A nagy kiállítás

  • Kálmán C. György
  • 2015. június 12.

Első változat

Mi a baj a pécsi Csontváry-képek Budapestre szállításával? Rengeteg. De ne is foglalkozzunk a technikai, muzeológiai és anyagi kérdésekkel – csak a mögötte húzódó kultúrafelfogással.

Nem könnyű, de próbáljunk meg nagyon higgadtak és tárgyszerűek maradni. Eltelt pár nap, az ilyen ügyek amúgy is gyorsan elfelejtődnek.

Vagy, ha úgy esik jól, először engedjük ki a gőzt: küldjük el a pokolba ezt a pöffeszkedő, kivagyi, magamutogató kulturális irányítást, amely csakis nagyszabásúban, központiban és csillivilliben tud gondolkodni, pénz nem számít; káromkodjunk egy kacskaringósat amiatt, hogy bárki, aki magas polcra kerül, rögtön ért a múzeumokhoz, idegenforgalomhoz, országimázshoz, és hogy úgy teszi ide-oda az ország kulturális kincseit, mintha csak saját spájzában rakna rendet; végül köpjünk egy hegyeset azon csinovnyikok felé, akik hajbókolva és mosolyogva szolgálnak ki bármilyen eszement kormányzati ötletelést, pökhendin söpörve le bármilyen ellenvetést.

Ha ezzel megvagyunk, legyünk szelídek és visszafogottak.

Mi a baj a pécsi Csontváry-képek Budapestre szállításával (persze, igen, tudjuk – ideiglenesen)?

Én sem értek ehhez (csak én be merem vallani), már csak ezért is félreteszek mindent, ami szakmai, tisztán muzeológiai-szakmai érv volna. Én is tartok attól (mint a szakemberek többsége), hogy ekkora bazi nagy képeket mozgatni nagyon veszélyes lehet, hogy Csontváry festési technikája nem számolt efféle megpróbáltatásokkal, hogy maga a szállítás is igen bonyodalmas. Ne számoljuk a pénzt se – tegyük fel, hogy éppen erre éppen most rengeteg van, ne garasoskodjunk, ha kultúráról van szó.

false

Vannak, akik felvetik, hogy ahol ennyi pénz játszik, ott bizonyára sokan jól járnak, egy bizonyos százalék korrupcióra (kenőpénzekre, közbeékelt – de semmit nem csináló – szervezetek kitömésére) szokott elmenni. Ezt semmi nem bizonyítja, de hát vannak tapasztalataink – de hát, oké, ezzel se foglalkozzunk. Ahogyan nyilvánítsuk azt is puszta rémlátomásnak, hogy az „ideiglenesség” szép lassan tartós kölcsönné változik, majd (gondosan kiválasztott) szakemberek megállapítják, hogy Budapesten van a legjobb helyük a képeknek.

Azzal se törődjünk, hogy nem szokás egy-másfél hónapos határidővel kieszelni és nyélbe ütni egy monstre kiállítást – vagy ha régebbi az ötlet, azt nyilvánosságra szokás hozni, már csak azért is, hogy a Távol-Keletről érkező turisták figyelmét felkeltsék, és minden dél-amerikai és ausztrál utazó ehhez tudja illeszteni európai körútját. Arról nem is szólva, hogy talán a szakmabeliek is megvitathatnák, esetleg segíthetnék a tervezetet.

Ezeknek a megfontolásoknak bármelyike önmagában elég lenne ahhoz, hogy aggódjunk, berzenkedjünk – vagy akár tiltakozzunk. Amiről most írok pár szót, az pedig, mi tagadás, keveseket érdekel, és persze nem emiatt fog üvöltve tiltakozni a nép a pécsi és budapesti köztereken. Holott: súlyos.

Gondolkodjunk csakis a koncepcióról magáról.

Arról, hogy efféle nagy, központi kiállítások vannak ugyan szerte a világon – de egyrészt ezeket évekig készítik elő, nagyon gondosan választják ki a leendő helyszínt, percre megtervezik a szállítás minden mozzanatát, másrészt akkor választják ezt a megoldást, ha nagyon távol (többnyire: sok országban) vannak egymástól a művek, amelyeket egyazon helyre szeretnének ideiglenesen összehozni. A Budapest–Pécs-távolság nem bejárhatatlan, nagyobb országok lakóinak egyenesen nevetséges – de magyarok tízezrei is gyakran megteszik. (Vagy másfél évtizedig én is, hetente.)

Aki úgy gondolkodik a kultúráról, hogy annak életben tartásához és népszerűsítéséhez, promóciójához és hatásához fesztiválok, hatalmas rendezvények, díszes összkiadások és koncentrált, monstre manifesztációk kellenek – az (hogy nagyon visszafogott legyek) tévúton jár. Kicsit erősebben: az nem ismeri a kulturálisan gazdag országok valódi működését, az primitív és tudatlan, az teljesen téves fogalmat alkot a pezsgő művészeti életről. A sznobizmus, a giccsgondolkodás és a megalománia háromszögében helyezném el ezt az elképzelést.

Kis önreklám: vagy négy éve írtam majdnem ugyanerről a gigantikus összbudapesti múzeumegyesítési tervvel kapcsolatban, szerintem nem volt rossz: és most nagyjából (még ha ideiglenesen is) hasonlóról van szó. Mindent söpörjünk egy helyre, tegyünk a mobiljukkal kattintgató gyorsturisták kedvére, a törökmézre tegyünk tejszínhabot és porcukrot is. Mondom: ez nem olyasmi, amivel hatékonyan meg lehet kontrázni a (sajnos, mindenképpen megvalósuló) tervet: csak hát eminensen mutatja a kormányzat úgynevezett ízlését, a kultúráról alkotott képét, a látványosságra és centralizálásra törekvés fékezhetetlen hajlamát. Minden muzeológiai, gazdasági, logisztikai megfontolás mellett: ez a bődületes ideológia nem kevésbé ijesztő.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.