Film

A nagy dobás

  • 2016. március 4.

Film

Nem voltak sokan. Egy-két csodabogár, kis bróker-irodákban. Még a krach előtt néhány évvel utánaszámoltak, sőt, utána is mentek, hogy megnézzék, hogyan működik a tuti üzletként számon tartott ingatlanbiznisz a valóságban. És elképedtek. El sem akarták hinni, hogy az államilag is bátorított felelőtlenség ilyen mértékű lehet. Majd föltettek elgondolhatatlanul nagy összegeket – az Összeomlásra. És amikor kipukkadt a pénzügyi buborék, 2007-ben, és csak az Egyesült Államokban milliók veszítették el munkájukat, tulajdonukat egyik pillanatról a másikra, ők, a lenézett, kinevetett, hülyének nézett senkik kaszáltak. Rossz száj­ízzel, mert közben ment éppen tönkrefele a hazájuk és elveszett minden hitük a piac önkorrekciójáról szóló axiómában, amelyre addigi életüket építették.

Ennek az Oscar-jelölt, inkább ismeretterjesztői erényekkel, mintsem drámai potenciállal bíró filmnek állítása szerint nem a fenntarthatónak hibásan vélt fogyasztói társadalom válságáról van itt szó, amely majd lecseng, tanulnak belőle és legközelebb jobban csinálják, hanem egy lényegét tekintve korrupt rendszerről, amely működésének nem hibája, hanem törvényszerű következménye a piacok efféle összeomlása.

A hasonló tematikájú Krízispont emberi drámát, komoly érzelmi töltést rendelt a pénzügyi katasztrófához. A nagy dobás racionális megközelítést alkalmaz. Szereplőinek bár van egyénített jelleme, de alig van személyes háttere. A film csak az arcunkba nyomja a számokat, hogy mi minden ment itt pocsékba, emberi életek legelőbb is.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.