Film

Sing Street

  • 2016. szeptember 18.

Film

1985, Írország, gazdasági problémák, munkanélküliség, elvándorlás – a film történetének szerényen reflektált háttere. A fő kérdés: mivel hódíthatja meg a lecsúszott családból jövő, éppen egy alacsony színvonalú, ám bigott fiú-középiskolába száműzött kamasz fiú a gondoskodó és férfias lovagról, továbbá modellkarrierről álmodó, hősünknél ráadásul egy évvel idősebb tini lány szívét? Hát azzal, hogy ő egy feltörekvő rock-banda frontembere. Épp videóklipet forgatnak, kéne bele egy lány, hm? És a váratlan igen után nincs visszaút: meg kell csinálni a nem létező bandát (mint menedzser segít a fogszabályzós osztálytárs), számokat kell írni (ebben a világ elrontottságára hivatkozva szobájából ki sem mozduló, szülein élősködő, ám rock and rollban tájékozott báty nyújt útmutatást) és szerezni egy kamerát. Innentől meg sem áll a történet a zenén keresztül a lehúzó közeg béklyóitól megszabaduló fiatalember eszméléséig, előbb ösztönös, majd tudatos lázadásáig. És még a fruska is beleszeret, ha elárulhatom.

John Carneynek megy az ilyesmi, talán jobban is a kelleténél. A sikeres, még Oscart is hozó (legjobb betétdal) Egyszer óta már sokadszor ad elő horzsolásmentes popzenével fogyaszthatóbbá tett történetet hamvas ifjakról, akik megküzdenek érte, hogy színpadon állhassanak. Az író-rendező kedves, ügyes jelenetekben fogalmazza meg sokadjára a szokványos, máshonnan ismert, ill. saját kezűleg bejáratott kliséket, rokonszenvesek a szereplők, hallgathatók, bár érdektelenek a dalok. Lázadásról van szó, de valójában biztonsági játék folyik.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.