DVD

Tony, az Ember Fia

Maffiózók - The Sopranos

Film

A nagy vízen túl 1999-től tavaly júniusig vetítette az HBO. Csúcsnézettsége ott közel 12 milliós volt, az utolsó rész másnapján a The New York Times címlapon siratta.

Most itthon is kijött mind a hat (hét) évad DVD-n. Úgy kilencven óra mozi; grandiózus, gigászi és teljes mélységeiben egy szuszra igazából feldolgozhatatlan műalkotás, amiből még a gyengébb pillanataiban is lehetetlen kiszállni.

Talán az emberiség kultúrtörténetében nem volt még olyan fiktív családtörténet, amely főszereplőit ennyi szemszögből, ilyen összetetten, ilyen hosszan, s mindezekkel együtt is megfejthetetlenül rejtélyesnek láttatja - persze nincs az a filmes családtörténet, amit nyolc évig forgattak volna, ekképp ilyen lehetősége lett volna a testek, az arcok változásának, az érésnek vagy az öregedésnek a megmutatására. De e nyolc év önmagában még nem lenne garancia semmire: az E.R. nem nyitott új fejezetet semmiben, és nem áltatta nézőit, hogy az emberi lét legfontosabb kérdéseire keresné a választ.

false

Az alkotói folyamat ugyancsak a párját ritkítja: a hasonló ambíciójú és lélegzetű történetmondás eddig általában egyetlen alkotói elméhez kötődött. Aligha kérdéses, hogy a Maffiózók David Chase találmánya. De a mese kidolgozása, a forgatókönyvírás csapatmunkában folyt, az epizódokat váltva rendezte két tucat rendező: inkább valamiféle vállalati brainstormingként lehet ezt elképzelnünk, ahol a résztvevők, az írók nemcsak invenciójukat és fantáziájukat dobták a közösbe, de minden élettapasztalatukat, saját családi történeteiket is. A végső szót persze mindig Chase mondta ki; a történet lezárásának kitalálására például hosszú alkotói szabadságot kért és kapott a megrendelőtől (HBO).

A Sopranos horga, amivel már az első epizódokban beránt, kétségkívül a maffia storyline. Amelyben nagy dramaturgiai meglepetések nincsenek: családok harcolnak vagy működnek együtt a szolgáltatási szektor néhány problematikus ágazatában. Sőt, a bevallott előkép és fő inspiráló, a Nagymenők (Goodfellas) megelőlegezi a sorozat szinte teljes szakirányú szókészletét; támpontot adott a szereplők kiválasztásához is, és végül eredeti módon nyúlt a "család" mint társadalmi intézmény megmutatásához is. (A Sopranos filmes előzményeiről lásd cikkünket: Keresztepe, Magyar Narancs, 2004. szeptember 23.) E fronton meglepetéssel, új megközelítéssel inkább csak az üzletmenet - nevezzük így: - mikrorealista ábrázolásmódja szolgál. Tony Soprano ösztönösen is a management science, a korszerű munkahelyi konfliktuskezelés és a játékelmélet legkifinomultabb eredményeinek szellemében vezeti kisvállalkozását (amíg el nem teszi láb alól az utolsó alulteljesítő munkavállalót is).

Ám a Goodfellas hősei megmaradnak nem túl érdekes gyökereknek, s a film állítása abban merül ki, hogy a látványos maffia-életvitel valójában borzalmas, hazug giccs - hisz művelői kislelkű taplók. A Goodfellas résnyire nyitott egy ajtót - s azt lökte be lendületesen a Sopranos.

Menny és pokol

A család - ha félretesszük az érzelmeket: s tegyük is, hisz annyiféle van belőlük! - tulajdonképpen azon pár ember közössége, akikkel (képletesen) egy fedél alatt lakunk, s akik társaink a mindennapokban. Családban azért él az ember, mert anélkül magányos lenne, és mert a család tagjai az első védvonal az egyén és a külvilág közt. Ez a fizikai életben maradáshoz szükséges szolidaritás legközvetlenebb közege. (Nem véletlen, hogy a modern európai nemzetek ideológusainak is a "család" kiterjesztett metaforája szolgáltatta az ultima ratiót.) Családtagjaink az első szövetségeseink a boldogságért és a halál ellen folytatott küzdelemben. Ahogy azt a Sopranosban oly sokszor látjuk: a másik ember táplálását (mindenki mindenkinek mindig ételt visz), a róla való szülői gondoskodást, ápolását aggkorában, a családi szeretet, az egymásért érzett felelősség, az összetartozás megannyi hétköznapi, szép gesztusát. S hogy eközben elhisszük-e, hogy ez valami biológiai, genetikus determináció parancsa-e, a vér szava, tulajdonképpen mindegy is - de el szoktuk hinni, hisz ezt sugallja minden, a kultúrából szerzett képzetünk. (Tony Soprano is elhiszi: amikor legelkeseredettebb pillanataiban saját és családja boldogtalanságáért a "rothadt", "rossz" géneket okolja. Paulie Walnuts pedig egyenesen megtagadja rajongásig szeretett mamáját, amikor kiderül, hogy az nem is a vér szerinti anyja, hanem a nagynénje.)

