Érzet bejár

  • Tandori Dezsõ
  • 2005. december 1.

Egotrip

Ballét

A "bejár" miatt a balett. De hagynám a nagy franciát. Arany Jánost is, aki a sajgó érzetrül beszélt. Remélem, kánonilag megtűrt még e sorok írójától (meg van tűrve, nincs tiltva, támogatást nem kérünk), hogy az érzetről beszéljen, mely nem sajog. Mint a Költőnél. Az érzet az, ami beáll, bejár, mint hajdan a p.u.-kra a vonat. A hetedik vágányra vonat jár be stb. Nekem - meg ne rétsem a szép helyet, így, sértsem helyett rétsem - Norwich, főleg Bath, igen, a dél-angliai Bath enyhén kanyaros pályaudvara "jár be", s mintha gyakorló téren, gyakorlatilag réten, gyarolva, gyarlón értem, tarlón lenne ez a p.u. érzet. Ám ez nem tőlem ellelkedzett, elszakadt szöveg, hogy egy velem kapcs. dolgozatra utaljak. Érzeteim nem serkentenek ily tarlókra, minthogy szerzőtől elszakadt szöveg; azt hiszem, nem-becszeller igénnyel magam vagyok erre az egyetlen, aki a teljes embert (rajzolj le egy - 1 - teljes embert! c. művem ajánlom, a liter olyan, mint az egy, a jelölése) akarná gyarolva bemutatni, tehát az ily kritikus mintha a pályakerékpárt hasonlítaná a triatlonhoz, s mérné egyiket a másikon.

Hagyom a franciát, s egy teniszezőnőt veszek elő (megint), ám nem Misssschkinát, aki bi-zony semmiképp sem a régi, ah, korán kezdi a hanyatlást, ha nem tévedek, hanem Patty Schnyderről van szó, a Snájder Pattiról, aki mindig kicsit inkább idegesített (kiszólás ez az Admirálnak a Narinál, akivel sportról - is - levelezgetünk), hát szóval Zurikkben (így kommentálták mókásan a legtöbb idegen szót rosszul ejtő németek, hogy majd ez lesz, a zurikki torna, zjurikki), Zürichben, ahová a Schnyder valósi, van a Schnydernek fontos torna, bejut-e a négybe, így talán L. A.-be a Mastersre ki. Hát nagy nehezen nyert valaki ellen (részleteket hagyom, sok jó bemondás volt), semmi gond, de mégis! Ballét, tehát nem öröm járt be Schnyder asszonynak.

Mert hogy a közönség nem szurkolt neki eléggé. Ez a dolog, félek, ki fogja meríteni a közvetítési (cikk-)időt itt. Nézzük. A német szpíker másnap egyből ezzel jött: lesz nagy szurkolás. Mert tele voltak a svájci lapok. Hogy Patty Schnyder - szerintem igaza volt! - tele iratta a svájci lapokat, hogy a k. sz. közönség nem szurkolt neki kellően, sőt, alig járt be a vágány mellé szurkolás. De hát így neki beállt és sajogni kezdett egy rossz érzet. Hát a közönség úgy szurkolt, hogy odahaza se szebben, így a német kommentátor. (Odahaza voltak, akkor meg?) Közönség és Schnydere kibékült, így ő. Én: de hát össze se vesztek. Fene tudja, mi volt.

Ha valaki az Egy Teljes Embert írja, hol jól írja azt, hol gyengébben, hol szuperül, hol téved. Ez a pakli. De miért ne reagálhatna az író arra, hogy két pénz hány pénz? Narim a megmondhatója, gyermekien örülök a honornak. De Pattovics Snejderként pattogok (már nem!), ha kisemmizve érzem magam. (Nem a Narinál.) Továbbá: az írói hivatás nem a kánonok tiszteletéből áll. Ergo akkora vadságokat mondhatok, amekkorákat csak elfogadok magamtól a népszórakoztatás, az igazság, a sport, a rejtelmes érzet jegyében. Természetes, hogy ezért vagyok 34. éve úgynevezett szabadfoglalkozású, nem olvashatnak semmit a fejemre "másnap" a hivatalban.

Drága Eörsinknek akartam (közel pár hó távlatából is jól jön az Néki Ott) pár viccet mesélni e hasábokon, de más lett a burgonya, érzet és bejárás és rossz ballét. Miért ne mondhatnám el? Ha pl. azt mondom, nem tűrök magamtól ellentmondást. Az én premisszám alapján lépjünk tovább. Akár a semmibe. De hol? Az én dolgomban, hé! És nem mondtam, mint Artaud, hogy az ő botja pásztorbot és kivirágzik. Csak azt mondtam: fogadj el csak tényeket, mást ne, történéseket. S ha saját premisszáid szerint úgy gondolod, hogy nem ismernek, nem is kellesz, s pofába mondod, hogy nem is törődtek megismeréseddel - ez úgy hangzik, mint egy nagy marhaság. Nem való még hetilapba sem, évilapba, tízévilapba fér el legföljebb.

De nem erről van szó. Miért gondolok ilyen őrültségeket, jegyezted (jegyeztem) fel pirossal. Tökjózanon. Három hónap nemivás után, mikor már a legrégebbi gatyáim is kezdenek rám jönni megint, s ezért mámorosan boldog vagyok. Hirtelen bejár egy érzet: hát nyomtatásba van adva, mennyire tényleg nem óhajtottak megismerni, nem bírtak, nem bírnak. Kinek nem fáj ez?

Nekem. Ez az érzet állt be. Azt szokták mondani: jobblétre szenderült. Én a rossz ballétre ébredtem fel. Ezért nem az Eörsinek szólókat írtam ide. Egy halott; egy megkifogásolt létű hapsi (szerénységem); egy TGM, ő még virul. Ennyi lenne a radikáliscsapat. Csakhogy én nem vagyok radikális se. Az érzet, amely bejárt, azt jelenti, hogy szabadcsapatos vagyok, mínusz csapat. Vágjunk is neki, Anti-Raszternyakom! Vár a Mekdonáldsz!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.