Vágyak

  • Kálmán C. György
  • 2015. július 22.

Első változat

Az állam mintha mindig pontosan tudná, hogy az emberek mit akarnak, mit terveznek, mire vágynak – és igyekszik is tudomásunkra hozni, hogy ő ezzel tisztában van.

Szárnyal a gazdaság.

Egyre több pénz marad a magyar emberek zsebében, és a családi adókedvezmények lehetőséget biztosítanak arra, hogy nyugodtabban tervezzenek a magyar vállalkozók és munkavállalók. A kormány immár számtalan támogatási programmal segíti elő a fiatalok talpraállását és a családok innovatív vállalkozásait. Horváth Bélánénak három gyermeke van, és kis családi üzletéhez most kapott két és fél millió forint vissza nem térítendő vállalkozásfejlesztő támogatást, amelynek segítségével új gépeket sikerült beszereznie. Horváthné elégedett a kisüzem előtt álló perspektívákkal. Számos munkaadó most már azon gondolkodik, hogy új munkavállalókat vonjon be a termelésbe, és magasabb munkabér fizetésére is lehetőség nyílik, ilyesmit fontolgatnak Horváthék is.

*

Szó sincs kivándorlásról.

Fiatal emberek elmennek egy rövid időre európai uniós országokba dolgozni, élnek azzal a lehetőséggel, hogy az unión belül szabad a mozgás és a munkavállalás. A becsületes munkával megkeresett pénz jelentős részét családjuknak visszautalják, és izgatottan készülnek a szabadság idejére, amikor hosszabb-rövidebb időre hazatérhetnek. Szándékuk pedig az, hogy mihamarabb végleg hazatérjenek, családot alapítsanak, és a magyar gazdaság fejlődéséhez járuljanak hozzá külhoni munkatapasztalataikkal. Közben persze saját egzisztenciájuk megalapozását is szem előtt tartják, de a hazaküldött pénz a hazai fogyasztást pörgeti föl, sokan vendégül látják rövidebb látogatásra családjuk tagjait. Ezek a fiatalok nagy reménységgel tekintenek hazánk jövőbeni fejlődése elé, sokaknak van honvágyuk, és már csomagolják a plüssmackót, okostelefont és kenyérsütő automatát. Van, aki autóval, van, aki fapados repülőgéppel igyekszik haza, csak most még kicsit más dolga van.

*

Mindkét szöveget én találtam ki, de igazi szövegek alapján. Az előbbi inkább a kormánymédiát, az utóbbi a kormányszóvivői megszólalásokat idézi föl. Közös jellegzetességük, hogy apró, emberközeli részletekkel, az életből merített elemekkel, kis történetekkel igyekeznek közelebb hozni azt, ami e nélkül üres számok, adatok halmaza lenne. A hatalom ráébredt, hogy senki nem hisz a számoknak, nem is érdeklik mindazokat, akiket meg kellene győzni, valahogyan közel kell hozni, személyessé kell tenni a rideg statisztikát, mindez ekkor rögtön hihetőbbé is válik.

false

 

Fotó: MTI

A szikár, tárgyszerű, adatokat közlő szöveghez képest a különbség csak árnyalatnyi. Csak annyi, hogy emberi szándékokról, vágyakról, érzelmekről esik szó, egyes sorsokba látunk bele egy pillanatra. Egyszerre kerül hozzánk emberileg közelebb az, akiről szó van (a sikeres vállalkozó és a külföldön dolgozó), és megbizonyosodhatunk arról, hogy a hatalom pontosan tudja, ki mit gondol, mit tervez, mit akar. Figyel ránk, számon tartja vágyainkat, és  azoknak megfelelően cselekszik. Ha ismeretségi körünkben mégsem mindenki lelkes a csodálatos állami támogatások miatt, vagy külföldön dolgozó ismerőseinknek eszük ágában sincs valaha is hazajönni – véletlen, esetleges: a mi alulinformáltságunknak tudható be.

Ezért aztán: mindig gyanakodjunk, amikor a hatalom „az emberek” intencióiról és kívánságairól teljes magátólértetődőséggel beszél. Ilyenkor saját szándékairól árul el valamit.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.