Miért nem kell nekünk elektromos autó?

Bionarancs

Már évek óta lehet itthon is kapni elektromos, illetve hibrid autókat, csakhogy nagyon drágák. Külföldön állami támogatással segítik az eladásokat, nálunk nem ilyen egyszerű a dolog. Erdélyi Pétert, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökét kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Mekkora itthon a piaca ezeknek az autóknak ?

Erdélyi Péter: Többféle hibrid autót lehet kapni, van például full hibrid, ami azt jelenti, hogy az elektromotor egyedül is tudja vinni a kocsit, van a sima hibrid, ahol az elektromotor csak rásegít a meghajtásra, de lehet venni plug-in hibrid gépjárművet is, ami tisztán elektromos autóként tud működni, amíg a töltés tart. Ezeknek az autóknak igen kicsi a piaca, százalékban nem is fejezhető ki. Ha a hibrid és az elektromos autókat egyszerre nézzük, akkor ez a szám pár száz, forgalomban lévő autót jelent, de ebből is elektromos autó csak néhány darab.

magyarnarancs.hu: Mennyibe kerülnek ezek az autók?

EP: A legolcsóbb 5,5 millió forint körül van, a felső határ a csillagos ég. Több európai uniós országban, de Kínában vagy Amerikában is jár állami támogatás ezekre az autókra. Jelentős beszerzési és üzemeltetési támogatások vannak érvényben, ennek köszönhetően többen is vásárolnak ilyen autót.

false

 

magyarnarancs.hu: Mennyi ideig töltődik egy ilyen kocsi?

EP: Több órát vesz igénybe a lassú töltés, a gyors töltés azonban kb. 45 perc. De a gyors töltés nem feltétlenül tesz jót az akkumulátornak. Az elektromos autóval egyetlen gond van, hogy ha valaki el akar menni vidékre vagy külföldre, akkor a töltés nehezen vagy egyáltalán nem oldható meg.

magyarnarancs.hu: Magyarországon mi a helyzet az állami támogatásokkal kapcsolatban?

EP: Jelenleg itthon a „tyúk vagy tojás” helyzete áll fenn, tehát azért nem vesznek az emberek ilyen kocsit, mert nincs kiépítve hozzá az infrastruktúra, nincsen elég töltőállomás. Ugyanakkor azért nincs meg mindez, mert kevés elektromos, illetve hibrid autó fogy. Ezen csak az állam tudna változtatni azzal, hogy különböző támogatásokkal motiválja az ilyen autók vásárlását, illetve a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve kiépíti mindehhez a megfelelő töltőhálózatot. Jelenleg csak néhány töltőállomás van az országban, de otthonról lehet tölteni ezeket a kocsikat a 220-ról. Jelenleg azt várjuk, hogy az állam a Jedlik Ányos Terv keretén belül, reményeink szerint a jövő évben belép valamiféle támogatási szisztémába. A költségvetésben ugyan nem találtunk erre utaló jeleket, de lehet, hogy ez valami tartalékból fog megvalósulni, ugyanis a kezdő összeg nem sok.

magyarnarancs.hu: Mennyi?

EP: Mi azt gondoljuk, hogy ahhoz, hogy 2020-ig Magyarországon 40-60 ezer tiszta elektromos autó futna az utakon, akkor néhány milliárd forint kellene évente.

magyarnarancs.hu: Milyen támogatási rendszert képzel el?

EP: Egyesületünk több más szakmai csoporttal egyeztetve készített egy javaslattervet, amiben szerepel a forgalmazás támogatása, ami az áfával megegyező összeg lenne egy bizonyos határig. Egyébként működik néhány támogatási forma, például ezek az autók regisztráció-adómentesek. A dolog másik része az üzemeltetési támogatás lenne, ami külföldön már jól működik, például nem kellene fizetni behajtási díjat és ingyenes lenne a parkolás. A harmadik lépcső az infrastruktúra kiépítése lenne, ami azt jelenti, hogy több tízezer töltési pont kellene Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.