„És te mikor teszed el a bringát?”

  • Kovács Bálint
  • 2014. december 7.

Bionarancs

Fázósabbak is elkezdhetik – avagy mire figyeljünk, ha télen sem szeretnénk elkésni, tömegben nyomorogni, metróban izzadni, dugóban füstöt szívni, és kísértetiesen elhagyatott megállókban fagyoskodni. Vagy egyszerűbben szólva: felhagyni a bringázással?

„Na és te mikor teszed el a bringát?”

Ez az a kérdés, amit az évnek ebben a szakában mindenkitől, aki kerékpárral közlekedik, megkérdeznek legalább hetente egyszer, és amire nem illik (pedig logikus lenne) azt felelni, hogy „na és te mikor teszed el a BKV-bérletet?”. Mert aki egész évben hozzászokott, hogy nem kell a közeli célig is kétszer átszállni, nem kell a megállótól az úticélig még tíz percet gyalogolni, nem áll be vagy legalábbis nélküle áll be a forgalom a Kiskörúton, nem csukják be az orra előtt az ajtót, meg hogy nem kell a menetrendet böngészve lélekszakadva rohanni a megállóig, az télen sem fog tudni egykönnyen lemondani erről a kiváltságos helyzetről.

Lehet, hogy télen bringázni nem mindig olyan felhőtlen mulatság, mint a nyári szellővel és a mélyen dekoltált vagy szűk rövidnadrágos sorstársakkal szembekerekezni, de nincs az a jégmorzsalékot az arcba vágó hóvihar, ami kellemetlenebb lenne annál, mint amikor az ember a télikabátját diszkréten átizzadva nyomakszik az utolsó félembernyi helyre a könnyfakasztó ájerű metrókocsiba. Na meg ahogy a közkeletű bölcsesség tartja: a buszmegállóban egy helyben állva könnyű átfázni, a pedált tekerve annál nehezebb.

Ha elindul, már megy simán

Ha elindul, már megy simán

 

Egyébként is, annak az infrastruktúrát és a városvezetést elnézve elég meglepő, de amúgy igen örömteli ténynek, hogy Budapest egyre inkább bringás várossá válik, az ország meg egyre inkább kerékpárosbaráttá, megvan az a hátránya, hogy a nálunk jó hagyomány szerint szűk egyembernyi szélességű bicikliutakon egyre gyakoribbak a forgalmi dugók, mivel kifejezetten nehéz és veszélyes előzgetni, noha igény volna rá. Hát ennek télen végre vége: aki bringára ül, az tekerhet kedvére, gátat csak a józan ész meg a KRESZ szab a száguldásnak. Nem úgy az autóutakon: a nem kötöttpályás alternatívák – a buszok és az autó – karácsony előtt alamuszi lassúsággal hajszolják idegbajba a közlekedőket az állandósuló dugókkal; nincs is jobb hát, mint sál alá rejtett széles mosollyal elhajtani a kocsisorok mellett.

Ahhoz pedig, hogy a téli bringázás se okozzon nagyobb problémát, mint például a téli gyaloglás, olyan sok mindenre nem is kell odafigyelni. A kerékpár karbantartásáról és a praktikus öltözködésről korábbi, előzékeny részletességű cikkünkben már mindent leírtunk. Mindemellett csak néhány apróságot kell észben tartani, és már nem is érhet semmiféle baj.

Kezdetnek hagyjuk el a kerekek máskor dicséretes gyakoriságú pumpálását, mert a kicsikét laposabb gumi nagyobb felületen tapad, az meg ilyen időben sosem árt – tavaszig kibírjuk egy levegővel.

Máskülönben nagyjából ugyanaz igaz most is, mint ami esőben (na persze aki esőben sem bringázik…): a vizes felnin kevésbé tapad a fék, így nedves időben muszáj kicsit nagyobb féktávval számolni, vagy a hirtelen helyzetekből adódó ijedtséget elkerülendő akár egy kicsit lassabban is tekerni. Ha kilátszik a hó alól, a fémrészeket mindenképpen kerüljük el messzire: az esővíz-elvezető, a csatornafedél és pláne a villamossín már vizesen is úgy csúszik, mint a hatodik üveg sör a kánikulai nyáréjszakában, pláne jegesen.

Ha fagypont alá süllyedt a hőmérséklet, kanyarban is sokkal jobban kell figyelni, és mivel még az ilyenkor elengedhetetlen, mindig nálunk lévő, vakítóan erős lámpa (hiszen nem tudunk elég korán elindulni, hogy még világosban hazaérjünk) sem képes észrevehetővé tenni minden jégfoltot, a kanyar ívét egy kicsit nagyobbra kell hagyni, hogy a bringa se dőljön be annyira alattunk, mert ha kicsúszik alólunk a nyereg, annak igen csúnya baleset lehet a vége. Sőt! Akár még a kerékpár is megsérülhet.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.