Film

Viharlovagok

  • Szabó Ádám
  • 2016. március 4.

Film

Katasztrófafilmekben a férfiasság a főhősök egyik alapkelléke – kell ahhoz, hogy meghódítsák a női nem képviselőjét, és ahhoz is, hogy megmentsék a bolygót, az országot, a csapatot; vagy épp egy viharban kettétört hajó jobbik felén ragadt legénységet. A Viharlovagok két megmentő figurája pont ezért száll harcba: hogy kiérdemeljék csapatuk tiszteletét és megbecsülését. Egyikük a katasztrófába sodródott hajó gépésze, tapasztalattal, szaktudással, de család, feleség és karizma nélkül, azzal az orr alatt elmotyogott beszéddel, ami Casey Affleckért kiált. A másik a parti őrség túlzottan szabálykövető, karót nyelt tagja, akit nemcsak a barátnője kért férjül, de addig még neki sem mondott igent, míg el nem nyerte felettese engedélyét. Rajtuk áll vagy bukik a lehetetlen küldetés, de ez a bizonyos férfiassághiány csak az igencsak elnyújtott felvezetésben jellemző rájuk; ha kell, márpedig itt kell, helytállnak, vízen tartanak egy óriás hajócsonkot, majd jobbra-balra szörfölnek vele, illetve áttörnek a legnagyobb viharon is, hogy megmentsék a legénységét.

A játékidő második felére a gyakran leülő, de egyébként bájos felvezetésből egy igazi, régi vágású megmentőmozi kerekedik, látványos vízi jelenetekkel és mindenféle meglepetést vagy katarzist nélkülöző levezetéssel. Igazi konfliktus az élet-halál harc résztvevői között nincs, és ha a zsáner nagy múltú elődeit nézzük, még a vihar is igen kegyesen bánik hőseinkkel. A két hullámverés közötti átvezető unalomból leggyakrabban Chris Pine menti ki nemcsak a kimentendőket, de minket is.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.