Oktatás

  • Kálmán C. György
  • 2015. június 22.

Első változat

Vége az iskolaévnek, diák és tanár egyaránt megkönnyebbülten fellélegzik.

Hiába, ebben nőttünk fel, így vagyunk szocializálva. Az iskola borzasztó, fárasztó és unalmas, örülünk, ha szünet van, és még jobban, ha vége. A hátunk közepére kívánjuk, utáljuk, elegünk van belőle. És ha egyszer végleg vége (kinek mikor – 16 vagy 14 évesen, érettségivel vagy diplomával), egy életre elegünk lesz abból, hogy minket bárki is tanítson, hogy készülni, felelni vagy akár csak másokat meghallgatni kelljen. Hagyjanak minket békén.

false

Ha valaki azt keresné, hol a helye az oktatásnak a kormányzat jelenlegi működésében, ne elsősorban arra gondoljon, hogy a Klik nevű vízfej hogyan keseríti meg a tanárok és az egész közoktatás életét, hogyan kellemetlenkedik naponta, és hogyan kell kibírni, kijátszani vagy kedvét keresni; ne is az jusson az eszébe, hogy mostanában maga a kormány mondja meg, mit, kik és hogyan tanítsanak az egyetemeken, magára vállalva az akkreditáció bonyolult, felelősségteljes munkáját, és alig burkoltan fenyegetve egyes felsőoktatási intézményeket; és még csak az se, hogy az óvodai gondozónőktől az egyetemi professzorokig gyalázatos fizetésekkel kényszeríti megalázó különmunkákra és méltatlan életvitelre az egész szektort. Nem. Mindez nagyon fontos, de talán mélyebben van a lényeg.

Az oktatásból van elegük, de nagyon.

Abból, hogy valaki okosabbnak, képzettebbnek, bölcsebbnek vagy tájékozottabbnak képzelve magát bárkinek megmondja, mit kellene tenni. Mi helyes, hogyan érdemes gondolkodni, mi lenne logikus vagy célravezető. Hát nem, ebből elég. Vége van az iskolának, a sarkon a tanító néni képébe fújom a füstöt, csúnya szavakat firkálok az iskolaigazgató kapujára, kilyukasztom annak a hülye docensnek a biciklikerekét.

Ebben nőttünk fel valamennyien, értsük meg, hogy a kormány is így gondolkodik. Ugyan, ki mondhatná meg nekünk, hogy mit és hogyan? Nem és nem teszem vissza a polcra a Pisti kisautóját, mert nekem kell, és kész. Enyimé, elvettem. Ki a francot érdekel, hogy mi Uganda fővárosa? Dead vagy deaf, nem tökmindegy?

Csak hogy néhány példát hozzak az elmúlt napokból: Magyarországon senkit sem oktatnak ki az emberi jogokról, se a demokráciáról – mondta Orbán Viktor. Jól érzi a miniszterelnök, hogy ahogyan ő is, mindenki más utálja, ha bármit el akarnak magyarázni, valamire felhívni a figyelmét, egyenesen: oktatni vagy kioktatni. Pfuj, ebből bőven elég volt az a sok keserves év az iskolapadban, ezt egy életre letudtuk, soha többé. Aztán megszólalt az oktatás legfőbb felelőse, aki konkrétan a kémiával szembeni olthatatlan ellenszenvét juttatta kifejezésre, de könnyen lehet, hogy sorra kerülnek majd más tudományterületek is (miért, a fizika meg a matek, meg a sok történelmi hülyeség – évszámok, csaták –, vagy az értelmetlen modern versek, az talán jobb?), egyelőre visszafogottnak bizonyult. És most ismét a miniszterelnök: „Korábban arra akartak tanítani minket, hogy a jó vezető csak az intézmények menedzselésére koncentrál”, mondta Orbán, ámde szerinte ez nem igaz. Hát persze hogy nem – jön ez a sok hülye okoskodó, tudjuk mi a magunkét, ne tanítson senki, kinőttünk már abból.

Röviden: vége az iskolának, és aki végleg kijárta, annak nemcsak egy életre el is megy a kedve attól, hogy valaha bárki is oktassa, hanem ki is kéri magának, és ha teheti, édes bosszút áll mindazokon, akik élete egy szakaszát megkeserítették. Menjen minden oktató a francba, örüljön, hogy ennyivel megússza.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.