Mi a baj L. Simonnal?

  • Kálmán C. György
  • 2014. június 12.

Első változat

A hvg.hu glosszaírója azzal támadja L. Simon Lászlót, hogy valaha malac szavakat tartalmazó verset írt. Nem jól teszi.

Sajnálattal kell megállapítanom, hogy a kiváló Tóta W. Árpád (mert nyilván ő van a -W- szignó mögött) ezúttal melléfogott.

Pontosabban: nagyon mulatságos, és első ránézésre igaz is, amit ír, örömmel nevetek együtt valamennyi olvasójával – de mégsem ilyen egyszerű a helyzet.

Arról van szó, hogy – ahogyan ez a hvg.hu hasábjain olvasható – L. Simon László képviselő (és nem államtitkár, kedves -W-, nem is tudom, államtitkár-e még, szerintem nem) a reklámadó ügyében azt találta mondani, hogy „az, hogy a kereskedelmi tévékben, bulvárműsorokban Gáspár Győzike vagy Berki Krisztián herevasalása megjelenik vagy sem, az szerintem nem a sajtószabadság kérdése”. És erre a glossza szerzője beidézi a képviselő egy mára már közismert versrészletét, amely így hangzik:

iskolát alapítottam

és egy röhögő törpét követtem

akivel szétbaszott zsidó kurvák seggéről készítettünk
gipszlenyomatokat

 

Végül felveti a kérdést, hogy ugyan bizony L. Simon nem akarja-e majd önmagát is betiltani. A leadben pedig azt kérdezi: „Az Ön tisztelt heréi azért mehetnek az irodalmi kánonba, ugye?”

Vicces, persze, de azért sok baj van vele.

Először is, nagyon unom már, hogy L. Simon költői munkásságából ezt a néhány sort meg legfeljebb még párat idéznek szíre-szóra, lassan ismertebbé válik (érdemtelenül), mint megannyi klasszikus versrészlet. Ha rosszat akarunk kipécézni, annyi további pár sor szóba jöhetne – nem ismerem ugyan a teljes életművet, de annyit merek állítani, hogy nem szűkölködik gyenge sorokban, részekben, teljes művekben. Viszont – másodszor – a publicisztika szerzője nyilván azért éppen ezt emeli ki, mert osztozni akar olvasóival a trágár szavak fölötti elképedésben. Hát, kedves -W-, bizony, már vagy egy évszázada ilyen ez az úgynevezett művészet, gondolhatunk irodalomra, képzőművészetre, színházra, táncra, filmre: van benn olykor pisi-kaki, meg mindenféle csúnyaság, ezzel együtt kell élni. Ha baj van (van!) L. Simon László költői teljesítményével – nem ez az.

Harmadszor: kicsit óvatosabbnak kell lenni azzal, mit mivel vetünk össze. Egy rossz vers(részlet) publikálása talán mégsem ugyanaz, mint egy ostoba bulvárhír népszerűsítése. Egyszerűen más közeg, más a cél is, más a megvalósítás is: a publicisztikában csak a here (pfuj, pfuj!) hozza őket közös nevezőre. Erőltetett és semmire nem vezető manőver. Negyedszer: nem minden esetben igaz, hogy „mindegy, ki mondja, csak a kijelentés igazsága az érdekes”. Sokszor (és most nem fejtem ki, mikor és miért) igenis számításba kell vennünk a megnyilatkozás megítélésekor, hogy ki, mikor, miért, hogyan (stb.) mondja. De itt és most azért bátran mondhatjuk, hogy L. Simon helyett mondhatta volna ezt a baromságot a legnagyobb magyar költők bármelyike – az akkor is baromság volna. Fölösleges tehát előrángatni a megszólaló egy ifjúkori botlását (még ha teli van is efféle botlásokkal) – mindenkinek vannak rossz pillanatai, gyenge szövegei; nem ettől, nem ezért hülyeség, amit aktuálisan mond.

Végezetül a kis írást bevezető mondatról. Nem hiszem, hogy a kertévé figyelme bármilyen értelemben azonos volna a kulturális presztízzsel. És ami még fontosabb: rá kellene már jönnie mindenkinek, akit érint, hogy „a kánonba” történő „bekerülés” úgy ostobaság, ahogyan van. Ez merő kerényizmus. Csak azok hiszik el, hogy egyetlen nagy kánon, mérvadó lista, dicsőségtábla van, akik vagy tájékozatlanok, vagy érdekük effélében gondolkodni. Nem, mindig is több, egymással érintkező és harcban álló kánon van, némelyik ugyan a hatalom támogatását élvezi, mások szűk körűek és átmenetiek – de nincs olyan, hogy „a” kánon, amibe a miniszterelnöki megbízott vagy bárki beteszi az arra érdemeseket.

A kedves olvasó tudja, hogy L. Simon László tevékenységéről igencsak rossz véleménnyel vagyok. Eszem ágában sincs megvédeni – sem régi, ócska verseit (vagy azok részleteit), sem most elhangzott szavait. De hát ne így, ha szabad kérnem.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.