Dög, unalom ellen

  • Donáth Mirjam
  • 2012. március 29.

Éjfélkor New Yorkban

Azt mondod, negatív kampány, azt mondom, választási plakát egy Donáth arcára fújt zsidó csillaggal. A békási lakótelepi pózna előtt ácsorogva abban az élményben a plakátra bélyegzett rosszindulat volt a negatív. Nem a csillag.

Hét évvel később New Yorkban a republikánus elnökjelölti harc eldurvuló, mozielőzetes minőségű kampányfilmjei nosztalgiát ébresztenek az óbudai plakátfirkák után. A magyar maszatolást legalább egy kósza pillanatra komolyan lehetett venni. Ebben a tengerentúli vendégeskedésben az „én itt nem vagyok itthon” érzés áldásaként a belpolitikai történések idézőjelbe tétettek. A magyartól távolodva, az amerikaihoz közeledve mindkettő egyforma távolságba került. Ettől aztán megdöbbentő hasonlóságot mutatnak: nevetségességben. A hétvégén a konzervatív vonalat képviselő jelölt, Rick Santorum, aki matematikailag teljesen esélytelenül hadakozik még mindig Mitt Romney-val, előállt egy Barack Obama elleni propagandafilmmel. Ha értéket már nem tudok teremteni, legalább hadd romboljak alapon. A film címe Obamaville, és beillene egy hollywoodi – Szalóky Bálintot kérem, kommentelje, hogy B vagy C kategóriás – horrorfilm előzetesének.

Képzeljünk el egy amerikai kisvárost két évvel Obama újraválasztását követően” – indít a film. „Az orvosra minden eddiginél tovább kell várakozni. A benzinárak a csillagos égben járnak, a vallásszabadság veszélyben.” Az Obamaville egy átlagos amerikai kisvárosra szakadó apokalipszist vizionál, amennyiben Obamát újraválasztják. Kedves filmkritikusaimnak ajánlom kockáról kockára végignézni, mert olyan mennyiségű horrorelem van az egy percbe összevágva, hogy szabad szemmel lehetetlen követni. A technika felidézi a hatvanas években bevetett bújtatott reklámsnitteket, azzal a különbséggel, hogy az elrejtett képek hatása ezúttal heves röhögőgörcsben merül ki:

Harmincöt éves lakótársam, Ben, aki egy oregoni kisvárosból költözött fel New Yorkba, hogy filmezést tanuljon, vagy tucatszor kiáltott fel értetlenkedve az egyperces film alatt, hogy „Mi van?!”. Ben azt mondja, a középnyugati államok kistelepülésein nyomorgók félelmeire épít a video, ahol a munkanélküliségtől sanyargó, betegbiztosítás nélküli népnek nem tűnik fel, hogy Obamát az iráni elnök-diktátorhoz hasonlítani talán túlzás. A máskülönben kiegyensúlyozott Ben is másodpercenként változóan reagált: az egyik pillanatban röhögött, a másikban elborzadt. A videó átlépi az egyszeri amerikai néző tűrésküszöbét. Santorum állítólag nem először kísérletezik ilyesmivel. 2006-ban a pennsylvaniai szenátori posztért szállt ismételten versenybe, ugyanazt a mindent vagy semmit stratégiát követve, mint most, amikor a kiesés határán növekszik a pártnyomás, hogy ugyan állna már félre a versenyből, mely minél tovább húzódik, annál inkább csökkenti a republikánus támogatottságot az országban. A pennsylvaniai videónak ugyanaz volt a kampányfilmese – Santorum az újraválasztást elbukta.

De vissza Magyarországra, ahol az apokaliptikus és horrorisztikus kampányvideo nem újdonság. Nekünk volt például „Demszky-falva”. És mások is: ilyen és olyan színekben.

Az elnöki posztért versenyben lévő amerikai politikusok online népszerűségét utoljára januárban mérték. A BarackObama.com oldalnak több egyedi, nagykorú látogatója volt, mint a négy republikánus elnökjelölt weboldalainak összesen. Ez azt vetíti előre, hogy a választások második fordulójában, amikor végre demokratával küzd majd a republikánus jelölt, nagy szükség lesz Obamaville-stílű videókra, hogy ne fulladjon apokaliptikus unalomba a mind ez ideig kiszámítható, csigalassúságú amerikai elnökválasztás.

A szerző a Reuters hírügynökség munkatársa. A cikkben kifejtett álláspont a sajátja.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.