Szomorúság

  • Kálmán C. György
  • 2014. június 7.

Első változat

Kit érdekel Lázár János szomorúsága? Persze, minden jó szándékú ember segíteni akar embertársain – de tényleg egyéni fájdalomról van szó?

Van egy gyereknevelési módszer – pontosabban olyan kommunikációs technika, amely mindenütt használható, de a gyereknevelésben biztosan hatékony. Egyik alapelve az, hogy ne megítéljük a gyereket, és ne utasításokat adjunk neki, hanem saját érzéseinket, lelkiállapotunkat osszuk meg vele. Ne azt mondjuk, hogy „ne üvölts már!”, hanem azt, hogy „engem zavar a hangos kiabálás”; ne azt, hogy „szemtelen vagy, fiacskám!”, hanem hogy „bánt engem, ha így beszélsz velem”. Persze nagyon kényes a határvonal saját érzéseink közlése és az érzelmi zsarolás között, erre gondosan ügyelni kell. Az érzelemkifejezés például nem megvitatható (aligha vonhatjuk kétségbe, hogy anyukát zavarja a kiabálás, vagy hogy apukát bántja a durva szó) – de biztosan jobb, ha így beszélünk (akár a gyerekkel, akár másokkal), mint ha ítéleteket és követelményeket fogalmazunk meg.

Tudja ezt jól a Miniszterelnökség minisztere is, aki nem azt mondja, nyilván soha nem is mondta, hogy szálljon le róla a sajtó, hagyják őt békén, és mindenki, aki ezt nem teszi, rohadt (bukott) liberálbaloldali zugfirkász. Ehelyett arról számol be, hogyan érzi magát.

„Az azonban biztos, hogy a panaszok sok esetben úgy jutottak el az Origo szerkesztőségébe, hogy Máthé Balázs mondta, hogy Lázár János szomorú, ezért vagy azért.”

Kinek ne sajdulna bele a szíve egy efféle őszinte vallomásba? Ki ne igyekezne, hogy embertársát – még ha oly távol áll is tőle, még ha személyesen nem ismeri is – megvigasztalja? Hogy igyekezzen változtatni a magatartásán, ha bárkinek ezzel szomorúságot okoz? Itt láthatjuk működésben a fent vázolt Gordon-módszert: nincs utasítás, nincs (negatív) jellemzés, csak az érzések kinyilvánítása, és lám, milyen hatásos: nem akarhatja egyetlen jóérzésű ember sem, hogy bárki más szomorú legyen miatta, ezért változtat a tettein.

Nem mondanám, hogy minden részletében értem a történetet – a lényeg, ugye, az, hogy Lázár János úgy megszomorodott, hogy ezért az Origo nevű internetes portál vezetősége kirúgta a főszerkesztőt (bár váltig állítják, hogy sem nekik, sem a tulajdonos – a magyar meg a német – Telekomnak semmihez semmi köze, azt se tudják, ki az a Lázár meg az a Sáling Gergő). Engem csak Lázár búbánata érdekel, és itt (elvileg) két változat képzelhető el.

Az egyik az, hogy annyira vigyázni kell nemzetünk választott vezetőinek lelkivilágára, hogy valamennyien kötelesek vagyunk erre odafigyelni, tekintettel lenni, és megfelelően cselekedni. Hogy tehát a legszemélyesebb ügy – egy bizonyos hatalom birtokában, a ranglétra bizonyos foka fölött – közüggyé válik, az egyes ember sorsa – ha történetesen olyan emberről van szó – valamennyiünk sorsát érintheti.

De hát nem erről van szó, értjük ezt mindnyájan nagyon jól. Szó sincs egyéni fájdalomról, elfacsarodott szívről vagy elkeseredésről. Mert – ez a másik változat – puszta játékról van szó, s ezt a tréfálkozó és a megtréfált is pontosan tudja; afféle vicces fedőszöveg, csak egy kód, aminek semmi köze a szavak megszokott jelentéséhez. „Nagyon szomorú vagyok” – mondja az apa, és előveszi a nadrágszíjat, a gyerek meg pontosan tudja, hogy apa dühös, és meg fogja verni. „Jaj, de rosszkedvű lettem ettől” – mondja a rendőr, és irtózatos pofont kever le a gyanúsítottnak. Ha azt halljuk, hogy Lázár szomorú, akkor nem a miniszterelnöki miniszter lelkiállapotán, hanem a szankciókon kell töprengenünk.

És ha ez így megy tovább, még az is bekövetkezhet, hogy amikor hazafele baktatunk a sötét utcán, e szavakkal ugrik elénk egy megtermett alak: „Egészen elszontyolodtam.” Jobb, ha azonnal odanyújtjuk a nálunk levő készpénzt. A nyelv változik, hiába.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.