Montenegrói Gurman

  • ételhordó
  • 2013. július 19.

Ételhordó

Az Ételhordó munkatársa Budapest legsötétebb helyére merészkedett és húshegybe ütközött.

A "Budapest legsötétebb helye" verseny egyik legesélyesebbje a Blaha Lujza téri árkádos buszmegálló, ahol tényleg csak a legelszántabbak töltenek öt percnél hosszabb időt. A kizárólag Földes "Hobó" László fantáziájában romantikus miliő ezer veszélyt tartogat, ráadásul az aluljáróból érkező vagy az aluljáróba induló folyamatos tömeg hatására állandóan úgy érezzük magunkat, mintha 1978-ban, a Budai Ifjúsági Parkban állnánk sorba P. Mobil-koncertjegyért.

false

Aki itt vendéglátóhelyet nyit, nyilván tudja, mire számíthat, jó példa erre a talán Megállónak nevezett és régi buszos fotókkal dekorált kocsmahivatal, ahol potom pénzért lehet berúgni. De még ez is soknak tűnik! A környék törzsközönsége inkább az aluljáróban található ajándékboltok és pékségek valamelyikében aranyozza be a napját 100 forintos vodkaampullákkal. Sokáig nem vettük komolyan a Montenegrói Gurmannak nevezett helyet, sima kebabosnak gondoltuk, meg aztán Makavejev Montenegro című 1981-es klasszikusa (minden Balkán-mozi alfája és ómegája) is eszünkbe jutott - főleg az abban szereplő higiénés körülmények. (Ráadásul az egység szomszédságában tényleg van egy tipikus gyrosos.)

Ám az elmúlt években a hely egyszerűen levált a blahai megállóról: kihasítottak egy szeletet a járdából, asztallal, székkel rakták tele, az árkád oszlopait beüvegezték, így aztán csinos kis terasz kerekedett belőle, ahol persze nem hagynánk őrizetlenül a táskánkat. Amúgy a Balkán-fíling csak az illatokban és a szomszéd asztalnál ülő törzsvendég haverokban mérhető, egészen addig, míg egyszer felbukkan a semmiből egy Harley-Davidson, és a gyalogosok közt szlalomozva ugrat le a Rákóczi útra, majd pár másodperc múlva egy mozgássérült akkus járművével ugyanígy jár el. De ekkor már a montenegrói kétfejű sasba öltöztetett kedves pincér elénk tette az általános kóstolót, vagyis az ún. kevert hústálat (3690 Ft), ami kis porciókban szinte a teljes választékot felöleli. Nos, a pljeskavica és a csevapcsicsa valóban fergeteges: nincs túlfűszerezve, lágy és omlós, ha ez nem borjú, akkor semmi sem az. A vesalica, vagyis a sertéssült már keményebb dolog, miként a mini kolbászkák is, a szalonna tarja, így aztán, mire a csirkesteakhez és -razsnyicshoz (saslik) érünk, az bizony kihűlt, és a legkevésbé sem ínycsiklandó. A hatalmas húshegyet a mellékelt zöldhagyma egyáltalán nem, ám a kiváló lepény és az ajvár valamelyest ellensúlyozni tudja.

Mindezek után jólesne valami édesség is, ám kiderül, hogy sem az izgalmasan hangzó montenegrói csokitorta (500 Ft), sem a spanyol szélnek (500 Ft) nevezett desszert épp nem kapható. Ám ennek ellenére sincs hiányérzetünk. A Montenegrói Gurman nem az a kategória, mint a szokásos török, indiai, kínai kajálda. Pontosabban éppen az, csak sokkal izgalmasabb. És nem csak a környék miatt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.