Film

A zátony

  • 2016. szeptember 18.

Film

A gyanútlan amerikai lány egy csak a helybéliek ismerte, csodaszép mexikói öbölben egyedül szeretne hullámlovagolni. Utoljára anyukája hasában járt itt; mama meghalt, lánya valamiért neheztel, rá is, családja többi tagjára is; nem értik meg őt nyilván; bizonyít, valamit bizonyít azzal, hogy eljött ide. Mikor alulról fényképezik a békésen kalimpáló lábakat, nyomasztó hanghatások kíséretében, már tudjuk, hogy nem lesz itt önfeledt sportolás. És tényleg: bálnadögöt sodor a víz, a vérre cápa jő, a leányzó menekül, bálnadögről zátonyra, zátonyról bójára. És nincs menekvés. Vagy mégis?

Mint minden hasonló filmben, a főhősnek itt is önmagát kell valójában legyőznie, a saját kishitűségét. Csak a módozaton kellett volna még picit agyalni. Spielberg azonnal beugrik, de éppen nem a komplett (mikro)társadalomrajzzal, jellemekkel operáló Cápa, hanem a minden viszonyítási pontot elvető Párbaj, amelyben az irracionális Fenyegetéssel kell szembefordulni. Ám míg ott a Fenyegetés irracionális, itt a szembefordulás. Az inkább vicces, hogy a hősnő jelzőpisztollyal próbálja felgyújtani a halat az öböl közepén. Afelől is vannak kétségeim, hogy egy cápa minden körülmények között nekiáll-e acélbóját, vasrácsot harapdálni, s hogy ebbéli elszántságra lehet-e sikeres ellentámadást bazírozni. Vagy filmet.

A zsigeri ijesztgetésre ugyan mindig van fizetőképes kereslet, mégsem lehet az időnként mentési szándékkal közelítő, ám sajnálatosan kettéharapott delikvensektől elvörösödő zavaros bugyborékolást másfél óráig bámulni, miközben a cápa tizedmásodpercekig tűnik fel.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."