Keleti nyitás 1.

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. november 26.

Diplomáciai jegyzet

Karel De Gucht biztos Martonyi Jánosnak írt levelében nyomatékosan felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar lépés aláássa az unió integritását, s ezzel a magyar kormány ismételten tanúbizonyságot tesz a közösséggel szembeni illojalitásáról.

A jelek szerint Kína tényleg komolyan kezdi venni önnön európai lehetőségeit, miközben a világ, részben a gazdasági problémák, de legalább ilyen mértékben a geopolitikai hatalmi átrendeződés következményeként Kínát mellőző integrációba kezdett. Egyre nagyobb nyomás nehezedik a brüsszeli és a washingtoni döntéshozókra, hogy gyorsítsák fel a transzatlanti integrációt, megteremtve a lehetőséget a szabad kereskedelmi egyesítésre. Másrészt Oroszország – hátat fordítva Európának – a Kreml egykori fennhatósága alá tartozó területeit próbálja gazdasági és biztonságpolitikai egységgé újraformálni, s áthelyezni a moszkvai orientációt Európából a keleti, csendes-óceáni térségbe.

Mindeközben, az unió és Kína közötti stratégiai partnerségi megállapodás megkötésének tizedik évfordulóján, november 21–22-én Pekingben tárgyalt a tanács és a bizottság elnöke, Herman Van Rompuy, illetve José Manuel Barroso. Az elért eredmények nem nevezhetők túl nagynak, de erre – épp Brüsszel vonakodása miatt – már korábban is számítani lehetett. Most aláírtak egy újabb megállapodást az úgynevezett „intellektuális tulajdonok” tiszteletben tartásáról, közös nyilatkozatban szögezték le álláspontjukat az energiabiztonságot illetően, s szándéknyilatkozatban az élelem-, mezőgazdasági és biotechnológiai kutatásokat és fejlesztéseket illetően, ám mindez nem lépte át azt a határt, amely elválasztja a szigorúan csak protokolláris témákat a lényeges áttörésektől.

Bár az uniós fenntartások Kínával kapcsolatban elsősorban emberjogi nézeteltérések formájában jelennek meg minduntalan, az ember nem szabadulhat attól a gyanútól, hogy mégis másról van szó: az EU, jelenlegi formájában, nem tud mit ajánlani Kínának. Nagy volumenű biztonságpolitikai megállapodást megkötni komolytalan lenne egy olyan, külpolitikáját tekintve is alárendelt helyzetben lévő hatalomnak, mint amilyen jelenleg az EU, a gazdasági közeledést pedig az uniós válság hátráltatja, s az a félelem, amit szakértők a kínai „buborék” esetleges eljövendő kipukkadásával kapcsolatban már egy ideje emlegetnek.

Bár a Kína–EU 2020-as együttműködési stratégiai terv szövegének véglegesítése novemberben megtörtént, tagállami szinten tovább folyik az ajánlások bővítése, annál is inkább, mert az nem nevez meg konkrét célokat, és eleve kerül olyan kérdéseket, amelyekhez a két fél ellentétesen viszonyul. Nem véletlen tehát, hogy mind Kína, mind az unióba csak lazán, vonakodó módon illeszkedő államok igyekeznek alternatívákat keresni, s akár olyan különmegállapodásokat kötni, amelyek a legkevésbé sem szolgálnák az unió kohézióját.

Pont ilyen célzattal tartják Kína és tizenegy közép-, illetve kelet-európai, valamint öt nyugat-balkáni állam kormányfőinek találkozóját november 26-án Bukarestben. Hogy Peking mennyire fontosnak ítéli a különmegállapodást a térséggel, azt az is jelzi, hogy már két, legfelsőbb szintű egyeztetés is lezajlott, 2011-ben Budapesten, majd 2012-ben Varsóban, s bár konkrét eredmények nem vagy alig születtek, a különleges kapcsolatokra való törekvés egyértelműnek látszik. (Például Szong Tao külügyminiszter-helyettes felügyelete alatt tavaly májusban megalakult a minisztérium közép- és kelet-európai titkársága.)

A bukaresti csúccsal kapcsolatban Peking már együttműködési tervezetet is köröztet, ami viszont komoly uniós aggályokat vetett fel. Az Európai Külügyi Szolgálat (EEAS) leiratban jelezte, hogy: (1) a kínai megállapodástervezet olyan kereskedelmi és mezőgazdasági kompetenciákat érint, amelyek már kikerültek a tagállami fennhatóság alól; (2) a kínai tervezet olyan intézmények létrehozását javasolja, amelyek mintegy megkerülik Brüsszelt, így egyértelműen gyengítik az unió kohézióját, s ellentétesek az integrációs szándékkal; (3) az EU és Kína között most formálódó – már említett – 2020-as agendával szemben egy ilyen megállapodás olyan alternatívát jelentene, amely adott esetben aláaknázhatja annak hitelét.

E megfontolások miatt Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Litvánia jelezte, hogy nem fogja aláírni a kínaiak által készített együttműködési megállapodás tervezetét, viszont Magyarország, Románia és Bulgária alá fogja írni. Úgy tudni, hogy akárcsak az azeri baltás gyilkos esetében, a külügyminisztérium most is jelezte ezzel kapcsolatban aggályait, de a végső szót ez esetben is a miniszterelnök mondta ki.

A külügy óvatossága igencsak indokoltnak látszik. Karel De Gucht biztos a november 6-i, Martonyi Jánosnak írt levelében nyomatékosan felhívta a figyelmet arra, hogy a megállapodástervezet magyar részről történő elfogadása súlyos hiba, ezzel a magyar kormány az unióval szemben ismételten tanúbizonyságot tesz egyfajta illojalitásról. Ám Orbán Viktor korábbi intencióit ismervén még azt sem zárhatjuk ki, hogy a kínaiakkal folytatott különalkukat nemcsak remélt gazdasági előnyök magyarázzák, hanem épp az uniótól való távolodás is.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.