Pedig lehet, hogy nem is így van. Lehet, hogy nem a külvilág borzalmas és veszélyekkel teli; vagy ha ilyen is, e külső pokol semmiben nem fogható ahhoz, ami otthon vesz körül. Az egyént nem a "külvilág" fenyegeti, hanem a világ, s mert a világgal a legközvetlenebb érintkezési felülete épp azok az emberek, akikkel egy háztartásban lakik, a legsúlyosabb csapások is tőlük jönnek. A Sopranos hat (hét) évfolyama e csapásoknak, e személyiséget nyomorító, szörnyű hatásoknak mintegy katalógusát vonultatja fel: férj és feleség, apa és fia, anya és fia, apa és lánya, anya és lánya, báty és húg - nincs az a reláció, amelyben valaki ne rontana el valamit, ne követne el jóvátehetetlent a másikkal szemben. S bár jobbára persze az erősebb sújtja a gyengébbet, a gyengébb sem eszköztelen. Tony és Carmela nem ritka veszekedései monumentális indulatokat és féktelen agressziót idéznek meg, s mindig mind a kettőnek igaza van - vagy nincs. De hogy egyikük is különb lenne a Deákné vásznánál? E szörnyűségek egymásból - a múltból - következnek: hiszen mindenkinek vannak szülei, akik tönkretették gyerekkorában. Amikor Tony végre megnyugszik abban a tudatban, hogy az anyját, Liviát kell okolnia bajaiért, hogy a fekete lyuk, melyből saját boldogtalansága előkúszik, épp az, aki a világra hozta, fokozatosan felfedezi, hogy Liviát hogyan nyomorította meg férje, Tony imádott apja. Tony kamaszodó fia, Anthony Jr. számos kudarcáért (igazából más, mint kudarc, azt a gyereket sosem érte) jó okkal hibáztathatjuk a túl erős atyát; ám gyermekének boldogtalansága az ő talán legnagyobb szerencsétlensége is. A film e körben tett állításai ráadásul nem maradnak meg holmi jólfésült társadalmi regény fojtottságánál: a színek harsányabbak; a küzdelem vérre megy. Rokonkéztől pusztulnak rokonok szép számmal; egy anya- és két gyerekgyilkosságot csak a véletlen akadályoz meg. A szenvedélyek, s vele a filmes brutalitás e tobzódása hol karikaturisztikusan túlzó, hol ijesztő, sőt, elijesztő (több ismerősöm épp emiatt adta fel a negyedik évad táján). De a köztörvényes bűncselekményként (tehát nem háborúban) elkövetett gyilkosságok jó részét családon belül tudja le az emberiség.

false

Az irónia és határai

E dilemma megválaszolhatatlansága, s az általa keltett feszültség végigkíséri a nézőt. A Soprano család receptje rá legelőször is a hazugság; vagy nevezzük inkább színlelésnek. A színlelés mindenki, így saját maguk előtt is. A dekórum fenntartása. Egyfajta pragmatizmus - hisz amit a családról mint az életben maradás zálogáról írtunk, nem vitatható. A túlélés egy maroknyi ember összetartásán múlik; aki egyedül vág neki, vagy egyedül marad a harcban, elbukik (ebben a szakmában!). És különben is: a szép hazugságok néha igazzá is tudnak válni - s ezek a film legszebb momentumai is. Az első évad végén Tony a kint tomboló vihar elől gyerekkori barátja, Artie Bucco éttermébe menekül nejével és két gyermekével, s hogy, hogy nem, minden jó barátjuk s családtagjuk ott étkezik. Mint a mesében, olyan a beállítás. "These are the good moments in life" - győzködi a fausti pillanat elérkeztéről gyermekeit Tony. Melyből oly kevés adatik a gondok és a szomorúság sötét erdejében.

A film receptje pedig a fenti ellentmondásra először az irónia, mely - legalábbis az első pár évadban - a Sopranókat a középosztálybéli Amerika paródiájaként távolítja el a nézőtől. Ám ez az irónia idővel elhalványul. Részben mert kimeríti saját lehetőségeit (nemigen volt már jópofaság az ötödik évadban sem), részben pedig mert a tétek is emelkednek. A humorosságnál fontosabb lesz a személyiség állandó, már-már mániákusan aprólékos vizsgálata; a kamaszkorról, a felnőttkor válságairól, az öregedés szörnyűségéről - az ember életéről való tudás megszerzése és bemutatása.

A Soprano család ún. "egyszerű" emberekből áll. Különösebb iskolázottsággal, pláne műveltséggel egyikük sem rendelkezik, és ha nem bűnözéssel keresnék a kenyerüket, társadalmi helyük az alsó középosztályban lenne: innen törekszenek a felsőbb régiókba. Mégis képesek arra, hogy megkeressék életükről - a maguk nyelvén - a legfontosabb igazságokat, hogy meglássák saját maguk s a hozzájuk legközelebb állók belső bonyolultságát. S talán arra is, hogy különbséget tegyenek bűn és nem bűn között. Hogy minden hárítás és önámítás mellett vagy után, az általuk elkövetett bűnökért, a bűnös életért legyen lelkifurdalásuk - anélkül, hogy élnének azzal a lehetőséggel, amit a bűnök megbánásának intézményesített formái, a katolicizmus és az igazságszolgáltatás kínálnak. Itt a túlvilágban nem hisz senki, a törvény pedig ellenség. Itt mindenki - Pussy Bompensiero, Livia Soprano, Corrado Soprano és a többiek; és Anthony Soprano - a végén egyedül marad: szemben a semmivel. Az irónia pedig végleg átadja helyét a legkomorabb színeknek. S ha az azonosulás mindvégig borotvaélen is táncol - vajon a Sopranók történetét a civilizált világtól való eltévelyedésnek, vagy épp ellenkezőleg, a metaforájának tekintsük?, s lehet-e szeretni egy pszichopata gyilkost? -, a néző nem tudja nem felfedezni önmagát.

Ha meri.

Forgalmazza a Fórum Home

false

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.