Legát Tibor: Pop

  • 2002. augusztus 1.

Egotrip

Amikor az asszisztensnő számhoz emelte a tükröt, visszafojtottam a lélegzetem, pedig éreztem, most élek csak igazán. A jobb felső hármasban ott volt végre, amire annyira vágytam, a vörösen szikrázó drágakő, annak ellenére is parázslón, hogy jeges fényben fürdött - neonban majdnem. A fogorvos is mosolygott. A félig lehúzott reluxán beszökő napfény mókás csíkokat festett az arcára, évődtünk. Híres emberekről. Sztárokról. Gondolhatjátok, mekkorákról.
Amikor az asszisztensnő számhoz emelte a tükröt, visszafojtottam a lélegzetem, pedig éreztem, most élek csak igazán. A jobb felső hármasban ott volt végre, amire annyira vágytam, a vörösen szikrázó drágakő, annak ellenére is parázslón, hogy jeges fényben fürdött - neonban majdnem. A fogorvos is mosolygott. A félig lehúzott reluxán beszökő napfény mókás csíkokat festett az arcára, évődtünk. Híres emberekről. Sztárokról. Gondolhatjátok, mekkorákról.

- Tudja, Tibor, azért a dolgok vidéken történnek - mondta végül, mindenféle előzmény nélkül, mégis tanulságként, és meglepett egy igazán kedves ajándék történettel.

Dr. ***-t, aki délkeleten a legnagyobb név a szakmában, az egyik éjszaka telefonon hívták valami tanyáról. A professzor először kikérte magának. Hogyan jön egy tanyasi ahhoz, hogy őt éjnek évadján, de amikor meghallotta, hogy a vonal túlsó végén maga +++ beszél, akiről a környéken mindenki tudta, élet és halál ura, egyből megváltozott a hangja, sőt még a testtartása is. Kicsit meggörnyedt, pizsamáján a feszes párhuzamosok hullámozni kezdtek. Különösen amikor +++ a lényegre tért. Kucunak, az ártánynak szeretne aranykoronát az összes fogára vagy agyarára, nem tudja, hogy mondják szakszerűen, de nem is fontos - dr. ***-nak huszonnégy óra áll a rendelkezésére, hogy elkészüljön a nagy művel. Pénz nem számít, legyen fél óra múlva a megyeháza tetején, helikoptert küld érte, különben...

- És tudja, Tibor - kacagott a fogorvos -, az a legszebb az egészben, hogy huszonnégy óra múlva a sertés pofája valóban ragyogott, mint egy ékszerbolt, dr. *** fia pedig azóta Oxfordban tanul.

Talán mondanom sem kell, hazatérve azonnal meghallgattam a Roxy Music Country Life (1974) című lemezét, ami kellemesnek kellemes volt, de korántsem meglepetés. Az már inkább, hogy amikor a Bitter-Sweet című szám forogni kezdett, megfogadtam: reggel útra kelek.

Most a bicikli kereke forog. A legszemetebb öltözék van rajtam, amit el lehet képzelni: baseball-sapka, t-shirt, szandál és rövidnadrág. Futnak a fák, a felhők, hajlik a búzamező. Előttem egy másik biciklis irkál az aszfaltra kusza s betűket, csomagtartójára gázpalackot gumipókozott, jobb kezében demizsont himbál: egyensúlyozik. Ha nehezen is, de megelőzöm. Széthipózott munkásruha, durábelbakancs van rajta, karján viszont egy akkora Rolex aranylik, mint egy jól megtermett uhu.

Az Illés együttes A szó veszélyes fegyver című dalát (Add a kezed, 1972) dúdolom, de még ez is belefér.

Ki tudja, ki mire gondol?

Én arra, hogy begördülök az első faluba, fröccsözni fogok, cigizni, sőt gépezni, ha hozzáférek - hónap vége van, tehát esélyes vagyok -, és közben senki, de senki nem ismer fel. Legfeljebb hülye pestinek tartanak, de egy faluban kit nem? Egy faluban ki nem idegen?

Nem írom le a kocsmát. Pontosan olyan.

- Mindenkit érhet meglepetés egy ilyen kis helyen. Még engem is - ordít a fülembe egy atlétatrikós férfi, aztán belemarkol a vállamba, és már teszi is az asztalra a söröskorsót. - Ismerlek, rossz pénz, a tévéből, de várjunk csak!!!

Arra gondolok, hogyan lehet valaki atlétatrikós, miközben ingpulóvert visel, aztán meg arra, hogy ez az ember miért nevez folyamatosan Charlie-nak?

A hatodik sör után párás lesz a szeme, a hetedik után végre előáll történetével.

A kislánya, a "nagylány" 1991-ben érettségizett, kombi Wartburgot vettek neki, négyüteműt, hozzá jogosítványt is, haver volt a városi gimnázium igazgatója éppúgy, mint a rendőrkapitány. Akkoriban minden szombaton vásár volt, románok jöttek, ukránok, lengyelek. Kínaiak még nem voltak, cigányok se nagyon. Az egyik pokrócon két üveg Ruszkaja vodka és egy búvárszivattyú társaságában ott hevert a gyönyörű, világoskék műszőr kormányvédő, ahogy a mesében meg van írva, celofánban, fóliahegesztve. Nem volt ára, megvették. A kislány is örült, kapaszkodott bele vadul. De egy hét múlva kiütések nőttek a tenyerén, két hét múlva hólyagok. Vakarózott egész nap. Reggelente véres volt az ágynemű. A körzeti orvos csak nézett hülyén, a bőrgyógyász azt dünnyögte, valami allergia lehet. Egy hónap múlva Pestre vitték, és csuklóból amputálták mindkét kézfejét. Két hónap múlva az egész falu tudta, a szomszéd manikűrszalont nyitott. A kislány azóta nem mozdult ki otthonról, elhízott, a haja leér a pincébe, egész nap csak kazettát hallgat, és rázza a fejét.

Mire a férfi idáig ér, már bőg, a könny elborítja nagy fejét, de a csattanó még hátravan. Megragadja a grabancom, könyökével fellöki a sört, és megpróbál a szemembe nézni.

- És miért mondom ezt? Miért? Mert csak téged hallgat, csak téged bámul, a te képeidet kellett rajzszögeznem a falára, a szekrényére. Téged vágtalak ki lombfűrésszel, téged csináltalak meg kovácsoltvasból, rafiából, és be-le-hü-lyü-lök... Mert én is egész nap téged hallgatlak, és téged bámullak! De ne hidd azt, hogy megúszod ennyivel, pajtikám!

Kifelé menet persze leghiggad. Fölöttünk a csillagos ég, toljuk a bicikliket, megállunk pisálni az árokparton. A lány már alszik, mire hazaérünk, rémes, de reggel, amikor meglát, ragyogni kezd, és úgy érzem, sosem láttam még ilyen szépet. Azt mondom neki: "Gyere velem." Sírni kezd. Megpróbál felállni, elsőre a földre zuhan, másodikra is, de végül sikerül egyensúlyba hoznia magát. Közben szól a dal. Megfogom a csonkját, olyan, mintha visszamarkolna, nem érzek borzongást, jó tett helyébe várom a jót. "vatosan, mint a kórházi folyosón egy beteg öregasszonyt, vezetni próbálom. "rák telnek el, míg végre kilépünk az ajtón. Összeszalad az utca. Odakint megölelem, de érzem, egyre gyengébben szorít. A karjaimban porlad el, nyoma sem marad.

- Legalább ne a szomszédok előtt csinálta volna - mondja az apja, aztán legyint egyet, és bemegy a sörökért.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.