettem részt annak a hazai projektnek a megvalósításában, amely az integrált oktatás know-how-jának kifejlesztését végezte. Ez a munkacsoport hozta létre, az interneten is megtalálható sérülés-specifikus módszertani útmutatókat, a kompetencia alapú oktatási programcsomagokhoz kapcsolódó ajánlásokat, valamint a sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai és iskolai integrációjához gyakorlati segítséget nyújtó adaptációs és implementációs kézikönyveket.
Fontosnak tartom az esélyegyenlőség biztosítását mindenki számára: „…az iskolák minden gyermeket befogadjanak, függetlenül a testi, értelmi, szociális, érzelmi, nyelvi vagy egyéb állapotuktól…”1 Vallom, hogy (1) „Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják” (2) „Az eredményes tanulás elképzelhetetlen jó tanítás nélkül” (3) „A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges”2 .
A szakmai fórumra szóló meghívó szövege valóban méltatlan, bántó. A külön, nem az előadásban bemutatott diakocka provokatív, önmagában minősítő üzenet hordozhat. A képhez, a steinbecki idézet és magyarázat mellé még egy gondolat. Terhességi toxémia miatt, a 36. hétre császárral született meg a gyerekem. Hossza 40 cm, súlya 1600 gramm. 22 hónaposan tanult meg önállóan, biztonsággal járni. Amilyen korán csak lehetett, úszni taníttattuk. Tökéletesen elsajátította mindegyik úszásnemet. A jól összerakott technika köszönhető oktatójának és a gyerekem kitartásának is. Nem szeret versenyezni a medencében, még soha nem ért elsőként célba. Mindig őt kérték meg, hogy mutassa meg, hogyan követik egymást a mozdulatok. Szépen, lassan a saját tempójában tette ezt. Egyszer azt kérdezte tőlem: Apa! Miért csak azt a gyereket dicsérik meg, aki elsőként ússza le a távot, aki szépen és pontosan úszik, azt miért nem?
Köszönöm
Locsmándi Alajos

 

1Salamancai ajánlás, 1994.

2McKinsey jelentés – Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.