Mi a baj L. Simonnal?

  • Kálmán C. György
  • 2014. június 12.

Első változat

A hvg.hu glosszaírója azzal támadja L. Simon Lászlót, hogy valaha malac szavakat tartalmazó verset írt. Nem jól teszi.

Sajnálattal kell megállapítanom, hogy a kiváló Tóta W. Árpád (mert nyilván ő van a -W- szignó mögött) ezúttal melléfogott.

Pontosabban: nagyon mulatságos, és első ránézésre igaz is, amit ír, örömmel nevetek együtt valamennyi olvasójával – de mégsem ilyen egyszerű a helyzet.

Arról van szó, hogy – ahogyan ez a hvg.hu hasábjain olvasható – L. Simon László képviselő (és nem államtitkár, kedves -W-, nem is tudom, államtitkár-e még, szerintem nem) a reklámadó ügyében azt találta mondani, hogy „az, hogy a kereskedelmi tévékben, bulvárműsorokban Gáspár Győzike vagy Berki Krisztián herevasalása megjelenik vagy sem, az szerintem nem a sajtószabadság kérdése”. És erre a glossza szerzője beidézi a képviselő egy mára már közismert versrészletét, amely így hangzik:

iskolát alapítottam

és egy röhögő törpét követtem

akivel szétbaszott zsidó kurvák seggéről készítettünk
gipszlenyomatokat

 

Végül felveti a kérdést, hogy ugyan bizony L. Simon nem akarja-e majd önmagát is betiltani. A leadben pedig azt kérdezi: „Az Ön tisztelt heréi azért mehetnek az irodalmi kánonba, ugye?”

Vicces, persze, de azért sok baj van vele.

Először is, nagyon unom már, hogy L. Simon költői munkásságából ezt a néhány sort meg legfeljebb még párat idéznek szíre-szóra, lassan ismertebbé válik (érdemtelenül), mint megannyi klasszikus versrészlet. Ha rosszat akarunk kipécézni, annyi további pár sor szóba jöhetne – nem ismerem ugyan a teljes életművet, de annyit merek állítani, hogy nem szűkölködik gyenge sorokban, részekben, teljes művekben. Viszont – másodszor – a publicisztika szerzője nyilván azért éppen ezt emeli ki, mert osztozni akar olvasóival a trágár szavak fölötti elképedésben. Hát, kedves -W-, bizony, már vagy egy évszázada ilyen ez az úgynevezett művészet, gondolhatunk irodalomra, képzőművészetre, színházra, táncra, filmre: van benn olykor pisi-kaki, meg mindenféle csúnyaság, ezzel együtt kell élni. Ha baj van (van!) L. Simon László költői teljesítményével – nem ez az.

Harmadszor: kicsit óvatosabbnak kell lenni azzal, mit mivel vetünk össze. Egy rossz vers(részlet) publikálása talán mégsem ugyanaz, mint egy ostoba bulvárhír népszerűsítése. Egyszerűen más közeg, más a cél is, más a megvalósítás is: a publicisztikában csak a here (pfuj, pfuj!) hozza őket közös nevezőre. Erőltetett és semmire nem vezető manőver. Negyedszer: nem minden esetben igaz, hogy „mindegy, ki mondja, csak a kijelentés igazsága az érdekes”. Sokszor (és most nem fejtem ki, mikor és miért) igenis számításba kell vennünk a megnyilatkozás megítélésekor, hogy ki, mikor, miért, hogyan (stb.) mondja. De itt és most azért bátran mondhatjuk, hogy L. Simon helyett mondhatta volna ezt a baromságot a legnagyobb magyar költők bármelyike – az akkor is baromság volna. Fölösleges tehát előrángatni a megszólaló egy ifjúkori botlását (még ha teli van is efféle botlásokkal) – mindenkinek vannak rossz pillanatai, gyenge szövegei; nem ettől, nem ezért hülyeség, amit aktuálisan mond.

Végezetül a kis írást bevezető mondatról. Nem hiszem, hogy a kertévé figyelme bármilyen értelemben azonos volna a kulturális presztízzsel. És ami még fontosabb: rá kellene már jönnie mindenkinek, akit érint, hogy „a kánonba” történő „bekerülés” úgy ostobaság, ahogyan van. Ez merő kerényizmus. Csak azok hiszik el, hogy egyetlen nagy kánon, mérvadó lista, dicsőségtábla van, akik vagy tájékozatlanok, vagy érdekük effélében gondolkodni. Nem, mindig is több, egymással érintkező és harcban álló kánon van, némelyik ugyan a hatalom támogatását élvezi, mások szűk körűek és átmenetiek – de nincs olyan, hogy „a” kánon, amibe a miniszterelnöki megbízott vagy bárki beteszi az arra érdemeseket.

A kedves olvasó tudja, hogy L. Simon László tevékenységéről igencsak rossz véleménnyel vagyok. Eszem ágában sincs megvédeni – sem régi, ócska verseit (vagy azok részleteit), sem most elhangzott szavait. De hát ne így, ha szabad kérnem.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.