Vizsgálatot indít a Belváros egy pedagógiai előadás miatt

  • narancs.hu
  • 2012. január 12.

Belpol

Az ötödik kerület alpolgármestere elfogadhatatlannak tartja, amit tőlünk tudott meg: "disznóból versenylovat" hasonlattal hirdetett meg egy sajátos nevelési igényű gyerekekről szóló előadást a kerület által finanszírozott intézmény. Reagál a kommentelők által megszólított szerző, az előadó, sőt, mi is.

Résztvevő pedagógus által írt beszámolót jelentettünk meg egy, az ötödik kerületi pedagógiai szakszolgálat által szervezett előadásról a minap "Lehet-e a disznóból versenylovat csinálni" címmel. Az írás apropóját az adta, hogy ez a mondat volt a sajátos nevelési igényű gyerekről szóló előadás mottója. Az írás pedagógus-körökben heves vitát kavart, tükrözi ezt a cikk facebook-os utóélete, valamint a hozzá fűzött kommentek. Alább három levelet közlünk. Az elsőt Belváros alpolgármesterétől kaptuk, a másodikat pedig az írást jegyző pedagógustól, ő ily módon reagál a kommentekre. Természetesen szót adtunk az előadónak, Locsmándi Alajosnak is, bár ő már fűzött kommentet az íráshoz. Végül mi is megszólalunk.

 

Az alpolgármester levele:

 

Tisztelt Főszerkesztő Asszony!Tisztelt Szerkesztőség!
Megdöbbenve értesültünk a kerületünkben működő Nevelési Tanácsadó által szervezett előadásról, amelyről a Magyar Narancs is beszámolt. Bár az eseményről szóló cikk, amihez később a szervezők és az előadó is hozzászóltak, a szerző szubjektív nézőpontját jeleníti meg, az egészen biztos, hogy a rendezvénynek adott cím elfogadhatatlan. Mint ahogyan az kiderült, az ominózus „Lehet-e egy disznóból versenylovat csinálni?” címért a szervezőket, azaz a Nevelési Tanácsadót terheli a felelősség. Belváros-Lipótváros Önkormányzata évente több tízmillió forintból működteti az intézményt. Fenntartóként semmilyen formában nem tudunk azonosulni azzal a programmal, ami a sajátos nevelési igényű gyerekeket lényegében „disznóknak” nevezi, legyen bármi is erre a magyarázat.
A fentiek miatt belső vizsgálatot indítunk, és ezt követően levonjuk a konzekvenciákat.
Puskás András
alpolgármester  

(narancs.hu: Az inkriminált mondat a két állatról nem az előadás címében szerepelt, hanem - mint az az írásból kiderül - a mottója volt.)


A beszámoló szerzőjének válasza a kommentekre:

Olvasva a cikkemhez írt kommenteket, szeretnék reagálni néhány észrevételre, mert az igazságérzetem így diktálja.

A beszámolóm a rendezvényről természetesen a véleményemet tükrözte, így a véleményműfajok közé sorolható. A szubjektivitás azonban nem jelent szakmaiatlanságot. Középiskolai tanárként dolgozom. Korábban egyetemi keretek között oktatási integrációval foglalkoztam. Most utolsó éves Ph.D-hallgató vagyok egy nyelvtudományi doktori iskolában.  
Mivel azzal kapcsolatban is tett megjegyzést egy olvasó, hogy nem a teljes nevemmel jelent meg a cikk, úgy érzem, meg kell mondanom: nem gyávaságból, hanem a munkahelyem iránt érzett lojalitásból jegyeztem monogramommal az írást. Az általam bírált és az engem bíráló Locsmándi Alajos egyik megjegyzésére külön szeretnék reagálni. Ő azt írta, hogy a december 5-i előadáson bemutatott 44 diakocka között nem szerepelt a cikkemben illusztrációként feltüntetett kép. Így igaz. És mégsem: ugyanis a konferencia résztvevőinek mégiscsak be lett mutatva az előadást követően, amikor Locsmándi egy korábbi prezentációjára hivatkozott. Steinbeckről viszont nem esett szó a konferencián. Kár, mert valamennyire tompította volna az alcím mellbevágó mivoltát, bár azon nem változtatott volna semmit, hogy gyerekekről méltatlanság így nyilatkozni.

 

(narancs.hu: Hogy az írást a szerző ne teljes névvel jegyezze, ebben a döntésében magunk is támogattuk őt, ismerve a bosszúhadjáratot, ami manapság dívik. A diaképet mi csatoltuk az íráshoz, az interneten találtuk az előadó korábbi prezentációjában.)

 

Locsmándi Alajos írása:

 

A Szerkesztőség kérésére 3 gondolatban!

A gyógypedagógusi diplomám megszerzése (1988) óta foglalkozom sajátos nevelési igényű gyerekekkel. 17 éve vagyok vezetője a XIII. kerültben működő gyógypedagógiai intézménynek és ezzel egy időben vállaltam szerepet az integrált nevelés-oktatás helyi szintű előkészítésében, kialakításában, annak utazó gyógypedagógusi hálózattal való működtetésében. 2005-től projektvezetőként vettem részt annak a hazai projektnek a megvalósításában, amely az integrált oktatás know-how-jának kifejlesztését végezte. Ez a munkacsoport hozta létre, az interneten is megtalálható sérülés-specifikus módszertani útmutatókat, a kompetencia alapú oktatási programcsomagokhoz kapcsolódó ajánlásokat, valamint a sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai és iskolai integrációjához gyakorlati segítséget nyújtó adaptációs és implementációs kézikönyveket.
Fontosnak tartom az esélyegyenlőség biztosítását mindenki számára: „…az iskolák minden gyermeket befogadjanak, függetlenül a testi, értelmi, szociális, érzelmi, nyelvi vagy egyéb állapotuktól…”1 Vallom, hogy (1) „Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják” (2) „Az eredményes tanulás elképzelhetetlen jó tanítás nélkül” (3) „A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges”2 .
A szakmai fórumra szóló meghívó szövege valóban méltatlan, bántó. A külön, nem az előadásban bemutatott diakocka provokatív, önmagában minősítő üzenet hordozhat. A képhez, a steinbecki idézet és magyarázat mellé még egy gondolat. Terhességi toxémia miatt, a 36. hétre császárral született meg a gyerekem. Hossza 40 cm, súlya 1600 gramm. 22 hónaposan tanult meg önállóan, biztonsággal járni. Amilyen korán csak lehetett, úszni taníttattuk. Tökéletesen elsajátította mindegyik úszásnemet. A jól összerakott technika köszönhető oktatójának és a gyerekem kitartásának is. Nem szeret versenyezni a medencében, még soha nem ért elsőként célba. Mindig őt kérték meg, hogy mutassa meg, hogyan követik egymást a mozdulatok. Szépen, lassan a saját tempójában tette ezt. Egyszer azt kérdezte tőlem: Apa! Miért csak azt a gyereket dicsérik meg, aki elsőként ússza le a távot, aki szépen és pontosan úszik, azt miért nem?
Köszönöm
Locsmándi Alajos

 

1Salamancai ajánlás, 1994.

2McKinsey jelentés – Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.