Hozzáadott érték

Autóvásárlási támogatás

  • Pete Péter
  • 2009. április 23.

Egotrip

Abban mind egyetértünk, hogy a jelen válságban a gazdasági teljesítmény visszaesése nem kis részben a kereslet csökkenésének tudható be. A cégek termékeik eladásából élnek, ha csökken az árbevételük, akkor kevesebb embert tudnak foglalkoztatni, és mind ők, mind a fizetés nélkül maradt emberek kevesebb adót fizetnek. Több mint hetven éve ismert, és manapság különösen népszerű a keynesi recept: az állam a kereslet ösztönzésével húzzon ki minket a kátyúból.

Abban mind egyetértünk, hogy a jelen válságban a gazdasági teljesítmény visszaesése nem kis részben a kereslet csökkenésének tudható be. A cégek termékeik eladásából élnek, ha csökken az árbevételük, akkor kevesebb embert tudnak foglalkoztatni, és mind ők, mind a fizetés nélkül maradt emberek kevesebb adót fizetnek. Több mint hetven éve ismert, és manapság különösen népszerű a keynesi recept: az állam a kereslet ösztönzésével húzzon ki minket a kátyúból.

Tele van a padlás arról szóló ötletekkel, hogy hogyan és konkrétan mely gazdasági ágakban kellene ilyen keresletélénkítő akciókat végrehajtani. Majd minden ágazat bajban van, és minden iparos szilárdan meg van győződve arról, hogy az ő iparának állami megsegítése maga a nemzetgazdasági érdek. Ne nehezteljünk ezért rájuk, tényleg nagyon nehéz időket élnek, a gyakran emlegetett közérdeket pedig amúgy is mindnyájan a saját szemüvegünk speciális fénytörésén át szoktuk szemlélni.

Az állam persze nem tud piacot teremteni mindenkinek - ha tudna, akkor a szocializmus működött volna. Márpedig arról azért még válságban se feledkezzünk el, hogy nem működött - a kívánságok tehát egymással versenyeznek. Mostanában mintha megint az autókereskedők ötlete tűnne befutónak, legalábbis erre utal a média érdeklődése a téma iránt.

Miután a gépjárműeladásokon tényleg különösen nagy adóteher van, a pártolók leginkább erre koncentrálnak, némi állami támogatás a valóban bezuhant autóeladások ösztönzésére - szerintük - a közkasszának nemhogy nullszaldós, de kifejezetten többletbevételt hozó vállalkozása lehetne. Szó esik még munkahelyek megőrzéséről is, bár arról kevésbé, hogy ilyen hatás legfeljebb a kereskedőknél jelentkezhetne, az itthon eladott autók importtartalma annyira nagy, hogy a támogatás főleg külföldön őrizne meg munkahelyeket. A zöldek sem ugranak be a régi autók lecserélésének betudható környezeti javulás mézesmadzagjának, azt mondják, autót gyártani sokkal szennyezőbb, mint használni, a nettó eredmény inkább negatív. Van viszont az az érv, hogy efféle autótámogatási program már szinte mindenhol fut a világon, és a sereghajtó élményétől frusztrált közvéleményre ez mindig hat.

Jobb volna azonban, ha nem mennénk bele abba az utcába, hogy a versenyző igények felsorolt pozitívumainak összehasonlítgatása alapján hirdetünk nyerteseket. Pontosabban az volna a jó, ha a kérdésben majdan döntést hozó kormányunk a nevünkben valami más logika alapján járna el. Van ugyanis egy olyan szempont, ami valamennyi ágazati támogatásra egyaránt vonatkozik, és az eddigi ötletbörzében mintha teljesen figyelmen kívül maradna. Arról van szó, hogy azokat a forintokat, amiket az állam egyes termékek ösztönzésére költ, elveszi valahonnan. S ugyanígy járnak el a vásárlók, akik az ösztönzésnek engedve valami más céltól elvonva izzadják ki azt a - természetesen nagyobb részt kitevő - forrást, amivel az adott terméket és nem valami mást fognak megvenni.

Márpedig ha valamit elveszünk valahonnan, és azt valahová máshová tesszük, akkor onnan, ahonnan elvettük, pont annyi fog hiányozni, mint amennyivel több lesz ott, ahová tettük. Ebből nem az következik, hogy ilyen keresleti átrendeződést soha nem kell támogatni, az viszont feltétlenül, hogy nemcsak azon hatásait kell végiggondolni, amelyek a pénz átcsoportosításából fakadóan az ösztönzött oldalon keletkeznek, hanem azokat is, amelyek az ellenkező oldalon a kereslet csökkenéséből fakadnak. Márpedig ha valaki autóra költi azt a pénzét, amin esetleg bútort, lakást vagy bármi egyebet vett volna, akkor a bármi egyebet termelő ágazatban jelentkezik az a munkanélküliség, adócsökkenés stb., amit most az autóeladásoknál elkerültünk. Erről persze az autókereskedők bölcsen hallgatnak - de hát erre valók a közgazdászok.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.