Miért nem kell nekünk elektromos autó?

Bionarancs

Már évek óta lehet itthon is kapni elektromos, illetve hibrid autókat, csakhogy nagyon drágák. Külföldön állami támogatással segítik az eladásokat, nálunk nem ilyen egyszerű a dolog. Erdélyi Pétert, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökét kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Mekkora itthon a piaca ezeknek az autóknak ?

Erdélyi Péter: Többféle hibrid autót lehet kapni, van például full hibrid, ami azt jelenti, hogy az elektromotor egyedül is tudja vinni a kocsit, van a sima hibrid, ahol az elektromotor csak rásegít a meghajtásra, de lehet venni plug-in hibrid gépjárművet is, ami tisztán elektromos autóként tud működni, amíg a töltés tart. Ezeknek az autóknak igen kicsi a piaca, százalékban nem is fejezhető ki. Ha a hibrid és az elektromos autókat egyszerre nézzük, akkor ez a szám pár száz, forgalomban lévő autót jelent, de ebből is elektromos autó csak néhány darab.

magyarnarancs.hu: Mennyibe kerülnek ezek az autók?

EP: A legolcsóbb 5,5 millió forint körül van, a felső határ a csillagos ég. Több európai uniós országban, de Kínában vagy Amerikában is jár állami támogatás ezekre az autókra. Jelentős beszerzési és üzemeltetési támogatások vannak érvényben, ennek köszönhetően többen is vásárolnak ilyen autót.

false

 

magyarnarancs.hu: Mennyi ideig töltődik egy ilyen kocsi?

EP: Több órát vesz igénybe a lassú töltés, a gyors töltés azonban kb. 45 perc. De a gyors töltés nem feltétlenül tesz jót az akkumulátornak. Az elektromos autóval egyetlen gond van, hogy ha valaki el akar menni vidékre vagy külföldre, akkor a töltés nehezen vagy egyáltalán nem oldható meg.

magyarnarancs.hu: Magyarországon mi a helyzet az állami támogatásokkal kapcsolatban?

EP: Jelenleg itthon a „tyúk vagy tojás” helyzete áll fenn, tehát azért nem vesznek az emberek ilyen kocsit, mert nincs kiépítve hozzá az infrastruktúra, nincsen elég töltőállomás. Ugyanakkor azért nincs meg mindez, mert kevés elektromos, illetve hibrid autó fogy. Ezen csak az állam tudna változtatni azzal, hogy különböző támogatásokkal motiválja az ilyen autók vásárlását, illetve a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve kiépíti mindehhez a megfelelő töltőhálózatot. Jelenleg csak néhány töltőállomás van az országban, de otthonról lehet tölteni ezeket a kocsikat a 220-ról. Jelenleg azt várjuk, hogy az állam a Jedlik Ányos Terv keretén belül, reményeink szerint a jövő évben belép valamiféle támogatási szisztémába. A költségvetésben ugyan nem találtunk erre utaló jeleket, de lehet, hogy ez valami tartalékból fog megvalósulni, ugyanis a kezdő összeg nem sok.

magyarnarancs.hu: Mennyi?

EP: Mi azt gondoljuk, hogy ahhoz, hogy 2020-ig Magyarországon 40-60 ezer tiszta elektromos autó futna az utakon, akkor néhány milliárd forint kellene évente.

magyarnarancs.hu: Milyen támogatási rendszert képzel el?

EP: Egyesületünk több más szakmai csoporttal egyeztetve készített egy javaslattervet, amiben szerepel a forgalmazás támogatása, ami az áfával megegyező összeg lenne egy bizonyos határig. Egyébként működik néhány támogatási forma, például ezek az autók regisztráció-adómentesek. A dolog másik része az üzemeltetési támogatás lenne, ami külföldön már jól működik, például nem kellene fizetni behajtási díjat és ingyenes lenne a parkolás. A harmadik lépcső az infrastruktúra kiépítése lenne, ami azt jelenti, hogy több tízezer töltési pont kellene Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.