A kémfőnök látogatása

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. augusztus 29.

Diplomáciai jegyzet

1978 júliusának végén egy szerény, szürkeségével tüntető férfi sétált be a kölni amerikai képviselet épületébe. Kevesebb mint negyvennyolc óra múlva egy katonai gép szállt le az Andrews légibázison, fedélzetén ugyanezzel a szolid, ötvenesztendős úriemberrel. Ion Mihai Pacepa tábornok volt ő, a román hírszerzés (DIE) helyettes vezetője, aki felajánlotta szolgálatait a Központi Hírszerző Ügynökségnek.

false

Később így indokolta tettét: 1951 óta hűségesen szolgálta a román államot, de amikor Nicolae Ceauşescu arra utasította, hogy utazzon Nyugat-Németországba, s ott szervezze meg a Szabad Európa Rádió román osztálya akkori igazgatójának, Noel Bernardnak a meggyilkolását, úgy döntött: végképp kiszáll. Alig pár nappal menekülését követően – 1978. augusztus 16-án – egy bukaresti katonai bíróság halálra és teljes vagyonvesztésre ítélte, persze távollétében.

A CIA viszont azonnal alkalmazta, de Jimmy Carter akkori amerikai elnök semmit sem hitt abból, amit a romániai jelenről és főként arról a jövőről mesélt neki, amit Ceauşescu népe boldogítása végett eltervezett. (Carter ostobaságát mutatja az a mód is, ahogyan egy év múlva, 1979-ben a khomeinista iráni úgynevezett forradalom okozta káoszt igyekezett menedzselni, s amibe – a világ szerencséjére – látványosan bele is bukott.)

Pacepa megírta gyorsan híressé vált könyvét, a Vörös horizontokat, amelyben kimondta: Ceauşescu a Szovjetunióval szembeni látszatellenállásával leplezi azt, hogy tulajdonképpen a Nyugat ellen dolgozik. Együttműködik a szovjet titkosszolgálatokkal nyugati technológiák megszerzése végett; szoros kapcsolatokat ápol a palesztin terrorista szervezetekkel, személyesen Jasszer Arafattal és Carlosszal is; elnyomja ellenzékét, külföldi bírálóit megfenyegeti, igyekszik lejáratni őket, s ha ez nem vezet célra, úgy elrendeli likvidálásukat; kifejezetten antiszemita és magyarellenes politikát folytat.

A kötet, mai szemmel olvasva, rendkívül gyenge, propagandisztikus, torzításoktól sem mentes munka, mégis elképesztő hatása volt. Először olvashatott az egész világ olyan hihetetlen dolgokról, amelyekről addig csak a Romániában élőknek volt tudomásuk, de az ő fejükben sem állt össze rendszerszerű egésszé mindennapjaik szomorú valósága. Minthogy a SZER éveken át többször is sugározta felolvasásban a művet, mindenki számára világossá vált, hogy milyen luxuskörülmények veszik körül Ceauşescut és családját, miközben egy tekercs vécépapír beszerzése is lehetetlen feladatnak bizonyult az egyszerű polgár számára. Hogy a tucatnyi díszdoktori diplomával kitüntetett „mérnök, doktor, docens, akadémikus” Ceauşescuné híján van még a nyolc általánosnak is, s az általa vezetett kutatóintézet hátsó fertályában körömreszeléssel és pletykálkodással múlatja napjait, miközben előszeretettel kortyolgat Chivas Regalt. Hogy miért és miként gyűlöli a pártfőtitkár a zsidókat és a magyarokat, s hogyan igyekszik megszabadulni tőlük. A Vörös horizontok előtt senki sem figyelt oda Romániára, a Vörös horizontok megjelenése után viszont már mindenki odafigyelt. A könyv megjelenése előtt tulajdonképpen mindent elhittek Ceauşescunak, a könyv megjelenése után már semmit sem hittek el neki.

