A Fekete párducé a legjobb színészcsapat

  • Narancs.hu/MTI
  • 2019. január 28.

Film

A Fekete párduc című szuperhősmozié lett a legjobb szereplőgárda trófeája a hollywoodi színészcéh (SAG) vasárnapi díjátadóján.

A főként fekete színészekből álló szereplőgárda nagy meglepetésre megelőzte a favoritnak tartott Csillag születik című musicalt, amely a filmes díjak között a legtöbb jelölést kapta. A Lady Gaga és Bradley Cooper főszereplésével forgatott remake végül díj nélkül maradt vasárnap.

A többi már hozta a pírformát. A filmes díjak közül a legjobb színésznőnek járó elismerést Glenn Close-nak ítélték a The Wife főszerepéért, Rami Maleké lett a legjobb filmszínész díja a Bohém rapszódiában nyújtott Freddie Mercury-alakításért.

A Disney Fekete párducát lelkesen fogadta a mozik közönsége, tavaly a világ második legnagyobb jegyárbevételű filmje lett. "Nem gondoltam, hogy beszédet fogok mondani" - mondta a színpadon, szereplőtársai gyűrűjében a meglepett Chadwick Boseman, a Fekete párduc főszereplője. Aki azzal folytatta, hogy társaival együtt tudja, "milyen, amikor azt mondják, nincs itt hely neked, noha fiatal vagy, tehetséges és fekete".

Rami Malek, aki Coopert és az Alelnök sztárját, Christian Bale-t utasította maga mögé, beszédében Mercury alakját méltatta, akiből "erőt merített" az alakításkor.

A Zöld könyv - Útmutató az élethez egy trófeát vihetett haza, az Oscar-díjas Mahershala Alit ítélték a legjobb filmes mellékszereplőnek Don Shirley jazz-zongorista alakításáért. A legjobb filmes mellékszereplő női díját Emily Blunt nyerte a Hang nélkül című thrillerben nyújtott játékáért.

A televíziós kategóriákban az Amazon.com sorozata, a The Marvelous Mrs. Maisel söpörte be a legtöbb díjat, elnyerte a legjobb vígjátéksorozat szereplőgárdája, a legjobb színésznő (Rachel Brosnahan) és színész (Tony Shalhoub) elismerését is.

A legjobb szereplőgárda díját a drámasorozatok közül a Rólunk szólnak ítélték. A színészcéh életműdíját Alan Alda, a nagy sikerű MASH tévésorozat (1972-1983) sztárja vette át.

A színészcéh (Screen Actors Guild) a legjobb filmes és televíziós produkciókat, szereplőket ismeri el évente díjaival. A színészek céhének ítélete gyakran egybeesik az amerikai filmakadémia döntésével, díjaik a legrangosabbak közé tartoznak a hollywoodi díjszezonban, amely hagyományosan az Oscar-díjátadóval ér véget. Az Oscar-szavazásra jogosultak legnagyobb csoportját a színészek céhe adja. Az elmúlt 23 évben egyszer nyerte el a legjobb film Oscar-díját olyan alkotás, amelyet a SAG nem jelölt a legjobb szereplőgárda kategóriájában, ez a tavalyi nyertes, A víz érintése volt. Az Oscar-díjakat február 24-én adják át.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.