„És te mikor teszed el a bringát?”

  • Kovács Bálint
  • 2014. december 7.

Bionarancs

Fázósabbak is elkezdhetik – avagy mire figyeljünk, ha télen sem szeretnénk elkésni, tömegben nyomorogni, metróban izzadni, dugóban füstöt szívni, és kísértetiesen elhagyatott megállókban fagyoskodni. Vagy egyszerűbben szólva: felhagyni a bringázással?

„Na és te mikor teszed el a bringát?”

Ez az a kérdés, amit az évnek ebben a szakában mindenkitől, aki kerékpárral közlekedik, megkérdeznek legalább hetente egyszer, és amire nem illik (pedig logikus lenne) azt felelni, hogy „na és te mikor teszed el a BKV-bérletet?”. Mert aki egész évben hozzászokott, hogy nem kell a közeli célig is kétszer átszállni, nem kell a megállótól az úticélig még tíz percet gyalogolni, nem áll be vagy legalábbis nélküle áll be a forgalom a Kiskörúton, nem csukják be az orra előtt az ajtót, meg hogy nem kell a menetrendet böngészve lélekszakadva rohanni a megállóig, az télen sem fog tudni egykönnyen lemondani erről a kiváltságos helyzetről.

Lehet, hogy télen bringázni nem mindig olyan felhőtlen mulatság, mint a nyári szellővel és a mélyen dekoltált vagy szűk rövidnadrágos sorstársakkal szembekerekezni, de nincs az a jégmorzsalékot az arcba vágó hóvihar, ami kellemetlenebb lenne annál, mint amikor az ember a télikabátját diszkréten átizzadva nyomakszik az utolsó félembernyi helyre a könnyfakasztó ájerű metrókocsiba. Na meg ahogy a közkeletű bölcsesség tartja: a buszmegállóban egy helyben állva könnyű átfázni, a pedált tekerve annál nehezebb.

Ha elindul, már megy simán

Ha elindul, már megy simán

 

Egyébként is, annak az infrastruktúrát és a városvezetést elnézve elég meglepő, de amúgy igen örömteli ténynek, hogy Budapest egyre inkább bringás várossá válik, az ország meg egyre inkább kerékpárosbaráttá, megvan az a hátránya, hogy a nálunk jó hagyomány szerint szűk egyembernyi szélességű bicikliutakon egyre gyakoribbak a forgalmi dugók, mivel kifejezetten nehéz és veszélyes előzgetni, noha igény volna rá. Hát ennek télen végre vége: aki bringára ül, az tekerhet kedvére, gátat csak a józan ész meg a KRESZ szab a száguldásnak. Nem úgy az autóutakon: a nem kötöttpályás alternatívák – a buszok és az autó – karácsony előtt alamuszi lassúsággal hajszolják idegbajba a közlekedőket az állandósuló dugókkal; nincs is jobb hát, mint sál alá rejtett széles mosollyal elhajtani a kocsisorok mellett.

Ahhoz pedig, hogy a téli bringázás se okozzon nagyobb problémát, mint például a téli gyaloglás, olyan sok mindenre nem is kell odafigyelni. A kerékpár karbantartásáról és a praktikus öltözködésről korábbi, előzékeny részletességű cikkünkben már mindent leírtunk. Mindemellett csak néhány apróságot kell észben tartani, és már nem is érhet semmiféle baj.

Kezdetnek hagyjuk el a kerekek máskor dicséretes gyakoriságú pumpálását, mert a kicsikét laposabb gumi nagyobb felületen tapad, az meg ilyen időben sosem árt – tavaszig kibírjuk egy levegővel.

Máskülönben nagyjából ugyanaz igaz most is, mint ami esőben (na persze aki esőben sem bringázik…): a vizes felnin kevésbé tapad a fék, így nedves időben muszáj kicsit nagyobb féktávval számolni, vagy a hirtelen helyzetekből adódó ijedtséget elkerülendő akár egy kicsit lassabban is tekerni. Ha kilátszik a hó alól, a fémrészeket mindenképpen kerüljük el messzire: az esővíz-elvezető, a csatornafedél és pláne a villamossín már vizesen is úgy csúszik, mint a hatodik üveg sör a kánikulai nyáréjszakában, pláne jegesen.

Ha fagypont alá süllyedt a hőmérséklet, kanyarban is sokkal jobban kell figyelni, és mivel még az ilyenkor elengedhetetlen, mindig nálunk lévő, vakítóan erős lámpa (hiszen nem tudunk elég korán elindulni, hogy még világosban hazaérjünk) sem képes észrevehetővé tenni minden jégfoltot, a kanyar ívét egy kicsit nagyobbra kell hagyni, hogy a bringa se dőljön be annyira alattunk, mert ha kicsúszik alólunk a nyereg, annak igen csúnya baleset lehet a vége. Sőt! Akár még a kerékpár is megsérülhet.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.