„Odaültetett maga mellé, megfogta a kezemet és a sliccéhez szorította” – Mások is részesültek Marton László „kitüntető figyelmében”

  • narancs.hu
  • 2017. október 21.

Bűn

Ketten vallottak történetükről Veiszer Alinda műsorában.

Sárosdi Lilla Veiszer Alinda vendége volt a péntek éjjel leadott HírTv-s műsorában. Sárosdi az Alindában úgy nyilatkozott, abszolút támogatja, hogy az egy hete napvilágot látott szexuális zaklatás ügyében legyen per, mert így nem porladna el a történet.

A magyar Weinsteinekről vall Sárosdi Lilla és Sándor Erzsi

A színházi szakmában történt zaklatásokról beszél a Krétakör egykori oszlopos tagja és a pályáját színésznőként kezdő író, újságíró.

A műsorban felfejtették a sztorit, amelynek egy pontján (ahogyan az a beharangozó előzetesből is kiderült) telefonon két másik érintett nő is elmesélte saját történetét Marton Lászlóval.

Eltorzított hangon, név nélkül egy fiatalabb nő két évvel ezelőtti történetét osztotta meg, amely szerint azért nem lett belőle színésznő, azért nem ezt a pályát választotta végül, mert megalázó helyzetekben volt része; elmondása szerint többek között Marton László egyfajta különórán testileg közeledett hozzá. A lány közlése szerint miután nem jutott tovább a Színház- és Filmművészeti Egyetem felvételijén, Marton saját próbáira invitálta, miszerint sokkal többet tanulhat azokból, mint az egyetemen eltöltött évek során. Már a próbák alkalmával mindenféle véletlennek tűnő testi érintés előfordult a rendező részéről, de a lány úgy látta, másokkal is ezt csinálja, ezért ő sem szólt ellene. Ám a rendező felajánlotta, hogy az oly szükséges monológokat inkább belvárosi lakásában gyakorolják, mert a színházban mindig megzavarják őket. A lány az első próbán az újabb testi kontaktus keresésétől teljesen kiborult, és a második próbára úgy ment már, hogy ezután soha többet nem fog. Arra a kérdésre, hogy miért nem szólt senkinek, miért nem jelezte, mi történt vele annyit mondott, hogy „De hát hogy bizonyítottam volna? Egy nagy ember szava állt volna szemben az enyémmel.”

Egy másik nő a '80-as években a vele egészen hasonló körülmények között történtekről vallott. Ő is próbákra járhatott, rajongott a színházért és nagy tervei voltak, majd egy bemutatón a rendező maga mellé ültette, és egy ponton megfogta a kezét, majd a sliccéhez szorította. Ezt követően egy beszélgetés után a számára nem kellemes testi közeledés ellenére folytatta a próbák látogatását, és épp a születésnapján egy Gellért-hegyi parkolóban kötöttek ki a rendező egy barátjának társaságában, ahol a történetét a műsorban megosztó nő szerint már nem a kezét, hanem a fejét szorította a nadrágjához Marton László. Ezt követően a nő jó ideig a színház közelébe sem ment.

Marton László rágalomnak nevezte Sárosdi Lilla állítását. Az ügy tisztázásáig felfüggesztette oktatói tevékenységét, valamint lemondott vígszínházi főrendezői tisztségéről.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.