Szomorúság

  • Kálmán C. György
  • 2014. június 7.

Első változat

Kit érdekel Lázár János szomorúsága? Persze, minden jó szándékú ember segíteni akar embertársain – de tényleg egyéni fájdalomról van szó?

Van egy gyereknevelési módszer – pontosabban olyan kommunikációs technika, amely mindenütt használható, de a gyereknevelésben biztosan hatékony. Egyik alapelve az, hogy ne megítéljük a gyereket, és ne utasításokat adjunk neki, hanem saját érzéseinket, lelkiállapotunkat osszuk meg vele. Ne azt mondjuk, hogy „ne üvölts már!”, hanem azt, hogy „engem zavar a hangos kiabálás”; ne azt, hogy „szemtelen vagy, fiacskám!”, hanem hogy „bánt engem, ha így beszélsz velem”. Persze nagyon kényes a határvonal saját érzéseink közlése és az érzelmi zsarolás között, erre gondosan ügyelni kell. Az érzelemkifejezés például nem megvitatható (aligha vonhatjuk kétségbe, hogy anyukát zavarja a kiabálás, vagy hogy apukát bántja a durva szó) – de biztosan jobb, ha így beszélünk (akár a gyerekkel, akár másokkal), mint ha ítéleteket és követelményeket fogalmazunk meg.

Tudja ezt jól a Miniszterelnökség minisztere is, aki nem azt mondja, nyilván soha nem is mondta, hogy szálljon le róla a sajtó, hagyják őt békén, és mindenki, aki ezt nem teszi, rohadt (bukott) liberálbaloldali zugfirkász. Ehelyett arról számol be, hogyan érzi magát.

„Az azonban biztos, hogy a panaszok sok esetben úgy jutottak el az Origo szerkesztőségébe, hogy Máthé Balázs mondta, hogy Lázár János szomorú, ezért vagy azért.”

Kinek ne sajdulna bele a szíve egy efféle őszinte vallomásba? Ki ne igyekezne, hogy embertársát – még ha oly távol áll is tőle, még ha személyesen nem ismeri is – megvigasztalja? Hogy igyekezzen változtatni a magatartásán, ha bárkinek ezzel szomorúságot okoz? Itt láthatjuk működésben a fent vázolt Gordon-módszert: nincs utasítás, nincs (negatív) jellemzés, csak az érzések kinyilvánítása, és lám, milyen hatásos: nem akarhatja egyetlen jóérzésű ember sem, hogy bárki más szomorú legyen miatta, ezért változtat a tettein.

Nem mondanám, hogy minden részletében értem a történetet – a lényeg, ugye, az, hogy Lázár János úgy megszomorodott, hogy ezért az Origo nevű internetes portál vezetősége kirúgta a főszerkesztőt (bár váltig állítják, hogy sem nekik, sem a tulajdonos – a magyar meg a német – Telekomnak semmihez semmi köze, azt se tudják, ki az a Lázár meg az a Sáling Gergő). Engem csak Lázár búbánata érdekel, és itt (elvileg) két változat képzelhető el.

Az egyik az, hogy annyira vigyázni kell nemzetünk választott vezetőinek lelkivilágára, hogy valamennyien kötelesek vagyunk erre odafigyelni, tekintettel lenni, és megfelelően cselekedni. Hogy tehát a legszemélyesebb ügy – egy bizonyos hatalom birtokában, a ranglétra bizonyos foka fölött – közüggyé válik, az egyes ember sorsa – ha történetesen olyan emberről van szó – valamennyiünk sorsát érintheti.

De hát nem erről van szó, értjük ezt mindnyájan nagyon jól. Szó sincs egyéni fájdalomról, elfacsarodott szívről vagy elkeseredésről. Mert – ez a másik változat – puszta játékról van szó, s ezt a tréfálkozó és a megtréfált is pontosan tudja; afféle vicces fedőszöveg, csak egy kód, aminek semmi köze a szavak megszokott jelentéséhez. „Nagyon szomorú vagyok” – mondja az apa, és előveszi a nadrágszíjat, a gyerek meg pontosan tudja, hogy apa dühös, és meg fogja verni. „Jaj, de rosszkedvű lettem ettől” – mondja a rendőr, és irtózatos pofont kever le a gyanúsítottnak. Ha azt halljuk, hogy Lázár szomorú, akkor nem a miniszterelnöki miniszter lelkiállapotán, hanem a szankciókon kell töprengenünk.

És ha ez így megy tovább, még az is bekövetkezhet, hogy amikor hazafele baktatunk a sötét utcán, e szavakkal ugrik elénk egy megtermett alak: „Egészen elszontyolodtam.” Jobb, ha azonnal odanyújtjuk a nálunk levő készpénzt. A nyelv változik, hiába.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.