Miért nem kell nekünk elektromos autó?

Bionarancs

Már évek óta lehet itthon is kapni elektromos, illetve hibrid autókat, csakhogy nagyon drágák. Külföldön állami támogatással segítik az eladásokat, nálunk nem ilyen egyszerű a dolog. Erdélyi Pétert, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökét kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Mekkora itthon a piaca ezeknek az autóknak ?

Erdélyi Péter: Többféle hibrid autót lehet kapni, van például full hibrid, ami azt jelenti, hogy az elektromotor egyedül is tudja vinni a kocsit, van a sima hibrid, ahol az elektromotor csak rásegít a meghajtásra, de lehet venni plug-in hibrid gépjárművet is, ami tisztán elektromos autóként tud működni, amíg a töltés tart. Ezeknek az autóknak igen kicsi a piaca, százalékban nem is fejezhető ki. Ha a hibrid és az elektromos autókat egyszerre nézzük, akkor ez a szám pár száz, forgalomban lévő autót jelent, de ebből is elektromos autó csak néhány darab.

magyarnarancs.hu: Mennyibe kerülnek ezek az autók?

EP: A legolcsóbb 5,5 millió forint körül van, a felső határ a csillagos ég. Több európai uniós országban, de Kínában vagy Amerikában is jár állami támogatás ezekre az autókra. Jelentős beszerzési és üzemeltetési támogatások vannak érvényben, ennek köszönhetően többen is vásárolnak ilyen autót.

false

 

magyarnarancs.hu: Mennyi ideig töltődik egy ilyen kocsi?

EP: Több órát vesz igénybe a lassú töltés, a gyors töltés azonban kb. 45 perc. De a gyors töltés nem feltétlenül tesz jót az akkumulátornak. Az elektromos autóval egyetlen gond van, hogy ha valaki el akar menni vidékre vagy külföldre, akkor a töltés nehezen vagy egyáltalán nem oldható meg.

magyarnarancs.hu: Magyarországon mi a helyzet az állami támogatásokkal kapcsolatban?

EP: Jelenleg itthon a „tyúk vagy tojás” helyzete áll fenn, tehát azért nem vesznek az emberek ilyen kocsit, mert nincs kiépítve hozzá az infrastruktúra, nincsen elég töltőállomás. Ugyanakkor azért nincs meg mindez, mert kevés elektromos, illetve hibrid autó fogy. Ezen csak az állam tudna változtatni azzal, hogy különböző támogatásokkal motiválja az ilyen autók vásárlását, illetve a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve kiépíti mindehhez a megfelelő töltőhálózatot. Jelenleg csak néhány töltőállomás van az országban, de otthonról lehet tölteni ezeket a kocsikat a 220-ról. Jelenleg azt várjuk, hogy az állam a Jedlik Ányos Terv keretén belül, reményeink szerint a jövő évben belép valamiféle támogatási szisztémába. A költségvetésben ugyan nem találtunk erre utaló jeleket, de lehet, hogy ez valami tartalékból fog megvalósulni, ugyanis a kezdő összeg nem sok.

magyarnarancs.hu: Mennyi?

EP: Mi azt gondoljuk, hogy ahhoz, hogy 2020-ig Magyarországon 40-60 ezer tiszta elektromos autó futna az utakon, akkor néhány milliárd forint kellene évente.

magyarnarancs.hu: Milyen támogatási rendszert képzel el?

EP: Egyesületünk több más szakmai csoporttal egyeztetve készített egy javaslattervet, amiben szerepel a forgalmazás támogatása, ami az áfával megegyező összeg lenne egy bizonyos határig. Egyébként működik néhány támogatási forma, például ezek az autók regisztráció-adómentesek. A dolog másik része az üzemeltetési támogatás lenne, ami külföldön már jól működik, például nem kellene fizetni behajtási díjat és ingyenes lenne a parkolás. A harmadik lépcső az infrastruktúra kiépítése lenne, ami azt jelenti, hogy több tízezer töltési pont kellene Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

A kávékapszula környezettudatos szemmel

  • Fizetett tartalom

A kávékapszula rendkívüli népszerűsége világszerte kétségtelen, ám a kényelmes és gyors kávézás mögött rejlő környezeti, gazdasági és társadalmi kérdések kevésbé kerülnek reflektorfénybe. Az alábbi írásunkban ezeket a fontos aspektusokat vizsgáljuk meg, hogy egy átfogó képet kapjunk a modern kávéfogyasztás egyik legmeghatározóbb trendjéről.

6 téma, ami ma már egyre kevésbé számít tabunak

  • Fizetett tartalom

A társadalom folyamatosan változik: átalakul, hogy milyen eszközöket használunk, hogy milyen elfoglaltságaink vannak a mindennapokban, hogy milyen tempóban éljük az életünket – és persze az is, hogy milyen témákat beszélünk meg nyíltan. Kétségtelen, hogy embere – és persze kultúrája – válogatja, mi számít tabunak és mi nem, de általánosságban azt láthatjuk, hogy a világ soha nem volt annyira nyitott és szabadelvű, mint ma.

Így válasszunk széket ülőmunkához

  • Fizetett tartalom

Az ülőmunka ugyan kényelmesnek tűnhet, viszont óriási terhet róhat az ízületeinkre és izmainkra is. Éppen ezért ajánlott egy valóban komfortos szék mellett dönteni, hogy még az igazán hosszú munkaórák után se fájjon a gerincünk vagy a derekunk. Hogyan érdemes széket választani az igényeinkhez mérten? Mutatjuk a pontos válaszokat!