Film

A nagy dobás

  • 2016. március 4.

Film

Nem voltak sokan. Egy-két csodabogár, kis bróker-irodákban. Még a krach előtt néhány évvel utánaszámoltak, sőt, utána is mentek, hogy megnézzék, hogyan működik a tuti üzletként számon tartott ingatlanbiznisz a valóságban. És elképedtek. El sem akarták hinni, hogy az államilag is bátorított felelőtlenség ilyen mértékű lehet. Majd föltettek elgondolhatatlanul nagy összegeket – az Összeomlásra. És amikor kipukkadt a pénzügyi buborék, 2007-ben, és csak az Egyesült Államokban milliók veszítették el munkájukat, tulajdonukat egyik pillanatról a másikra, ők, a lenézett, kinevetett, hülyének nézett senkik kaszáltak. Rossz száj­ízzel, mert közben ment éppen tönkrefele a hazájuk és elveszett minden hitük a piac önkorrekciójáról szóló axiómában, amelyre addigi életüket építették.

Ennek az Oscar-jelölt, inkább ismeretterjesztői erényekkel, mintsem drámai potenciállal bíró filmnek állítása szerint nem a fenntarthatónak hibásan vélt fogyasztói társadalom válságáról van itt szó, amely majd lecseng, tanulnak belőle és legközelebb jobban csinálják, hanem egy lényegét tekintve korrupt rendszerről, amely működésének nem hibája, hanem törvényszerű következménye a piacok efféle összeomlása.

A hasonló tematikájú Krízispont emberi drámát, komoly érzelmi töltést rendelt a pénzügyi katasztrófához. A nagy dobás racionális megközelítést alkalmaz. Szereplőinek bár van egyénített jelleme, de alig van személyes háttere. A film csak az arcunkba nyomja a számokat, hogy mi minden ment itt pocsékba, emberi életek legelőbb is.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.