Film

A zátony

  • 2016. szeptember 18.

Film

A gyanútlan amerikai lány egy csak a helybéliek ismerte, csodaszép mexikói öbölben egyedül szeretne hullámlovagolni. Utoljára anyukája hasában járt itt; mama meghalt, lánya valamiért neheztel, rá is, családja többi tagjára is; nem értik meg őt nyilván; bizonyít, valamit bizonyít azzal, hogy eljött ide. Mikor alulról fényképezik a békésen kalimpáló lábakat, nyomasztó hanghatások kíséretében, már tudjuk, hogy nem lesz itt önfeledt sportolás. És tényleg: bálnadögöt sodor a víz, a vérre cápa jő, a leányzó menekül, bálnadögről zátonyra, zátonyról bójára. És nincs menekvés. Vagy mégis?

Mint minden hasonló filmben, a főhősnek itt is önmagát kell valójában legyőznie, a saját kishitűségét. Csak a módozaton kellett volna még picit agyalni. Spielberg azonnal beugrik, de éppen nem a komplett (mikro)társadalomrajzzal, jellemekkel operáló Cápa, hanem a minden viszonyítási pontot elvető Párbaj, amelyben az irracionális Fenyegetéssel kell szembefordulni. Ám míg ott a Fenyegetés irracionális, itt a szembefordulás. Az inkább vicces, hogy a hősnő jelzőpisztollyal próbálja felgyújtani a halat az öböl közepén. Afelől is vannak kétségeim, hogy egy cápa minden körülmények között nekiáll-e acélbóját, vasrácsot harapdálni, s hogy ebbéli elszántságra lehet-e sikeres ellentámadást bazírozni. Vagy filmet.

A zsigeri ijesztgetésre ugyan mindig van fizetőképes kereslet, mégsem lehet az időnként mentési szándékkal közelítő, ám sajnálatosan kettéharapott delikvensektől elvörösödő zavaros bugyborékolást másfél óráig bámulni, miközben a cápa tizedmásodpercekig tűnik fel.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.