Film

A nagy dobás

  • 2016. március 4.

Film

Nem voltak sokan. Egy-két csodabogár, kis bróker-irodákban. Még a krach előtt néhány évvel utánaszámoltak, sőt, utána is mentek, hogy megnézzék, hogyan működik a tuti üzletként számon tartott ingatlanbiznisz a valóságban. És elképedtek. El sem akarták hinni, hogy az államilag is bátorított felelőtlenség ilyen mértékű lehet. Majd föltettek elgondolhatatlanul nagy összegeket – az Összeomlásra. És amikor kipukkadt a pénzügyi buborék, 2007-ben, és csak az Egyesült Államokban milliók veszítették el munkájukat, tulajdonukat egyik pillanatról a másikra, ők, a lenézett, kinevetett, hülyének nézett senkik kaszáltak. Rossz száj­ízzel, mert közben ment éppen tönkrefele a hazájuk és elveszett minden hitük a piac önkorrekciójáról szóló axiómában, amelyre addigi életüket építették.

Ennek az Oscar-jelölt, inkább ismeretterjesztői erényekkel, mintsem drámai potenciállal bíró filmnek állítása szerint nem a fenntarthatónak hibásan vélt fogyasztói társadalom válságáról van itt szó, amely majd lecseng, tanulnak belőle és legközelebb jobban csinálják, hanem egy lényegét tekintve korrupt rendszerről, amely működésének nem hibája, hanem törvényszerű következménye a piacok efféle összeomlása.

A hasonló tematikájú Krízispont emberi drámát, komoly érzelmi töltést rendelt a pénzügyi katasztrófához. A nagy dobás racionális megközelítést alkalmaz. Szereplőinek bár van egyénített jelleme, de alig van személyes háttere. A film csak az arcunkba nyomja a számokat, hogy mi minden ment itt pocsékba, emberi életek legelőbb is.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.