A nagy kiállítás

  • Kálmán C. György
  • 2015. június 12.

Első változat

Mi a baj a pécsi Csontváry-képek Budapestre szállításával? Rengeteg. De ne is foglalkozzunk a technikai, muzeológiai és anyagi kérdésekkel – csak a mögötte húzódó kultúrafelfogással.

Nem könnyű, de próbáljunk meg nagyon higgadtak és tárgyszerűek maradni. Eltelt pár nap, az ilyen ügyek amúgy is gyorsan elfelejtődnek.

Vagy, ha úgy esik jól, először engedjük ki a gőzt: küldjük el a pokolba ezt a pöffeszkedő, kivagyi, magamutogató kulturális irányítást, amely csakis nagyszabásúban, központiban és csillivilliben tud gondolkodni, pénz nem számít; káromkodjunk egy kacskaringósat amiatt, hogy bárki, aki magas polcra kerül, rögtön ért a múzeumokhoz, idegenforgalomhoz, országimázshoz, és hogy úgy teszi ide-oda az ország kulturális kincseit, mintha csak saját spájzában rakna rendet; végül köpjünk egy hegyeset azon csinovnyikok felé, akik hajbókolva és mosolyogva szolgálnak ki bármilyen eszement kormányzati ötletelést, pökhendin söpörve le bármilyen ellenvetést.

Ha ezzel megvagyunk, legyünk szelídek és visszafogottak.

Mi a baj a pécsi Csontváry-képek Budapestre szállításával (persze, igen, tudjuk – ideiglenesen)?

Én sem értek ehhez (csak én be merem vallani), már csak ezért is félreteszek mindent, ami szakmai, tisztán muzeológiai-szakmai érv volna. Én is tartok attól (mint a szakemberek többsége), hogy ekkora bazi nagy képeket mozgatni nagyon veszélyes lehet, hogy Csontváry festési technikája nem számolt efféle megpróbáltatásokkal, hogy maga a szállítás is igen bonyodalmas. Ne számoljuk a pénzt se – tegyük fel, hogy éppen erre éppen most rengeteg van, ne garasoskodjunk, ha kultúráról van szó.

false

Vannak, akik felvetik, hogy ahol ennyi pénz játszik, ott bizonyára sokan jól járnak, egy bizonyos százalék korrupcióra (kenőpénzekre, közbeékelt – de semmit nem csináló – szervezetek kitömésére) szokott elmenni. Ezt semmi nem bizonyítja, de hát vannak tapasztalataink – de hát, oké, ezzel se foglalkozzunk. Ahogyan nyilvánítsuk azt is puszta rémlátomásnak, hogy az „ideiglenesség” szép lassan tartós kölcsönné változik, majd (gondosan kiválasztott) szakemberek megállapítják, hogy Budapesten van a legjobb helyük a képeknek.

Azzal se törődjünk, hogy nem szokás egy-másfél hónapos határidővel kieszelni és nyélbe ütni egy monstre kiállítást – vagy ha régebbi az ötlet, azt nyilvánosságra szokás hozni, már csak azért is, hogy a Távol-Keletről érkező turisták figyelmét felkeltsék, és minden dél-amerikai és ausztrál utazó ehhez tudja illeszteni európai körútját. Arról nem is szólva, hogy talán a szakmabeliek is megvitathatnák, esetleg segíthetnék a tervezetet.

Ezeknek a megfontolásoknak bármelyike önmagában elég lenne ahhoz, hogy aggódjunk, berzenkedjünk – vagy akár tiltakozzunk. Amiről most írok pár szót, az pedig, mi tagadás, keveseket érdekel, és persze nem emiatt fog üvöltve tiltakozni a nép a pécsi és budapesti köztereken. Holott: súlyos.

Gondolkodjunk csakis a koncepcióról magáról.

Arról, hogy efféle nagy, központi kiállítások vannak ugyan szerte a világon – de egyrészt ezeket évekig készítik elő, nagyon gondosan választják ki a leendő helyszínt, percre megtervezik a szállítás minden mozzanatát, másrészt akkor választják ezt a megoldást, ha nagyon távol (többnyire: sok országban) vannak egymástól a művek, amelyeket egyazon helyre szeretnének ideiglenesen összehozni. A Budapest–Pécs-távolság nem bejárhatatlan, nagyobb országok lakóinak egyenesen nevetséges – de magyarok tízezrei is gyakran megteszik. (Vagy másfél évtizedig én is, hetente.)

Aki úgy gondolkodik a kultúráról, hogy annak életben tartásához és népszerűsítéséhez, promóciójához és hatásához fesztiválok, hatalmas rendezvények, díszes összkiadások és koncentrált, monstre manifesztációk kellenek – az (hogy nagyon visszafogott legyek) tévúton jár. Kicsit erősebben: az nem ismeri a kulturálisan gazdag országok valódi működését, az primitív és tudatlan, az teljesen téves fogalmat alkot a pezsgő művészeti életről. A sznobizmus, a giccsgondolkodás és a megalománia háromszögében helyezném el ezt az elképzelést.

Kis önreklám: vagy négy éve írtam majdnem ugyanerről a gigantikus összbudapesti múzeumegyesítési tervvel kapcsolatban, szerintem nem volt rossz: és most nagyjából (még ha ideiglenesen is) hasonlóról van szó. Mindent söpörjünk egy helyre, tegyünk a mobiljukkal kattintgató gyorsturisták kedvére, a törökmézre tegyünk tejszínhabot és porcukrot is. Mondom: ez nem olyasmi, amivel hatékonyan meg lehet kontrázni a (sajnos, mindenképpen megvalósuló) tervet: csak hát eminensen mutatja a kormányzat úgynevezett ízlését, a kultúráról alkotott képét, a látványosságra és centralizálásra törekvés fékezhetetlen hajlamát. Minden muzeológiai, gazdasági, logisztikai megfontolás mellett: ez a bődületes ideológia nem kevésbé ijesztő.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.