Félelmek nagykoalíciói

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. december 2.

Diplomáciai jegyzet

Nem kevesen vannak, akiket nagyon idegesít a formálódó német nagykoalíció. Egyesek a növekvő baloldali befolyástól félnek, mások attól, hogy a jelentékeny felhatalmazású Bundestag révén Berlin súlya az eddiginél is jelentékenyebbé válik, így Németország a kisebb nemzetek akaratát könnyebben figyelmen kívül hagyhatja, mint korábban.

Annak ellenére, hogy Angela Merkel és a CDU/CSU szövetség marad továbbra is a meghatározó ereje ennek a koalíciónak, furcsa módon épp a jobboldali óbégatás a hangosabb. Jó példák erre a Jarosław Kaczyński fideszesen működő pártját, a Jog és Igazságot (PiS) támogató lengyel Rzeczpospolita időnkénti kirohanásai, s különösen az az aktuális cikk, amiben a szerző azt ecseteli, milyen kihívásokat is rejtene magában, ha az angolhoz és a franciához hasonlóan a német is az unió meghatározó kommunikációs nyelvévé válna. „Valahogy mindig pusztulást hoz magával, valahányszor a németek arra szólítják fel Európát, hogy beszéljen az németül” – állapítja meg Mariusz Cieślik a lap november 29-én publikált számában.

Az ilyen szöveg – magyar vonatkozású példák is hosszan idézhetők lennének – nem Németországot, nem a németeket, hanem az érintett véleménynyilvánítót minősíti, s minthogy egy egész – sikeresnek mondható, ámbátor egyre inkább szélsőséges – párt áll mögötte, okkal feltételezhető, hogy a lengyel társadalom egy adott, karakteres szegmensét is. Jelzi, méghozzá igen pregnánsan, hogy épp e társadalom az, ami képtelen múltjához lezárt, feldolgozott módon viszonyulni. És amiként a Jog és Igazság Pártja is nap mint nap megerősíti Józef Piłsudski marsall prefasiszta rendszeréhez való elkötelezettségét, akként konstruálja újra és újra a történelemből már rég kikopott ellenségeit, s teremti meg ismét – a nemzeti pátosz külsőségeivel színezett – számkivetettségének legszörnyűbb vízióját.

A kelet-európai jobboldal képtelen ráhangolódni a sikerre, ezt mutatja a politikai kibontakozás mind a Visztula partján, mind a Dunáén. Identitásának szerves része az európai magány és a vereségtudat – maga a végzet, melyet másoknak szán, de amiben maga is osztozik. Ezzel kompenzálja hiányzó jövőképét, amit minduntalan a régmúlt démonaival kényszerül helyettesíteni.

A magyar békemenetekben menetelő lengyelekkel és a lengyel függetlenség napján randalírozó fideszesekkel nem elképzelhető a modern, megújult jobboldal. Kaczyński és Orbán Merkelben mindig is Hitler reinkarnációját fogja látni, miként önmagukban Piłsudskit vagy Horthyt, Gömböst és így tovább. Alapkultúrájuk képtelen maga mögött hagyni a múltat, amelynek szörnyűségei karakterük lényegébe ivódtak, s amit nem tudnak nélkülözni, minthogy az eleve politikai legitimációjuk szerves eleme. Sem Kaczyński, sem pedig Orbán nem fasiszta, okkal kérhetik ki maguknak az efféle vádakat, de a 20. század szörnyeinek örökösei, nem tudnak s nem is képesek lemondani a borzalmak által rájuk ruházott identitásról. Különben szétpukkadnának, mint a buborék.

Alighanem a kelet-európai baloldalnak is lehetnek hasonló problémái nyugati társaikkal, bár a kommunista múlt utáni nosztalgia visszatérte aligha elképzelhető. Volt ugyan erre kísérlet korábban, de az inkább groteszkre és nevetségesre sikeredett, semmint elképesztőre, mint a jobboldali példák. Ám egyáltalán nem zárható ki, hogy a kelet-európai pártcsaládok is kialakíthassanak valamilyen, rájuk jellemző nagykoalíciót. Ha viszont ez létrejön, annak közös nevezője – természetüket ismerve – valamiféle nacionalizmus lesz majd, ismét visszavezetve a térség népeit megszokott katasztrófaállapotukhoz. Elég, ha megnézzük, mi zajlik ma a magyar baloldalon: a Demokratikus Koalíciót leszámítva egyfajta versenyfutás Orbán nacionalizmusa után.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.