Film

Viharlovagok

  • Szabó Ádám
  • 2016. március 4.

Film

Katasztrófafilmekben a férfiasság a főhősök egyik alapkelléke – kell ahhoz, hogy meghódítsák a női nem képviselőjét, és ahhoz is, hogy megmentsék a bolygót, az országot, a csapatot; vagy épp egy viharban kettétört hajó jobbik felén ragadt legénységet. A Viharlovagok két megmentő figurája pont ezért száll harcba: hogy kiérdemeljék csapatuk tiszteletét és megbecsülését. Egyikük a katasztrófába sodródott hajó gépésze, tapasztalattal, szaktudással, de család, feleség és karizma nélkül, azzal az orr alatt elmotyogott beszéddel, ami Casey Affleckért kiált. A másik a parti őrség túlzottan szabálykövető, karót nyelt tagja, akit nemcsak a barátnője kért férjül, de addig még neki sem mondott igent, míg el nem nyerte felettese engedélyét. Rajtuk áll vagy bukik a lehetetlen küldetés, de ez a bizonyos férfiassághiány csak az igencsak elnyújtott felvezetésben jellemző rájuk; ha kell, márpedig itt kell, helytállnak, vízen tartanak egy óriás hajócsonkot, majd jobbra-balra szörfölnek vele, illetve áttörnek a legnagyobb viharon is, hogy megmentsék a legénységét.

A játékidő második felére a gyakran leülő, de egyébként bájos felvezetésből egy igazi, régi vágású megmentőmozi kerekedik, látványos vízi jelenetekkel és mindenféle meglepetést vagy katarzist nélkülöző levezetéssel. Igazi konfliktus az élet-halál harc résztvevői között nincs, és ha a zsáner nagy múltú elődeit nézzük, még a vihar is igen kegyesen bánik hőseinkkel. A két hullámverés közötti átvezető unalomból leggyakrabban Chris Pine menti ki nemcsak a kimentendőket, de minket is.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.