„És te mikor teszed el a bringát?”

  • Kovács Bálint
  • 2014. december 7.

Bionarancs

Fázósabbak is elkezdhetik – avagy mire figyeljünk, ha télen sem szeretnénk elkésni, tömegben nyomorogni, metróban izzadni, dugóban füstöt szívni, és kísértetiesen elhagyatott megállókban fagyoskodni. Vagy egyszerűbben szólva: felhagyni a bringázással?

„Na és te mikor teszed el a bringát?”

Ez az a kérdés, amit az évnek ebben a szakában mindenkitől, aki kerékpárral közlekedik, megkérdeznek legalább hetente egyszer, és amire nem illik (pedig logikus lenne) azt felelni, hogy „na és te mikor teszed el a BKV-bérletet?”. Mert aki egész évben hozzászokott, hogy nem kell a közeli célig is kétszer átszállni, nem kell a megállótól az úticélig még tíz percet gyalogolni, nem áll be vagy legalábbis nélküle áll be a forgalom a Kiskörúton, nem csukják be az orra előtt az ajtót, meg hogy nem kell a menetrendet böngészve lélekszakadva rohanni a megállóig, az télen sem fog tudni egykönnyen lemondani erről a kiváltságos helyzetről.

Lehet, hogy télen bringázni nem mindig olyan felhőtlen mulatság, mint a nyári szellővel és a mélyen dekoltált vagy szűk rövidnadrágos sorstársakkal szembekerekezni, de nincs az a jégmorzsalékot az arcba vágó hóvihar, ami kellemetlenebb lenne annál, mint amikor az ember a télikabátját diszkréten átizzadva nyomakszik az utolsó félembernyi helyre a könnyfakasztó ájerű metrókocsiba. Na meg ahogy a közkeletű bölcsesség tartja: a buszmegállóban egy helyben állva könnyű átfázni, a pedált tekerve annál nehezebb.

Ha elindul, már megy simán

Ha elindul, már megy simán

 

Egyébként is, annak az infrastruktúrát és a városvezetést elnézve elég meglepő, de amúgy igen örömteli ténynek, hogy Budapest egyre inkább bringás várossá válik, az ország meg egyre inkább kerékpárosbaráttá, megvan az a hátránya, hogy a nálunk jó hagyomány szerint szűk egyembernyi szélességű bicikliutakon egyre gyakoribbak a forgalmi dugók, mivel kifejezetten nehéz és veszélyes előzgetni, noha igény volna rá. Hát ennek télen végre vége: aki bringára ül, az tekerhet kedvére, gátat csak a józan ész meg a KRESZ szab a száguldásnak. Nem úgy az autóutakon: a nem kötöttpályás alternatívák – a buszok és az autó – karácsony előtt alamuszi lassúsággal hajszolják idegbajba a közlekedőket az állandósuló dugókkal; nincs is jobb hát, mint sál alá rejtett széles mosollyal elhajtani a kocsisorok mellett.

Ahhoz pedig, hogy a téli bringázás se okozzon nagyobb problémát, mint például a téli gyaloglás, olyan sok mindenre nem is kell odafigyelni. A kerékpár karbantartásáról és a praktikus öltözködésről korábbi, előzékeny részletességű cikkünkben már mindent leírtunk. Mindemellett csak néhány apróságot kell észben tartani, és már nem is érhet semmiféle baj.

Kezdetnek hagyjuk el a kerekek máskor dicséretes gyakoriságú pumpálását, mert a kicsikét laposabb gumi nagyobb felületen tapad, az meg ilyen időben sosem árt – tavaszig kibírjuk egy levegővel.

Máskülönben nagyjából ugyanaz igaz most is, mint ami esőben (na persze aki esőben sem bringázik…): a vizes felnin kevésbé tapad a fék, így nedves időben muszáj kicsit nagyobb féktávval számolni, vagy a hirtelen helyzetekből adódó ijedtséget elkerülendő akár egy kicsit lassabban is tekerni. Ha kilátszik a hó alól, a fémrészeket mindenképpen kerüljük el messzire: az esővíz-elvezető, a csatornafedél és pláne a villamossín már vizesen is úgy csúszik, mint a hatodik üveg sör a kánikulai nyáréjszakában, pláne jegesen.

Ha fagypont alá süllyedt a hőmérséklet, kanyarban is sokkal jobban kell figyelni, és mivel még az ilyenkor elengedhetetlen, mindig nálunk lévő, vakítóan erős lámpa (hiszen nem tudunk elég korán elindulni, hogy még világosban hazaérjünk) sem képes észrevehetővé tenni minden jégfoltot, a kanyar ívét egy kicsit nagyobbra kell hagyni, hogy a bringa se dőljön be annyira alattunk, mert ha kicsúszik alólunk a nyereg, annak igen csúnya baleset lehet a vége. Sőt! Akár még a kerékpár is megsérülhet.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.