Film

Viharlovagok

  • Szabó Ádám
  • 2016. március 4.

Film

Katasztrófafilmekben a férfiasság a főhősök egyik alapkelléke – kell ahhoz, hogy meghódítsák a női nem képviselőjét, és ahhoz is, hogy megmentsék a bolygót, az országot, a csapatot; vagy épp egy viharban kettétört hajó jobbik felén ragadt legénységet. A Viharlovagok két megmentő figurája pont ezért száll harcba: hogy kiérdemeljék csapatuk tiszteletét és megbecsülését. Egyikük a katasztrófába sodródott hajó gépésze, tapasztalattal, szaktudással, de család, feleség és karizma nélkül, azzal az orr alatt elmotyogott beszéddel, ami Casey Affleckért kiált. A másik a parti őrség túlzottan szabálykövető, karót nyelt tagja, akit nemcsak a barátnője kért férjül, de addig még neki sem mondott igent, míg el nem nyerte felettese engedélyét. Rajtuk áll vagy bukik a lehetetlen küldetés, de ez a bizonyos férfiassághiány csak az igencsak elnyújtott felvezetésben jellemző rájuk; ha kell, márpedig itt kell, helytállnak, vízen tartanak egy óriás hajócsonkot, majd jobbra-balra szörfölnek vele, illetve áttörnek a legnagyobb viharon is, hogy megmentsék a legénységét.

A játékidő második felére a gyakran leülő, de egyébként bájos felvezetésből egy igazi, régi vágású megmentőmozi kerekedik, látványos vízi jelenetekkel és mindenféle meglepetést vagy katarzist nélkülöző levezetéssel. Igazi konfliktus az élet-halál harc résztvevői között nincs, és ha a zsáner nagy múltú elődeit nézzük, még a vihar is igen kegyesen bánik hőseinkkel. A két hullámverés közötti átvezető unalomból leggyakrabban Chris Pine menti ki nemcsak a kimentendőket, de minket is.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.