Legát Tibor: Pop

  • 2002. augusztus 1.

Egotrip

Amikor az asszisztensnő számhoz emelte a tükröt, visszafojtottam a lélegzetem, pedig éreztem, most élek csak igazán. A jobb felső hármasban ott volt végre, amire annyira vágytam, a vörösen szikrázó drágakő, annak ellenére is parázslón, hogy jeges fényben fürdött - neonban majdnem. A fogorvos is mosolygott. A félig lehúzott reluxán beszökő napfény mókás csíkokat festett az arcára, évődtünk. Híres emberekről. Sztárokról. Gondolhatjátok, mekkorákról.
Amikor az asszisztensnő számhoz emelte a tükröt, visszafojtottam a lélegzetem, pedig éreztem, most élek csak igazán. A jobb felső hármasban ott volt végre, amire annyira vágytam, a vörösen szikrázó drágakő, annak ellenére is parázslón, hogy jeges fényben fürdött - neonban majdnem. A fogorvos is mosolygott. A félig lehúzott reluxán beszökő napfény mókás csíkokat festett az arcára, évődtünk. Híres emberekről. Sztárokról. Gondolhatjátok, mekkorákról.

- Tudja, Tibor, azért a dolgok vidéken történnek - mondta végül, mindenféle előzmény nélkül, mégis tanulságként, és meglepett egy igazán kedves ajándék történettel.

Dr. ***-t, aki délkeleten a legnagyobb név a szakmában, az egyik éjszaka telefonon hívták valami tanyáról. A professzor először kikérte magának. Hogyan jön egy tanyasi ahhoz, hogy őt éjnek évadján, de amikor meghallotta, hogy a vonal túlsó végén maga +++ beszél, akiről a környéken mindenki tudta, élet és halál ura, egyből megváltozott a hangja, sőt még a testtartása is. Kicsit meggörnyedt, pizsamáján a feszes párhuzamosok hullámozni kezdtek. Különösen amikor +++ a lényegre tért. Kucunak, az ártánynak szeretne aranykoronát az összes fogára vagy agyarára, nem tudja, hogy mondják szakszerűen, de nem is fontos - dr. ***-nak huszonnégy óra áll a rendelkezésére, hogy elkészüljön a nagy művel. Pénz nem számít, legyen fél óra múlva a megyeháza tetején, helikoptert küld érte, különben...

- És tudja, Tibor - kacagott a fogorvos -, az a legszebb az egészben, hogy huszonnégy óra múlva a sertés pofája valóban ragyogott, mint egy ékszerbolt, dr. *** fia pedig azóta Oxfordban tanul.

Talán mondanom sem kell, hazatérve azonnal meghallgattam a Roxy Music Country Life (1974) című lemezét, ami kellemesnek kellemes volt, de korántsem meglepetés. Az már inkább, hogy amikor a Bitter-Sweet című szám forogni kezdett, megfogadtam: reggel útra kelek.

Most a bicikli kereke forog. A legszemetebb öltözék van rajtam, amit el lehet képzelni: baseball-sapka, t-shirt, szandál és rövidnadrág. Futnak a fák, a felhők, hajlik a búzamező. Előttem egy másik biciklis irkál az aszfaltra kusza s betűket, csomagtartójára gázpalackot gumipókozott, jobb kezében demizsont himbál: egyensúlyozik. Ha nehezen is, de megelőzöm. Széthipózott munkásruha, durábelbakancs van rajta, karján viszont egy akkora Rolex aranylik, mint egy jól megtermett uhu.

Az Illés együttes A szó veszélyes fegyver című dalát (Add a kezed, 1972) dúdolom, de még ez is belefér.

Ki tudja, ki mire gondol?

Én arra, hogy begördülök az első faluba, fröccsözni fogok, cigizni, sőt gépezni, ha hozzáférek - hónap vége van, tehát esélyes vagyok -, és közben senki, de senki nem ismer fel. Legfeljebb hülye pestinek tartanak, de egy faluban kit nem? Egy faluban ki nem idegen?

Nem írom le a kocsmát. Pontosan olyan.

- Mindenkit érhet meglepetés egy ilyen kis helyen. Még engem is - ordít a fülembe egy atlétatrikós férfi, aztán belemarkol a vállamba, és már teszi is az asztalra a söröskorsót. - Ismerlek, rossz pénz, a tévéből, de várjunk csak!!!

Arra gondolok, hogyan lehet valaki atlétatrikós, miközben ingpulóvert visel, aztán meg arra, hogy ez az ember miért nevez folyamatosan Charlie-nak?

A hatodik sör után párás lesz a szeme, a hetedik után végre előáll történetével.

A kislánya, a "nagylány" 1991-ben érettségizett, kombi Wartburgot vettek neki, négyüteműt, hozzá jogosítványt is, haver volt a városi gimnázium igazgatója éppúgy, mint a rendőrkapitány. Akkoriban minden szombaton vásár volt, románok jöttek, ukránok, lengyelek. Kínaiak még nem voltak, cigányok se nagyon. Az egyik pokrócon két üveg Ruszkaja vodka és egy búvárszivattyú társaságában ott hevert a gyönyörű, világoskék műszőr kormányvédő, ahogy a mesében meg van írva, celofánban, fóliahegesztve. Nem volt ára, megvették. A kislány is örült, kapaszkodott bele vadul. De egy hét múlva kiütések nőttek a tenyerén, két hét múlva hólyagok. Vakarózott egész nap. Reggelente véres volt az ágynemű. A körzeti orvos csak nézett hülyén, a bőrgyógyász azt dünnyögte, valami allergia lehet. Egy hónap múlva Pestre vitték, és csuklóból amputálták mindkét kézfejét. Két hónap múlva az egész falu tudta, a szomszéd manikűrszalont nyitott. A kislány azóta nem mozdult ki otthonról, elhízott, a haja leér a pincébe, egész nap csak kazettát hallgat, és rázza a fejét.

Mire a férfi idáig ér, már bőg, a könny elborítja nagy fejét, de a csattanó még hátravan. Megragadja a grabancom, könyökével fellöki a sört, és megpróbál a szemembe nézni.

- És miért mondom ezt? Miért? Mert csak téged hallgat, csak téged bámul, a te képeidet kellett rajzszögeznem a falára, a szekrényére. Téged vágtalak ki lombfűrésszel, téged csináltalak meg kovácsoltvasból, rafiából, és be-le-hü-lyü-lök... Mert én is egész nap téged hallgatlak, és téged bámullak! De ne hidd azt, hogy megúszod ennyivel, pajtikám!

Kifelé menet persze leghiggad. Fölöttünk a csillagos ég, toljuk a bicikliket, megállunk pisálni az árokparton. A lány már alszik, mire hazaérünk, rémes, de reggel, amikor meglát, ragyogni kezd, és úgy érzem, sosem láttam még ilyen szépet. Azt mondom neki: "Gyere velem." Sírni kezd. Megpróbál felállni, elsőre a földre zuhan, másodikra is, de végül sikerül egyensúlyba hoznia magát. Közben szól a dal. Megfogom a csonkját, olyan, mintha visszamarkolna, nem érzek borzongást, jó tett helyébe várom a jót. "vatosan, mint a kórházi folyosón egy beteg öregasszonyt, vezetni próbálom. "rák telnek el, míg végre kilépünk az ajtón. Összeszalad az utca. Odakint megölelem, de érzem, egyre gyengébben szorít. A karjaimban porlad el, nyoma sem marad.

- Legalább ne a szomszédok előtt csinálta volna - mondja az apja, aztán legyint egyet, és bemegy a sörökért.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.