A nyolcvanas-kilencvenes években Pacepa egymás után írta elemzéseit, amelyek 1989 után rendre megjelentek Romániában, de hatásuk – mellesleg érthető okokból – messze elmaradt az első könyvétől. Igyekezett geopolitikai magyarázatokat adni a kelet–nyugati konfliktusra, de intellektuális képzettség híján azok megrekedtek az összeesküvés-elméletek szintjén. Más, dilettáns történészekhez hasonlóan egy 2007-ben közreadott munkájában „megoldotta” még a Kennedy-gyilkosság rejtélyét is. A CIA viszont továbbra is biztosította védelmét; gyakorlatilag megközelíthetetlen volt. 1988-ban fél évet Amerikában töltöttem, s valaki felvetette: nem akarnék-e találkozni vele? De csak Julianna Pilonnal futhattam végül össze New Yorkban, azzal az elemzővel, aki segített Pacepának megírni a Vörös horizontokat.

A rá még Ceauşescu által kimondott halálos ítéletet 1989 után sem vonták vissza a román hatóságok, ami teljességgel érthetetlennek tűnt.

1990–91 során a román kormány létrehozta a Securitate – a korábbi titkosrendőrség – örökébe lépő új titkosszolgálati rendszert (SRI), melynek élére Virgil Măgureanut nevezték ki igazgatónak. RMDSZ-es barátaim révén megszereztem Măgureanu hivatali telefonszámát, s kértem tőle egy interjút. Azt nem mondhatnám, hogy nem lepődött volna meg, de ráállt, s én a legrövidebb időn belül Bukarestbe utaztam. Minthogy az 1990 márciusában, Marosvásárhelyen lezajlott magyar–román összecsapás miatt a két ország és a két nemzet kapcsolata a mélyponton volt, az interjú központi tematikáját a bilaterális kapcsolatok adták, no és persze az, hogy miként garantálható, hogy a SRI ne váljék Securitate-szerű intézménnyé, már csak azért is, mert az előbbi munkatársait akkor még az utóbbi volt alkalmazottaiból kényszerültek verbuválni. De a beszélgetés végén azért megkérdeztem: mivel Pacepa nagyon sokat tett az előző rendszer megbuktatásáért, nem gondoltak-e rá, hogy rehabilitálják, visszaadják rangját, s főként, hogy megsemmisítsék halálos ítéletét? Az igazgató szelíden azt mondta, hogy „nem”, majd nagyon határozottan hozzátette: nagyon sokan vannak még, akik soha nem bocsátanak meg neki.

Alighanem igaza volt: Ion Iliescu, az ország akkori első embere épp azokban a hónapokban igyekezett lehetőséget adni annak a volt kommunista középosztálynak, amely mindvégig kitartott Ceauşescu mellett, hogy csatlakozzon hozzá, s fordítson egyet a köpönyegen.

És hogy mekkora lehetett az ellenállás, azt az is mutatja, hogy a rendszerváltást követő első két jobboldali kormány sem vizsgálta felül a korábban Pacepára kirótt ítéletet; a tábornoknak erre 1999-ig kellett várnia. Ám azóta sem tette be a lábát az országba, mi több, az amerikai hatóságok továbbra is kiemelten védett személyként kezelik.

Most viszont fordulni látszik a kocka, méghozzá romániai kezdeményezésre. A kormány hivatalos meghívót küldött neki, arra kérve: minthogy végképp meg akarnak szabadulni a ceauşescui múlttól, szeretnék, ha a tábornok hazautazna, és feltárná az egykori rezsim olyan titkait, amelyekkel a politika és a történettudomány eddig adós maradt.

Persze jól érzékelhető a lépés mögötti számítás. Amerikai emigrációjában Pacepa rendíthetetlen – olykor kínosan merev és oktalanul túlzó – antikommunista lett, aki, minthogy csak félszívvel bocsátottak meg neki Bukarestben, az 1989 utáni valamennyi kormányt gyakorlatilag posztkommunistának tekintette. A múlttal tényleg szakítani kívánó, s inkább a modern populizmus, semmint a szociális demagógia felé nyitó Victor Ponta baloldali kormánya számára Pacepa hazatérte ékes bizonysága lenne annak, hogy őket a tábornok már nem tekinti posztkommunistának.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.