Ilka csárda/Göd

  • kertész lesek
  • 2013. július 26.

Ételhordó

Erdély édes, de vajon elmondható-e ugyanez a ház palacsintájáról? Az Ételhordó munkatársa ott járt, ahol a Duna kanyarodik.

Aki harminc évvel ezelőtt a régi kettes úton (jelenleg 2B) nyitott, nyithatott falatozót a megfáradt járművezetőknek, egy éven belül a Svábhegyet is a fülébe húzathatta. Az autósbüfé a maszekvilág egyik legjobban jövedelmező vállalkozása volt (az autószerelő műhely és az ún. autósbolt mellett), az újdonsült gépkocsi-tulajdonosok ugrottak mindenre, amit értük teremtettek. Még úgy is, hogy a Nyugat lehelete, ami e vállalkozások szélmalmát pörgette, igencsak pálinkaszagú volt. Mindez azért kívánkozott ide, mert a gödi Ilka csárdát (és panziót) már-már történelmi létesítménynek véltük, az alapítás évszámát a montreali olimpia tájékára lőttük be, bár a fafaragásos, székelykapus dekorációt az új idők jegyében készült felújítás részének. Emlékeznek a Megyeri csárdára? Nos, annak a szalonképesebb változata ugrott be, így hát igencsak meglepődtünk, miután kiderült, hogy a csárda még csak egy évtizede áll a vendégek szolgálatában.

false

Az éttermen keresztül juthatunk az árnyas és tágas teraszra, amit akár kerthelyiségnek is nevezhetünk. A benti berendezésről annyit érdemes megjegyezni, hogy a dekoráció szinte minden eleme az édes Erdélyt idézi. Úgy látszik, törvényszerűvé vált, hiszen nem először látjuk, hogy ami helyben van (adott esetben a Dunakanyar), nem elég magyar. Az étlapon viszont inkább az anyaországi ízek játszanak. Egy bogrács harcsahalászlével (1390 Ft) indítunk, s szerencsére három tányért kérünk hozzá. A hal is jó benne, meg a lé is, de inkább langyos, mint meleg, ami jócskán lerontja élvezeti értékét, pedig valaha tényleg klassz lehetett. A hagymás rostélyos (1790 Ft) már nem ennyire kétértelmű. Igaz, hogy a hőmérsékletével nincs gond, sőt a hagyma is kiváló, ám a hús kissé rágós, a pácolás pedig enyhén szólva érdekes - úgy tűnik, mintha utólag kenték volna fel a mustárt a sültre. Vigaszt a rántott ponty jelenthetne (1390 Ft), azon tényleg nem találunk fogást, csakhogy a krumplipüré (490 Ft) egészen elképesztő, valami különös gélt juttat az eszünkbe, ami talán külsőleg, becsípődés ellen nyerő, táplálkozásra viszont alkalmatlan. Ehhez képest a rostélyoshoz adott rizibizi (490 Ft) a megtestesült konyhai csoda, pedig nem az.

A végén sem lesz jobb kedvünk. Az ún. Ilka palacsinta (890 Ft) két nagy darab hideg tésztahenger. Minden arra utal, hogy a készen vásárolt palacsintába belenyomtak egy adag porból készült vaníliapudingot, oszt' jó napot. Ha nem így volt, annál rosz-szabb. Ezért kár étterembe járni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.