Ami jár

  • Kálmán C. György
  • 2016. május 9.

Első változat

Ha Fischer Iván pénzt követel, akkor van, akinek ez ellenszenves; mert vannak, akiket irritál az „ez nekünk jár” szemlélet.

Előfordul, nem is ritkán, hogy a kedves olvasók egy része nem érti pontosan, mi a lényege annak, amit írok; olyan – nem központi, mellékes, egyenesen érdektelen – kérdéseken vitatkoznak velem itt vagy más fórumokon, amelyek legfeljebb illusztrációként vagy hangsúlytalan félmondatban kerültek elő. Ebben csakis én lehetek a hibás: nem mindig tudom (vagy bizonyos okokból nem akarom) egyértelműen jelezni, hogy mi volna egy-egy kis írásom lényege.

Most fontosnak tartom előre megmondani: NEM Fischer Ivánnak a budapesti főpolgármesterrel való vitájáról szeretnék írni, nem azon töprengek, hogy melyiküknek van igaza, és hogy ki hogyan beszél. Erről határozott véleményem van, de ennek a jegyzetnek nem ez lesz a tárgya. (Röviden: szerintem Tarlós felháborító, bunkó módon viselkedett – meg lehet nézni itt –, és bár Fischer válaszvideója – itt – kétségkívül teátrális és konfrontatív volt, számomra egyértelmű, hogy a BFZ oldalán van az igazság, Tarlós pedig szégyen a városra, az országra, mindannyiunkra.)

false

Egyetlen érdekes reakcióról szeretnék csak szólni – az üggyel kapcsolatban, de függetlenül az ügytől magától. Ráadásul nem is nyilvános megszólalásról: egy kedves ismerősöm – kiváló, tájékozott és kedves ember, szabadelvű és elmélyülten gondolkodó írástudó – ezt a megjegyzést tette a legnagyobb közösségi oldalon: „Engem is irritál Fischer kommunikációja, amiből süt a »nekünk ez jár« szemlélet.”

Nem akarok ezzel a véleménnyel foglalkozni – elfogadom, hogy van, akit irritál Fischer kommunikációja, efelől nehezen tudjuk meggyőzni egymást. Hanem hogy miért. Ezek szerint van olyan (nagyszerű) ember, akit a „»nekünk ez jár« szemlélet” zavar: az, hogy valaki határozottan és nyíltan kiáll azért, hogy a (kiemelkedő) munkát nagyon jól fizessék meg, hogy ami hasznot hajt, azt bőségesen ellentételezzék.

Ez valóban nem szokásos Magyarországon.

Nagyon kevesen és nagyon ritkán mondják azt, hogy „nekem ez jár”. Inkább kérni szoktunk, halkan, torokköszörülve, és ha megkapjuk (ami jár), százszor köszönetet rebegve. Nem szoktuk beárazni magunkat, legfeljebb baráti körben dühöngünk, hogy nem vagyunk megfizetve. Akitől a pénzt kapjuk, attól – úgy érezzük – függünk, tehát nem keressük a konfliktust, csak reménykedünk. Hogy valami jár, azt a legritkábban mondjuk ki: magunkat értékelni, felértékelni, pláne: nagyra értékelni nem szokás, nem illendő, nem elfogadott.

Többes szám első személyben fogalmazok, mert én is így vagyok ezzel, nagyon is, rendkívül kínosan érzem magam, ha (nagy ritkán) nekem kell egy-egy munka árát megmondanom, vagy ha (pénzbeli következményekkel) értékelnem kell saját tevékenységemet. Ugyanakkor tudom, hogy bizonyos körökben (és az újabb generációkban) ez a szemérem ismeretlen: bértárgyalásokra, állásinterjúkra vagy egy-egy munka eladásának megbeszélésére sokan úgy érkeznek, hogy pontos számok vannak a fejükben – ami jár –, és igyekeznek is érvényesíteni az akaratukat.

Alig éltem huzamosabban külföldön, nem tudom, másutt hogy van – az a benyomásom, hogy másként. Talán kevésbé érzik az emberek visszásnak, ha megkövetelik a munkájukért a megfelelő juttatást, ha behajtják, ami jár, ha nyíltan mernek a (számukra egyáltalán nem piszkos) anyagiakról beszélni. Bizonyára ezért is van több és eredményesebb sztrájk, hatékonyabb érdekképviselet. És jó volna, ha nálunk is ez lenne – én igenis támogatom a „»nekünk ez jár« szemléletet”. Ha mindenki tisztában volna azzal, mit ér a munkája, és meg is követelné (nyíltan és egyértelműen) az ellenértékét.

Nem mondom, hogy itt ne volna szó alkuról: az ellenérdekelt felek közül  az, aki fizet, mindig kétségbe vonhatja a leperkálandó összeget (és a teljesítményt). De az alkuhoz, a megállapodáshoz bizony az kell, hogy aki dolgozik, mérje fel – és értékén számítsa meg –, hogy mi mennyit ér, miért mennyi jár.

Én már (ahogy mondani szokás: erre a kis időre) aligha fogom megtanulni, hogy ekként viselkedjek. De úgy látom: nem szabadna, hogy ez kínos, szégyenletes, kicsinyes dolognak látsszon.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.