Keleti nyitás 1.

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. november 26.

Diplomáciai jegyzet

Karel De Gucht biztos Martonyi Jánosnak írt levelében nyomatékosan felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar lépés aláássa az unió integritását, s ezzel a magyar kormány ismételten tanúbizonyságot tesz a közösséggel szembeni illojalitásáról.

A jelek szerint Kína tényleg komolyan kezdi venni önnön európai lehetőségeit, miközben a világ, részben a gazdasági problémák, de legalább ilyen mértékben a geopolitikai hatalmi átrendeződés következményeként Kínát mellőző integrációba kezdett. Egyre nagyobb nyomás nehezedik a brüsszeli és a washingtoni döntéshozókra, hogy gyorsítsák fel a transzatlanti integrációt, megteremtve a lehetőséget a szabad kereskedelmi egyesítésre. Másrészt Oroszország – hátat fordítva Európának – a Kreml egykori fennhatósága alá tartozó területeit próbálja gazdasági és biztonságpolitikai egységgé újraformálni, s áthelyezni a moszkvai orientációt Európából a keleti, csendes-óceáni térségbe.

Mindeközben, az unió és Kína közötti stratégiai partnerségi megállapodás megkötésének tizedik évfordulóján, november 21–22-én Pekingben tárgyalt a tanács és a bizottság elnöke, Herman Van Rompuy, illetve José Manuel Barroso. Az elért eredmények nem nevezhetők túl nagynak, de erre – épp Brüsszel vonakodása miatt – már korábban is számítani lehetett. Most aláírtak egy újabb megállapodást az úgynevezett „intellektuális tulajdonok” tiszteletben tartásáról, közös nyilatkozatban szögezték le álláspontjukat az energiabiztonságot illetően, s szándéknyilatkozatban az élelem-, mezőgazdasági és biotechnológiai kutatásokat és fejlesztéseket illetően, ám mindez nem lépte át azt a határt, amely elválasztja a szigorúan csak protokolláris témákat a lényeges áttörésektől.

Bár az uniós fenntartások Kínával kapcsolatban elsősorban emberjogi nézeteltérések formájában jelennek meg minduntalan, az ember nem szabadulhat attól a gyanútól, hogy mégis másról van szó: az EU, jelenlegi formájában, nem tud mit ajánlani Kínának. Nagy volumenű biztonságpolitikai megállapodást megkötni komolytalan lenne egy olyan, külpolitikáját tekintve is alárendelt helyzetben lévő hatalomnak, mint amilyen jelenleg az EU, a gazdasági közeledést pedig az uniós válság hátráltatja, s az a félelem, amit szakértők a kínai „buborék” esetleges eljövendő kipukkadásával kapcsolatban már egy ideje emlegetnek.

Bár a Kína–EU 2020-as együttműködési stratégiai terv szövegének véglegesítése novemberben megtörtént, tagállami szinten tovább folyik az ajánlások bővítése, annál is inkább, mert az nem nevez meg konkrét célokat, és eleve kerül olyan kérdéseket, amelyekhez a két fél ellentétesen viszonyul. Nem véletlen tehát, hogy mind Kína, mind az unióba csak lazán, vonakodó módon illeszkedő államok igyekeznek alternatívákat keresni, s akár olyan különmegállapodásokat kötni, amelyek a legkevésbé sem szolgálnák az unió kohézióját.

Pont ilyen célzattal tartják Kína és tizenegy közép-, illetve kelet-európai, valamint öt nyugat-balkáni állam kormányfőinek találkozóját november 26-án Bukarestben. Hogy Peking mennyire fontosnak ítéli a különmegállapodást a térséggel, azt az is jelzi, hogy már két, legfelsőbb szintű egyeztetés is lezajlott, 2011-ben Budapesten, majd 2012-ben Varsóban, s bár konkrét eredmények nem vagy alig születtek, a különleges kapcsolatokra való törekvés egyértelműnek látszik. (Például Szong Tao külügyminiszter-helyettes felügyelete alatt tavaly májusban megalakult a minisztérium közép- és kelet-európai titkársága.)

A bukaresti csúccsal kapcsolatban Peking már együttműködési tervezetet is köröztet, ami viszont komoly uniós aggályokat vetett fel. Az Európai Külügyi Szolgálat (EEAS) leiratban jelezte, hogy: (1) a kínai megállapodástervezet olyan kereskedelmi és mezőgazdasági kompetenciákat érint, amelyek már kikerültek a tagállami fennhatóság alól; (2) a kínai tervezet olyan intézmények létrehozását javasolja, amelyek mintegy megkerülik Brüsszelt, így egyértelműen gyengítik az unió kohézióját, s ellentétesek az integrációs szándékkal; (3) az EU és Kína között most formálódó – már említett – 2020-as agendával szemben egy ilyen megállapodás olyan alternatívát jelentene, amely adott esetben aláaknázhatja annak hitelét.

E megfontolások miatt Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Litvánia jelezte, hogy nem fogja aláírni a kínaiak által készített együttműködési megállapodás tervezetét, viszont Magyarország, Románia és Bulgária alá fogja írni. Úgy tudni, hogy akárcsak az azeri baltás gyilkos esetében, a külügyminisztérium most is jelezte ezzel kapcsolatban aggályait, de a végső szót ez esetben is a miniszterelnök mondta ki.

A külügy óvatossága igencsak indokoltnak látszik. Karel De Gucht biztos a november 6-i, Martonyi Jánosnak írt levelében nyomatékosan felhívta a figyelmet arra, hogy a megállapodástervezet magyar részről történő elfogadása súlyos hiba, ezzel a magyar kormány az unióval szemben ismételten tanúbizonyságot tesz egyfajta illojalitásról. Ám Orbán Viktor korábbi intencióit ismervén még azt sem zárhatjuk ki, hogy a kínaiakkal folytatott különalkukat nemcsak remélt gazdasági előnyök magyarázzák, hanem épp az uniótól való távolodás is.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”