Film

Sing Street

  • 2016. szeptember 18.

Film

1985, Írország, gazdasági problémák, munkanélküliség, elvándorlás – a film történetének szerényen reflektált háttere. A fő kérdés: mivel hódíthatja meg a lecsúszott családból jövő, éppen egy alacsony színvonalú, ám bigott fiú-középiskolába száműzött kamasz fiú a gondoskodó és férfias lovagról, továbbá modellkarrierről álmodó, hősünknél ráadásul egy évvel idősebb tini lány szívét? Hát azzal, hogy ő egy feltörekvő rock-banda frontembere. Épp videóklipet forgatnak, kéne bele egy lány, hm? És a váratlan igen után nincs visszaút: meg kell csinálni a nem létező bandát (mint menedzser segít a fogszabályzós osztálytárs), számokat kell írni (ebben a világ elrontottságára hivatkozva szobájából ki sem mozduló, szülein élősködő, ám rock and rollban tájékozott báty nyújt útmutatást) és szerezni egy kamerát. Innentől meg sem áll a történet a zenén keresztül a lehúzó közeg béklyóitól megszabaduló fiatalember eszméléséig, előbb ösztönös, majd tudatos lázadásáig. És még a fruska is beleszeret, ha elárulhatom.

John Carneynek megy az ilyesmi, talán jobban is a kelleténél. A sikeres, még Oscart is hozó (legjobb betétdal) Egyszer óta már sokadszor ad elő horzsolásmentes popzenével fogyaszthatóbbá tett történetet hamvas ifjakról, akik megküzdenek érte, hogy színpadon állhassanak. Az író-rendező kedves, ügyes jelenetekben fogalmazza meg sokadjára a szokványos, máshonnan ismert, ill. saját kezűleg bejáratott kliséket, rokonszenvesek a szereplők, hallgathatók, bár érdektelenek a dalok. Lázadásról van szó, de valójában biztonsági játék folyik.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.